Jord som bottenmaterial?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
0
Beastmaster:
Hej! Jag vill blanda jord med kokosfiber för spindlar som gillar att gräva och även en skorpion. Jag har använt enbart kokosfiber i övriga fall men nu behöver jag blanda det med något så att det håller bättre. Så min fråga är har någon här använt jord och i så fall vilken typ eller märke? Och kan man använda jord från skogen? Vet att det måste vara fritt från gödsel osv men det är svårt att hitta, även ekologiska verkar ha gödsel eller annat som man inte vill ha i. Jord från skogen borde väl vara fritt från gödsel och kemikalier i och med att det finns alla möjliga kryp och insekter som lever där? Vill också påpeka att jag har läst och letat och mest info hittas på amerikanska forum men dom har andra produkter och använder andra ord för saker som vi inte har här eller inte riktigt går att översätta, så som peat, peatmoss, topsoil, reptisoil.. Någon här som kan hjälpa mig? Tacksam för svar!

7
0
Beastmaster:
I värsta fall kommer jag prova någon utav dessa, är det något som skulle fungera?

www.zoo.se/trixie-reptiland-natural-humus.html

www.herperschoise.se/product.html/terrariejord

302
254
Bowery:
Ogödslad torv på närmaste planthus funkar finfint. Kostar väl en 50 lapp för 50 L

Solmull ex på granngården

7
0
Beastmaster:
Bowery skrev:
Ogödslad torv på närmaste planthus funkar finfint. Kostar väl en 50 lapp för 50 L

Solmull ex på granngården

Tja! Tack för svaret! Jag såg den där och tänkte på den faktiskt men var inte riktigt säker på exakt vad det är, liknar det vanlig jord? Har du använt den till spindlar?

302
254
Bowery:
Beastmaster skrev:

Tja! Tack för svaret! Jag såg den där och tänkte på den faktiskt men var inte riktigt säker på exakt vad det är, liknar det vanlig jord? Har du använt den till spindlar?


Jo precis,är som vanlig jord o borde funka kanon till olika spindelarter ja :)

7
0
Beastmaster:
Bowery skrev:


Jo precis,är som vanlig jord o borde funka kanon till olika spindelarter ja :)

Okej tack så mycket!!

5089
3861
Tropfrog:
"Vanlig jord" är väldigt svårdeffinierat då jord är av så olika karaktär på olika platser.

Torv är ganska så värdelöst som odlingsmedium för de flesta växter, vilket ju är jords främsta användningsområde. Jag skulle till och med drista mig att säga att torv inte är jord. Torv är torv. Men som bottensubstrat i terrarium är det ett ypperligt alternativ om man inte har växter däri vill säga.

Mvh
Magnus 

7
0
Beastmaster:
Tropfrog skrev:
"Vanlig jord" är väldigt svårdeffinierat då jord är av så olika karaktär på olika platser.

Torv är ganska så värdelöst som odlingsmedium för de flesta växter, vilket ju är jords främsta användningsområde. Jag skulle till och med drista mig att säga att torv inte är jord. Torv är torv. Men som bottensubstrat i terrarium är det ett ypperligt alternativ om man inte har växter däri vill säga.

Mvh
Magnus 

Hej! Okej, jo jag vet jord kan ju syfta på många olika saker, men när jag tänker jord tänker jag oftast sånt som är eller liknar planteringsjord, nu är det ju bara till för terrarium utan växter, så det är inte så viktigt, dock är det bra att veta för jag kommer vilja försöka mig på levande växter som dekoration så tack för informationen! Skulle du säga att torv är väldigt likt planteringsjord? Alltså färg, form osv? Tack igen för hjälpen!

7
0
Beastmaster:
Du då Magnus, Vad använder du till dina djur? Gissar att du har grodor haha men kanske har fel? Men använder du hemmagjort eller köper du färdigt? Finns det något du rekommenderar?

Edit: Såg din profil nu, vad roligt, när jag skrev försöka mig på levande växter menade jag faktiskt försöka mig på bioaktivt terrarium haha

5089
3861
Tropfrog:
Jo torv liknar planteringsjord väldigt mycket i färg och form. Faktum är att i Sverige är de flesta billiga planteringsjordar baserade på minst 80% torv. Ph reglerade och gödslade.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild