Skäggagam, nytt större terrarium och rätt ljus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

14
3
SurPappa:
Försökte göra rubriken så tydig som möjlig. Fick iallafall igår hem en skäggis med komplett terrarium. Jag köpte med vetskapen att hennes nuvarande var för litet och har tänkt beställa ett nytt hos terriebyggarna. 

Första frågan är, bör jag priotera bottenarea eller höjd? Har kollat på 2 alternativ av de som finns på sidan. Då jag vill att hon ska få ett nytt fint hem så snart som möjligt så prioterar jag skruva ihop själv före planerar och bygga själv från grunden.

Det första är 200x60x60 vilket borde ge henne rejält med plats.
Det andra är 150x80x60 vilket skulle ge henne mindre bottenyta, men mer höjd för kunna ordna mer klättersaker. Så vilken av dem borde jag välja?

Den andra frågan är, idag finns en Mega-Ray MV UV 100 W lampa från sköldpaddsgrejer till solsidan. Funderingen är sockeln till den"komodo ceramic socket 82303e. Google visade bara bilder från en utlänsk sida så har tyvärr inte alls mycket info om den.

Jag har tänkt köra lysrör i mitten som ska täcka från solsidans ljus till 2/3 av terrariet (exakt storlek blir efter vilket terrarium är bestämt). Men den stora funderingen är, kan jag använda mig av nuvarnade lampa med armatur eller bör/ska jag satsa på en helt ny kombo. Hid verkar många rekommendera men läser man hos cyberzoo så verkar en solarmeter nästan vara ett måste. 

Så storlek på terrarium och hurvida jag kan använda mig av sollampan i korthet. Jag vet att frågor angånde belysning tagits upp förut, men hittar inte svaret angående min belysning. 
Tack på förhand.

68
17
shpongel:
om inget annat anges ; längd × bredd x höjd

14
3
SurPappa:
shpongel skrev:
om inget annat anges ; längd × bredd x höjd

Tack det har du alldeles rätt i. Tror jag suttit och faktasökt för länge. 

För att fortsätta frågan. Ett mindre brett terrarium 60cm borde ju säkerhetställa att ljuset täcker hela ytan bättre med 1 lysrör? Eller tänker jag fel igen, samt om nuvande lampa går fortsätta använda. 

67
39
Tonyikalmar:
I teorin så kan man inte ha ett för djupt terrarium.
Din ödla som bor i ett sådant hade säkert stortrivts... tills man behöver klättra in för att plocka ur avföring och annat underhåll.

Det jag menar är att det kan bli lite besvärligt och möjligen stressande om man regelbundet behöver krypa in för att sköta om sin vän.

14
3
SurPappa:
Tonyikalmar skrev:
I teorin så kan man inte ha ett för djupt terrarium.
Din ödla som bor i ett sådant hade säkert stortrivts... tills man behöver klättra in för att plocka ur avföring och annat underhåll.

Det jag menar är att det kan bli lite besvärligt och möjligen stressande om man regelbundet behöver krypa in för att sköta om sin vän.


Tack, en väldigt klokt tanke som jag inte alls tänkte på. Hade full fokus på arean för hennes skull.

Ingen som har någon tanke angående belysning?

84
67
Nina_Fiji:
I sin naturliga miljö sitte dom på höga platser. Så höjd är aldrig fel 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild