Överviktig leopardgecko juvenil

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

19
17
MariaLewisia:
Uroplatus__fan skrev:


Hon är definitivt överviktig, men jag tror att om du bara minskar mängden mat hon får så kommer hon bli slankare inom någon månad eller två. Som jag sa tidigare så behåll samma rutiner som innan men minska maten med 20-25% och väg med jämna mellanrum för att se om hon går ner. Fettkuddarna bakom armarna och runt halsen är också en bra indikator. När de har försvunnit och hon är jämn och fin i hullet men ändå har en relativt tjock svans (något tunnare än den är nu, ungefär lika tjock som hennes hals är) så är det en idealisk vikt!

8
1
Uroplatus__fan:
Tack så mycket 

Medlem i SHF
86
60
Da_wall:

MariaLewisia skrev:


Hon är definitivt överviktig, men jag tror att om du bara minskar mängden mat hon får så kommer hon bli slankare inom någon månad eller två. Som jag sa tidigare så behåll samma rutiner som innan men minska maten med 20-25% och väg med jämna mellanrum för att se om hon går ner. Fettkuddarna bakom armarna och runt halsen är också en bra indikator. När de har försvunnit och hon är jämn och fin i hullet men ändå har en relativt tjock svans (något tunnare än den är nu, ungefär lika tjock som hennes hals är) så är det en idealisk vikt!


Fast en Subadult / juvenil bör endå få tillräckligt med föda för att få växa som dom ska. Det är inte bara fett i dessa säckar i armhålorna. Det lagras även calsium / protein / vitaminer.   

Så man kan inte bara basera att den är överviktig genom att kolla på det.  Tycker ödlan har en bra form på både kropp och svans.  Det är en ödla som fortfarande växer och behöver energi för att växa.  

Sen är alla olika individer . Så man kan inte jämnföra vikt med andra. vissa blir mindre . Andra blir större. Precis som med oss människor.  Vissa blir 155 cm andra 200 cm .  


19
17
MariaLewisia:
Da_wall skrev:


 

Fast en Subadult / juvenil bör endå få tillräckligt med föda för att få växa som dom ska. Det är inte bara fett i dessa säckar i armhålorna. Det lagras även calsium / protein / vitaminer.   

Så man kan inte bara basera att den är överviktig genom att kolla på det.  Tycker ödlan har en bra form på både kropp och svans.  Det är en ödla som fortfarande växer och behöver energi för att växa.  

Sen är alla olika individer . Så man kan inte jämnföra vikt med andra. vissa blir mindre . Andra blir större. Precis som med oss människor.  Vissa blir 155 cm andra 200 cm .  



Jag förstår din poäng, men som någon som jobbat kliniskt inom djursjukvård i ett antal år och har sett alla body scores (och dess konsekvenser) man kan tänka sig av just leopardgeckos så står jag ändå fast vid min åsikt att den här individen borde gå ner i vikt trots sin relativt unga ålder. Det är ingen fetma det handlar om utan en övervikt som, om man behandlar profylaktiskt nu, kommer ge ett friskare vuxet djur i slutändan. Och nu utgår jag inte endast ifrån armhålorna utan hela djuret och de andra förstorade fettdepåer man kan se runt t ex. nacken. I längden kommer det påverka lever, hjärta, njurar, osv, och ett djur som verkar friskt kan plötsligt utveckla kroniska problem som följd.

Förlåt om jag verkar hård, det är inte menat som ett personligt påhopp, utan bara det jag lärt mig och självt varit med om under åren.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild