Är uvb ett måste för bioaktivt terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

18
4
Olivens_Djur:
Hejsan!:)

Har en liten snabb fråga. Ska skaffa en ögonfransgecko och tänker göra hans terrarium bioaktivt. Folk rekommenderar uvb då växterna mår bättre av det men är det ett måste? Hur stor skillnad är det att ha det och att inte ha det i sånna fall?

Mvh/ Olivia 

5088
3861
Tropfrog:
Nej, du behöver inte UV.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:

För växternas skull behöver du inte UV. De är mer intresserade av vitt, synligt ljus. 

För djurets skull däremot (i ditt fall ögonfrans) bör du ha UV.

Mvh
Niklas


18
4
Olivens_Djur:

Tropfrog skrev:
Nej, du behöver inte UV.

Mvh
Magnus 


Tack så himla mycket, då vet jag!!!

Mvh/ Olivia


18
4
Olivens_Djur:
NellyNiklas skrev:
För växternas skull behöver du inte UV. De är mer intresserade av vitt, synligt ljus. 

För djurets skull däremot (i ditt fall ögonfrans) bör du ha UV.

Mvh
Niklas



Tack!!! Ja jag har hört att de inte ska behöva men är det pga dag och natt cykel? :)

Mvh/ Olivia


5088
3861
Tropfrog:
Olivens_Djur skrev:


Tack!!! Ja jag har hört att de inte ska behöva men är det pga dag och natt cykel? :)

Mvh/ Olivia



Jag tror att Niklas uttrycker en åsikt här, att ögonfransgecko BÖR ha uv. Det innebär inte att de behöver det. Det kan definitivt ha vissa fördelar, men de behöver det inte precis som du redan läst dig till.

Dag och natt cykel är ett måste för nästan alla djur och växter, men det har inte med uv att göra utan med synligt ljus.

Mvh
Magnus 

74
79
c0rr1z:

Jag kör bioaktivt till både mina spindlar samt boan. Alla växter mår bra, skjuter nya skott/blad på endast led lampor, utom hos boan där har jag en värmelampa som ger mkt ljus, och sen lite ljus från resten av rummet, inkl fönster. Det funkar jäkligt bra. :)

En sådan sitter hos boan, ger som sagt en del ljus :)

www.cyberzoo.se/sv/articles/2.303.6764/exo-terra-intense-basking-spot-100-w

 


Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:

Tropfrog skrev:


Jag tror att Niklas uttrycker en åsikt här, att ögonfransgecko BÖR ha uv. Det innebär inte att de behöver det. Det kan definitivt ha vissa fördelar, men de behöver det inte precis som du redan läst dig till.

Dag och natt cykel är ett måste för nästan alla djur och växter, men det har inte med uv att göra utan med synligt ljus.

Mvh
Magnus 


Korrekt. Det är min åsikt att de bör ha UV. Om de behöver eller inte är en annan diskussion. 


Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild