Substrat till mask/larver

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1159
625
Temla:

Vad använder ni som bottensubstrat till zophobas och mjölmask? Jag har använt vetekli men nu har jag lärt mig att vetekli innehåller fytin som hämmar upptaget av kalcium. Och vad foderdjuren får i sig får väl också reptilen i sig. Vill byta bottenmaterial men är osäker på vad jag ska välja, nåt som inte möglar eller luktar illa. 

På tal om innehåll i foder. En grönsak som jag trodde var nyttig att mata både foderdjur och skäggagamer med var Mangold, men det innehåller oxalsyra precis som spenat m.m. så det ger jag bara ibland nuförtiden. Ja, man lär så länge man lever (eller så länge man googlar.. skratt). 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag har fått foderblandning utav Firemon, och även köpt av Reptilfoder.eu tidigare som jag låtit mina maskar krypa omkring i. Torv eller liknande kanske kan fungera bra annars.


230
22
Nooon:

Havregryn använder jag... men det är visst fytin i det också... hmm... man får hitta på något annat då...
...men lästa på danska Wikipedia att man motverkar det genom att tillsätta kalcium till havregrynen eller genom att låta det ligga i blöt över natten tillsammans med lite vetemjöl. ...men jag tror inte att Zophobasen vill kravla omkring i gröt.

Ska kika på ditt förslag anders.


1159
625
Temla:

Ja, torv har jag också funderat på. Nackdel... dom blir så lortiga. skratt

Gröt? haha.. dom kanske skulle gilla det, vem vet! Motverka med kalcium, intressant!

Att låta dom bo i foderblandningen är ju en ide, men låter lite dyrt, eller? Jag har också Firemons foderblanding. De älskar det! 


230
22
Nooon:

Temla > Lortiga Zophobas kan man bada som hastigast - doppa dem bara... men de gillar det inte och blir alldeles vilda! Jag har gjort det vid något tillfälle då jag köpte många och fick dem i blöt, kladdig torv.


1159
625
Temla:

Brukar inte bada dom direkt men om de blir över i matskålen ger jag dom en hastig dusch för att få bort kalciumpudret så jag kan stoppa ned dom i bolådan igen. Duschar faktiskt mjölmask och Dubior också  innan jag lägger tillbaks dem i deras lådor.  Efter duschen måste jag torka dom lite med hushållspapper för annars fastnar deras bottensubstrat på dom. Det är ett himla pysslande... hahaha


50
10
Malawi:

Varför tvättar du av kalket på dom? Är det inte onödigt med jobb? Är väl bara och slänga tillbaka dom i foder lådan om inte allt blir uppätet.


230
22
Nooon:

:D Hihih!
Temlas Krypspa - förbättrar livsstil och välbefinnande. Skänker hälsa och avkoppling såväl som ny energi åt alla typer av kryp!
;)

...och kanske är det av glädje och inte skräck (som jag trott) som Zophobasen blir vilda när de blir badade.
;)

 

Mina kryp får återvända till sina lådor som dom är... med kalk och vitaminpulver. ...men! Alltså! Kalcium ändrar pH-värden. Jag tog död på en gråsuggeodling en gång när jag ville göra dem lite nyttigare med extra kalcium... jag tror inte att krypen mår strålande av så mycket kalk... om de nu får i sig en överdos.


1159
625
Temla:

"Temlas Krypspa - förbättrar livsstil och välbefinnande."

haha Hm... kanske en ny karriär? 

Jag tvättar bort kalk- och vitaminpudret dels för att - speciellt mjölmasken - verkar torka ut och dö om det sitter kvar och dels för att... ja, det kan ju inte vara speciellt skönt att ha det där på kroppen. Det hamnar ju i ögon, på antenner och allt. De stackars Dubian kanske famlar omkring i blindo. Ja... har nog inga riktigt bra skäl annat än att jag vill vara bussig mot dom. hehe

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild