Regnsystem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

302
253
Bowery:
Nu är jag ju då total nybörjare på regnsystem.
Jag har fått fatt I ett sådant här - www.akvarieshopen.se/reptiltillbehor-c-23/regnsystem-c-203/ripping-basic-system-20-liter-2-droppare-p-5173

Har lyckats få igång det, dock duschar endast 1 dysa, den andra droppar lite så att säga. Det är begagnat och har stått ett tag, kan dysan ha korkat igen så att säga? Hur gör jag då på bästa sätt för att lösa problemet?

Har även DUSK största system, dock inte inkopplat ännu, lär återkomma med frågor angående det med kanske haha ;)

5060
3824
Tropfrog:
Om en dysa går men inte den andra så är det dysan som inte funkar. Det kan vara skit eller kalk som ställt till det. Om dysan går att plocka isär så är det bara att öppna och rengöra. Vissa billiga dysor går inte att ta isär  då är det bara att kassera.

Mvh
Magnus 

302
253
Bowery:
Tropfrog skrev:
Om en dysa går men inte den andra så är det dysan som inte funkar. Det kan vara skit eller kalk som ställt till det. Om dysan går att plocka isär så är det bara att öppna och rengöra. Vissa billiga dysor går inte att ta isär  då är det bara att kassera.

Mvh
Magnus 


Tack Magnus!

Det är liksom som ett vitt plast hölje längst ut på dysan, har provat med skiftnyckel men antingen sitter det berget eller så går det inte skruva isär? Har detta vita "hölje" nåt att göra med hur själva sprayet blir? Är som sagt jättenybörjare på detta. Har ingen instruktionsbok eller liknande att tillgå.

5060
3824
Tropfrog:
Bowery skrev:


Tack Magnus!

Det är liksom som ett vitt plast hölje längst ut på dysan, har provat med skiftnyckel men antingen sitter det berget eller så går det inte skruva isär? Har detta vita "hölje" nåt att göra med hur själva sprayet blir? Är som sagt jättenybörjare på detta. Har ingen instruktionsbok eller liknande att tillgå.


Jag kan inte svara på hur just den dysan funkar. Men helt klart måste man ta isär den om det fastnat skit i den. Är det kalkavlagringar som ställer till det så kan det åtminstone teoretiskt lösas utan att plockas isär genom att köra igenom ättika.

Mvh
Magnus 

302
253
Bowery:
Tack! Får forska I det,annars bara byta dysan helt enkelt :)

84
66
Nina_Fiji:
Jag rekommenderar dusk dysor. Har börjat bytta ut min och funkar kanon en så länge. Dom går dessutom att plocka isär! 

302
253
Bowery:
Kan jag ju passa på att fråga en generell grej med, jag har inga grodor eller kameleonter direkt som ska ha dyngblöt,utan jag duschar kanske max 2-3 gånger/dygn, nån minut eller 2. Jag tycker inte det blir några större vattenansamlingar kvar,vilket jag och andra sidan inte strävar efter heller. Men men, om jag kör nån typ av dränering, vad är lämpligast,leca kulor i botten,följt av? Bioaktivt med sugor osv är nog inte aktuellt då jag har stora pansarvagnar till ormar som plöjer allt i sin väg haha ;) 

Dusk är dock tänkt till mindre burk/burkar med mindre ormar i, då kanske ett helt bioaktivt system är aktuellt.

5060
3824
Tropfrog:
Jo  dränering är nog alltid bra att ha. Vilket grovt ph neutralt oorganiskt material som helst funkar. Men lecakulor är förhållandevis billigt och lätt att få tag på. Ovanpå det en barriär som skiljer materialen. Vilket finmaskigt nät etter tyg som helst funkar så länge det inte bryts ner. Geotextil,  myggnät eller ogrästextil till exempel.

Pansarvagn till ormar och bioaktivt är inga bekymmer. Jag har förstått att bioaktivt vinner mark till stora varaner.  Inga problem att materialet vänds lite, tvärtom. Det luftar materialet och håller processen vid liv.

Mvh
Magnus 

302
253
Bowery:
Tack Magnus! Ska se vart det slutar men nu har jag lite kött på benen iaf :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild