Ja kanske, men egentligen är det inte på det planet jag har små invändningar när det gäller journalföringen. Det jag fiskar efter i detta är i huvudsak två faktorer, det första är att jag måste in här för att komma åt min journal, av olika skäl kan det bli problem, dels för att min uppkoppling kanske inte funkar, dels för att sidan kanske ligger nere för uppdatering eller sånt, eller kanske åskan går och då är det papper och penna som gäller här.
Det andra är att om journalen ska ligga här, så måste den föras på ett visst sätt. Jag menar att då ställs högre krav på informationen, på kontinuiteten och kanske också på kommunikationen.
Jag har aldrig chippat en orm eller något djur överhuvudtaget utöver hund och katt, så jag har ingen kunskap alls i frågan. Du får efterlysa någon som gör det, Carina kanske vet något om sånt (Mama_C, hemsidan heter ormeriet.se)?
Trackning för avelsarbete ska man ha klart för sig, är en långsam process. Egentligen finns inga garantier att djur är obesläktade varifrån de än tas. Jag menar att även om jag åker till Snake Day i Houten och köper en orm som fattas för mig, kan ju föräldrarna eller mor/farföräldrarna till det djur jag redan har komma ifrån samma uppfödares avelspar långt tillbaka.
Med vissa arter inom det släkte jag sysslar med, exempelvis de som kommer ifrån Mexiko, förhåller det sig så att samtliga individer som existerar inom hobbyn, ursprungligen härstammar från ett halvdussin exemplar. Det är ungefär som med guldhamstern, där mer eller mindra samtliga nu existerande exemplar härstammar ifrån en enda hona och hennes kull på ett halvdussin ungar som Israel Aharoni fann i Syrien på 1930-talet.