Är det bara jag?!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
4
Bronwaller:

Är det bara jag som reagerar starkt på annonser?
tex. Vår kära (Kent) skäggagam söker nytt hem. han är så fin å snäll å trevlig! Äter å ömsar som han ska.
vi är så noga med att han kommer till ett bra å fint hem. 500:- 
men vill ni ha terrarium med blir det 1500:-


i min mening skit på er det ni vill ha är pengar. 


ser samma fenomen nu efter pandemin när det gäller hundar å katter. 


67
39
Tonyikalmar:
Nja. Gratis är inte alltid bäst. 
Om en människa har lagt pengar på inköp av ett djur så är oddsen väldigt stora att den personen värdesätter och bekostar dess behov i fortsättningen oxå.
Just därför som det jobbas hårt med att få upp statusen (priset) på katter. Dom skänks i princip bort och sen lämnas dom vid sommarstugan när familjen åker hem till vardagen igen. 

9
4
Bronwaller:

Tonyikalmar skrev:
Nja. Gratis är inte alltid bäst. 
Om en människa har lagt pengar på inköp av ett djur så är oddsen väldigt stora att den personen värdesätter och bekostar dess behov i fortsättningen oxå.
Just därför som det jobbas hårt med att få upp statusen (priset) på katter. Dom skänks i princip bort och sen lämnas dom vid sommarstugan när familjen åker hem till vardagen igen. 

 

jo djur ska kosta så de som köper tänker till lite 


40
11
Alfa99:

Ja jag tycker det är lite mycket sånt med söker nytt hem för att folk tröttnat etc. Nu finns det folk som faktiskt har ändrade livssituationer som inte kan ta hand om sitt djur mer men tror många är såna som bara tröttnat.

Sen kan jag förstå att det är extra för terrarium för det är dyrt med terrarium och inredning. sen behöver dom bli av med djuret men inte är i behov av pengar så gör det inte något om dom inte får sålt terrariet då dom kan sälja det senare för terrariet behöver inte mat, vatten och värme utan det kan dom bara rensa och ställa i förråd.


5092
3863
Tropfrog:
Självklart så är det inte Kent som söker nytt hem, det är ägaren som söker ett nytt hem åt Kent. 

Om jag skulle bli upprörd på all dålig svenska på detta forumet så skulle jag vara upprörd hela tiden. Inte bra för blodtrycket. Så länge man menar väl och folk förstår vad man menar så ser jag inga problem.

Men allvarligt, skit på er! Tänk om avsändaren ser att du skriver så om hen. Är omöjligt att missförstå och menar definitivt inte väl. Skaffa vänner inte fiender och sluta uppröra dig över bagateller.

Mvh
Magnus 

9
4
Bronwaller:

Tropfrog skrev:
Självklart så är det inte Kent som söker nytt hem, det är ägaren som söker ett nytt hem åt Kent. 

Om jag skulle bli upprörd på all dålig svenska på detta forumet så skulle jag vara upprörd hela tiden. Inte bra för blodtrycket. Så länge man menar väl och folk förstår vad man menar så ser jag inga problem.

Men allvarligt, skit på er! Tänk om avsändaren ser att du skriver så om hen. Är omöjligt att missförstå och menar definitivt inte väl. Skaffa vänner inte fiender och sluta uppröra dig över bagateller.

Mvh
Magnus 

 Nu var ju just Kent bara ett påhittad annons så inte skrivit om någon exakt person.  Bara det att det känns som det är allt för många annonser där jag upplever att de bara tröttnat. Och vill ha tillbaka så mycket pengar det går.
För mig skaffat man djur och har dem tills de dör. 

sedan kan det absolut hända saker i livet som gör att man blir tvungen att skiljas från sina älsklingar. 


5092
3863
Tropfrog:
Bronwaller skrev:

 Nu var ju just Kent bara ett påhittad annons så inte skrivit om någon exakt person.  Bara det att det känns som det är allt för många annonser där jag upplever att de bara tröttnat. Och vill ha tillbaka så mycket pengar det går.
För mig skaffat man djur och har dem tills de dör. 

 

sedan kan det absolut hända saker i livet som gör att man blir tvungen att skiljas från sina älsklingar. 



Då var saken lite klarare. Jag gör som du, behåller mina djur tills de dör hellre än sälja. Sen kanske det inte är så lätt att som nybörjare veta vad man ger sig in på. Det ser man inte minst på alla nybörjartrådar här som antyder att de tror att reptiler är keldjur. När förväntningarna inte infrias och man tröttnar lutar jag nog åt att det är bättre att sälja än att ha kvar ett djur man tröttnat på med risk för att det inte får optimal skötsel. 

Att man vill ha pengar för djuret är inte så konstigt. Man har ju en gång själv betalat pengar för det.

Jag blir fortfarande mer upprörd av att någon skriver skit ner dig i ett öppet forum :)

Mvh
Magnus 

229
223
Formula76:
Min böjelse är sköldpaddor.
Jag kollar alla annonser på Blocket och liknande dagligen i hopp om att där kanske dykt upp något intressant.

Något som gör mig faktiskt rätt upprörd och något jag ser väldigt ofta är att man säljer sina små sköldpaddsungar som man köpt 3månader tidigare i lokala djuraffären.
Varför köpte ni dom från första början??
Att vuxna människor inte kan tänka längre, man ska inte impulsköpa djur.
Ofta är det att barnen tröttnat på sina "leksaker" som dom tjatat sig till så nu försöker föräldrarna sälja dom stackars små liven vidare. 
Inte ens har man bemödat ta reda vad för art man har, eller kanske fått den felaktigt artbestämd av någon förståsigpåare på Facebook.
Men ett gullepluttet namn har den förstås fått...

121
69
Mirpa:
Min spontana tanke är att det är bättre att hitta ett nytt hem åt ett djur om man tappat intresset, ett hem som ger mer uppmärksamhet och omvårdnad än vad man själv ger för att djuret bara blivit en börda. 

Eller är det bättre att bara ge minimum omvårdnad i resten av djurets liv för sakens skull? Det kan röra sig om rätt många år för reptiler... Eller ännu värre inte ge tillräcklig omvårdnad så att djuret far illa.

Jag tycker inte att man är förpliktigad att skänka bort vare sig djur eller utrustning för att man vill/behöver göra sig av med ett djur. Snarare bättre att ta betalt så att den som köper inte gör det spontant och själv säljer efter ett tag. 

Sen är det självklart att ingen bör skaffa sig djur utan att ha tänkt igenom det noga innan. Köper man djur som man sedan säljer efter några månader bör man tänka igenom vad man håller på med.

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Bronwaller skrev:

 Nu var ju just Kent bara ett påhittad annons så inte skrivit om någon exakt person.  Bara det att det känns som det är allt för många annonser där jag upplever att de bara tröttnat. Och vill ha tillbaka så mycket pengar det går.
För mig skaffat man djur och har dem tills de dör. 

 

sedan kan det absolut hända saker i livet som gör att man blir tvungen att skiljas från sina älsklingar. 



Menar du att du hade varit intresserat om det var en bortskänkes annons? 

500 kr för ödlan och 1500 inklusive ett terrarium är ju fullt rimligt. De märker väl själva om de blir svårt att få sålt den till det priset och måste gå ner.

Då kan man lika gärna dra slutsatsen att du bara är ute efter djur som är gratis.

Vill man inte lägga 500 kr för ett djur så kan man gott vara utan.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild