svårt val, välja mellan 3 olika arter, trynsnok, KP eller Majs

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

16
9
Ann80:
Är i valet och kvalet när det gäller att köpa in min 2andra orm.
Det står mellan trynosnok, Kp och majsorm.
Vet det är 3 olika ormar.

Jag har redan en kundssnok som vi ägt i 2 1/1 månad, men vi vill köpa in en till.

Vi vill ha en som man kommer kunna se i terrariumet och som inte ligger nedgrävd dygnet runt i bottensupstratet.


Kan ni ge era tips på vad vi ska välja?

Har läst på om alla 3 men vet ännu inte riktigt. 
Skulle vara kul och bra att få höra om era erfarenheter ang dessa 3 arter i stället för det man har läst sig till. 



2
0
Andree:
Skulle inte rekommendera någon, för alla dem tre gräver ner sig konstant. Om du vill ha en orm du kan se så kan jag rekommendera en sandboa. Inte hona för dom gräver ner, så måste vara en hane för dom gör inte det.

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
"Marklevande" arter kan gräva ner sig/gömma sig stora delar av dygnet. Vill ni ha en orm ni ser dagtid skulle jag rekommendera en klättrande art istället. Alltså en orm som lever högre upp.. 

Kungspytons är kända för att leva under marken. Dom är dessutom nattaktiva. 

Kanske finns intressanta arter bland skötselråden här på sidan? Svårt att säga specifika arter för alla gillar olika, har olika möjligheter/förutsättningar, kunskap och erfarenhet, ekonomi osv osv.. 

Något som är viktigt är såklart vilken yta ni har att nyttja? Många klättrande arter är knepigare att handskas med en marklevande ormar. Men det är mina tips till att börja med : ) 

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
Andree skrev:
Skulle inte rekommendera någon, för alla dem tre gräver ner sig konstant. Om du vill ha en orm du kan se så kan jag rekommendera en sandboa. Inte hona för dom gräver ner, så måste vara en hane för dom gör inte det.


Vill man ha en orm som absolut inte ligger nergrävd måste väl ändå sandboa vara ett riktigt dåligt val av orm? Eller har jag missuppfattat något? : ) 

Jag har full förståelse för att vissa nybörjare känner sig förvirrade av svar på diverse forum. Inget illa menat från min sida. 

Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:
Ann80 skrev:
Är i valet och kvalet när det gäller att köpa in min 2andra orm.
Det står mellan trynosnok, Kp och majsorm.
Vet det är 3 olika ormar.

Jag har redan en kundssnok som vi ägt i 2 1/1 månad, men vi vill köpa in en till.

Vi vill ha en som man kommer kunna se i terrariumet och som inte ligger nedgrävd dygnet runt i bottensupstratet.


Kan ni ge era tips på vad vi ska välja?

Har läst på om alla 3 men vet ännu inte riktigt. 
Skulle vara kul och bra att få höra om era erfarenheter ang dessa 3 arter i stället för det man har läst sig till. 




Av de du nämnt så lägger jag min på Majsormen. Om ormen är bekväm i sin miljö och omgivning så tror jag absolut att den blir (med tiden) mindre osäker och skygg och mer synlig. Samtidigt ska man vara medveten om att vissa individer är mer skygga i sin natur än andra. 

Ett alternativ till Majsorm och övriga som nämnts i flödet kan kanske vara strumpebandssnok? 

Mvh
Niklas

302
253
Bowery:
Morelia viridis, grön trädpyton, är ju dock väldigt stilla under dygnets ljusa timmar. Fördelen är att den i 9 av 10 fall hänger snyggt ihopringlad så man kan studera den om man så önskar. Detta är dock inget för nybörjaren, även en renodlad displayorm som du i vart fall enligt mig ska röra så lite som möjligt, endast vid storstäd samt vid misstanke om sjukdom/veterinär rekommenderar jag att plocka/ta ut GTP. 

Aspidites ramsayi ,Woma python kan väl vara intressanta, kan man få se lite när som på dygnets timmar, otroligt vackra enligt mig. Bra matrespons! Soldyrkare ifrån Australien.

Liasis olivaceus, olivpython. Stor orm! Rolig som fan, i vart fall det exemplaret jag har. GRYM matrespons, aktiv så fort man rör sig utanför burken, alltid på hugget ^^ likväl Australiensare, gillar höga temperaturer med fördel.

3 arter som kanske inte är att rekommendera till en som aldrig haft slangar innan, likt förbannat roliga/fina arter :)

5061
3824
Tropfrog:
Jag var tvungen att gilla Niclas senaste inlägg. Inte för majsormen utan den lilla bisatsen på slutet om strumpebandssnok.

Jag är själv inte mycket av ormmäniska, men har sett en del i mina dagar. De enda ormar jag tyckt vara tillräckligt aktiva och nyfikna för att vara potentiella kandidater för mig är strumpor. Det finns dessutom sjukt många fina färgranna arter.

Mvh
Magnus 

40
11
Alfa99:

Min majsorm är ganska aktiv och rör sig en del på dagarna men som andra skrivit så är dessa nattaktiva och kan gräva ner sig och gömma sig dagtid. ormar som du kommer se 9/10 gånger både på dag och natt är trädlevande men dessa kanske inte heller rör sig lika mycket.

Ska du välja av de 3 arterna du nämde så skulle jag starkt rekommendera en majsorm.


2
3
Solhem335:
Hästskosnoken är så pass nyfiken av sig att den alltid syns i terrariet. Har haft mina i 14år. 

16
9
Ann80:
Solhem335 skrev:
Hästskosnoken är så pass nyfiken av sig att den alltid syns i terrariet. Har haft mina i 14år. 


kan du berätta mer om dom? hittar inte så mycket när jag söker.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild