Uppfödning - Hjälp till att påverka

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

Även om det varit några veckor sedan senaste uppdateringen, så är det väldigt mycket på gång.

Mycket utav det som jag just nu håller på att utveckla till sidan har med administrering och moderering att göra, men det finns även ett lite större projekt som jag planerat och funderat på ett bra tag och nu äntligen börjat skapa. Det är en sektion om uppfödning.
Denna sektion är inte enbart till för att få information om hur man ska göra för att föda upp, utan det är för att både själv kunna hålla koll på hur länge ens ägg varit i kläckare, hitta uppfödare av specifika arter, se statistik över hur länge olika arters ägg brukar inkuberas, avelsprojekt/("50/50"), nyfödda djur och stamtavla för att kunna "tracka" ett djur man köpt.

Tänkte beskriva varje del lite mer ingående. Väldigt lite utav det är spikat, så kom gärna med kritik, tillägg eller frågor.


Äggkläckaren/Journal
Denna del kan man lägga upp ägg som man har i en kläckare för att lättare hålla koll på datum när de las. Man specificerar även art och temperatur, och på så sätt samlas statistik över hur länge olika ägg ligger i kläckaren. När det finns tillräckligt med statistik kan man sedan se den förväntade kläcktiden för äggen.


Uppfödarlista
Alla som använder äggkläckaren/journalen kommer hamna med som uppfödare. Man kan då se vilka uppfödare som fött upp olika arter och om de har några ägg på gång till att kläckas.


Statistik
Jag nämner lite angående statistiken under Äggkläckaren där man tydligt ser användningsområdet. Det kan säkert finnas annat statistik som går att sammanställa vilket gynnar på något sätt. T.ex. hur könsfördelning skiftar vid olika temperaturer i äggstadie.


Avelsprojekt/("50/50")
Denna del har jag fått som tips av flera, speciellt spindelentusiaster.
Vad som menas med 50/50 är att man själv har en hane eller hona av en art och söker en person som har en art av motsatta könet. Man parar sedan djuren och delar 50/50 på avkomman. Kommer likna "köp & sälj" en hel del, med skillnad att man måste specificera art.


Nyfödda djur
En lista över alla nykläckta/nyfödda djur och vem som fött upp dom. Varje nykläckt/nyfött djur får ett unikt ID som går att söka på. (Se tracking nedan)


Tracking/Stamtavla
Man har varit med om väldigt många gånger att man köpt ett djur på en mässa, men sen glömt bort t.ex. när djuret var fött m.m. Jag har tänkt att man kan lösa det genom att varje djur man kläcker/föder upp som man lägger till under kläckaren får ett unikt ID. Man kan sedan generera ett uppfödarintyg, där grundinformation om djuret finns + det unika ID:t. Säljer man sedan djuret och skickar med intyget kan köparen själv gå in på terrariedjur.se, söka på ID:t för att se informationen om när ägget las, vilken temperatur kläckaren var på etc.
Det blir då även lättare att se vem som fött upp djuret. När djur flyttas runt från ägare till ägare är det i princip omöjligt att veta vem som födde upp den, och det blir ibland en chansning att hitta en obesläktad om man skulle vilja börja avla.


Säg gärna vad ni tycker. Om ni föder upp många djur själva eller känner någon som gör det vore det extra bra att höra hur en större uppfödare ser på det hela.



Ytterliggare frågor
"Men om arten inte lägger ägg, utan föder levande ungar då?"
Äggkläckaren är steg ett, då hoppar man över den och lägger till de nyfödda ungarna direkt under "Nyfött".


23
1
Aslundsgeckoz:

låter helt perfekt, ska bli kul att se när det är klart:-)


311
280
panterophis:

det låter väldigt bra men jag har ett önskemål och det är att du länkar 50/50 från köp och sälj om det går


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

Länka 50/50 från köp & sälj är helt klart något som går, och låter som en bra idé.
Tack


953
1840
peter54:

Kul idé, jag är gärna med på en del av detta, men inte allt, exempelvis journalbiten föredrar jag att ha själv, men det är möjligt att jag kan tänka mig att delge uppgifterna för att tillgodose uppfödarlistan (se upp med personuppgiftslagen bara).

Temperatur i kläckaren är en bra punkt och det finns fler saker än könsfördelning vid olika kläcktemp att få ut ur en sån punkt, exempelvis att vissa reptilarter kan man välja ett ganska stort temperaturspann vid kläckning av och på så sätt flytta markören mellan två punkter, där den vänstra är högre temp med kort inkubationstid men små ibland svårstartade ungar (som dessutom i många fall i övervägande utsträckning blir hanar), - och där den högra är lägre temp, lång inkubationstid, stora mer lättstartade ungar (som dessutom i övervägande grad blir honor).

Avelssamarbete efter 50/50-princip har jag begagnat mig av många gånger själv och det är toppen, särskilt om man har bra dokumentation även framåt så att inavelsrisken minskar. Som det ser ut nu är dokumentationen på folks reptiler ofta skrämmande dålig och riskerna för inavel onödigt hög. Det finns till och med en del som köper ett par ungar ur samma kull som de sedan tar ungar efter.

Tracking är också en bra grej. En del chippar alla sina ungar, det gör inte jag, men jag fotar alla och följer dem så gott jag kan framåt. Det har exempelvis hjälpt mig nu i år när jag letat hona till min 50/50 california king, eftersom flera av de potentiella honorna varit från min egen uppfödning, vilket jag har kunnat se genom att jag fotograferat dem som små. Mönstret är unikt för varje individ och särskilt på huvudet är det lätt att identifiera dem.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

peter54, tror du att det skulle vara smart med att t.ex. kunna välja att man inte vill visa journalbiten för andra, så att man enbart kommer åt den själv? Så kan de personerna som enbart vill ha den för "eget bruk" använda den, samtidigt som de som vill dela med sig kan göra det också.

Uppfödarlistan kommer med största sannolikhet bara visa användarnamnen.

Finns det inte några begränsningar vid chippning, t.ex. att djuret måste vara en viss storlek, ålder?
Vilka är det som har hand om register över chippade djur? Veterinärkliniker?

 

Som ett litet tillägg, så vore det även bra att veta vad ni tycker ska stå med på ett uppfödarintyg och dokumentation som man skulle kunna skriva ut för de "trackade" djuren.


953
1840
peter54:

Ja kanske, men egentligen är det inte på det planet jag har små invändningar när det gäller journalföringen. Det jag fiskar efter i detta är i huvudsak två faktorer, det första är att jag måste in här för att komma åt min journal, av olika skäl kan det bli problem, dels för att min uppkoppling kanske inte funkar, dels för att sidan kanske ligger nere för uppdatering eller sånt, eller kanske åskan går och då är det papper och penna som gäller här.

Det andra är att om journalen ska ligga här, så måste den föras på ett visst sätt. Jag menar att då ställs högre krav på informationen, på kontinuiteten och kanske också på kommunikationen.

Jag har aldrig chippat en orm eller något djur överhuvudtaget utöver hund och katt, så jag har ingen kunskap alls i frågan. Du får efterlysa någon som gör det, Carina kanske vet något om sånt (Mama_C, hemsidan heter ormeriet.se)?

Trackning för avelsarbete ska man ha klart för sig, är en långsam process. Egentligen finns inga garantier att djur är obesläktade varifrån de än tas. Jag menar att även om jag åker till Snake Day i Houten och köper en orm som fattas för mig, kan ju föräldrarna eller mor/farföräldrarna till det djur jag redan har komma ifrån samma uppfödares avelspar långt tillbaka.

Med vissa arter inom det släkte jag sysslar med, exempelvis de som kommer ifrån Mexiko, förhåller det sig så att samtliga individer som existerar inom hobbyn, ursprungligen härstammar från ett halvdussin exemplar. Det är ungefär som med guldhamstern, där mer eller mindra samtliga nu existerande exemplar härstammar ifrån en enda hona och hennes kull på ett halvdussin ungar som Israel Aharoni fann i Syrien på 1930-talet.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

Okej, jag förstår dig.
Finns det några saker som skulle göra att den kunde väga upp dessa saker? T.ex. automatiska uträkningar av något slag. (bland annat hur länge äggen legat i kläckaren hitills, och förväntad kläcktid)
Hade ju även gått att få ett utdrag utav journalen att skriva ut på papper om man vill ha det lagrat själv.

Det kanske ändå hade varit mer intressant att bokföra det manuellt med penna och papper i ditt fall, men jag vill försöka få fram hur man kan göra det så bra som möjligt :) Det måste ju inte vara antingen eller heller, utan man kan ju göra både och.
Att dela med sig av informationen om kläckningarna i efterhand är ju även det bra, eftersom man hjälper till med statistiken till andra medlemmar.

Tracking
Okej, tackar. Ska kika på detta. Ska nog ta och skicka ett mail till agria och höra också. Får jag ett bra svar så slänger jag upp det i en annan tråd för att inte gå för offtopic.

Jag håller med dig. Djur med väldigt kort livslängd och som blir könsmogna tidigt kan ju bygga på stamtavlan väldigt snabbt. Det är lite värre med arter som lever väldigt länge. Köper man en sköldpadda som är 20år gammal, så är det ju inte säkert att det är så lätt att hitta stamtavla som går bakåt i flera generationer direkt.


1660
774
fluffis:

Låter som en stor och seriös och häftig funktion :) Det där med att hålla reda på djur längs vägen hade varit jättecoolt om det kommer funka bra. Tex ormar lever rätt länge och uppfödarintyg och fakta om djuret glöms ofta bort på vägen. Frågan är väl hur virriga folk därhemma ska hålla reda på vilka djur som hör ihop med vilket ID men det är ju inte ditt problem Anders :)

En sak som jag funderar på är foton. Om jag har ägg i kläckaren så vill jag kanske lägga ut en bild på föräldrarna och sen en bild på äggen osv. Min brainstorming i huvudet säger mig nu att kanske andra medlemmar skulle kunna välja att följa/prenumerera på en viss kläckning/födsel och få indikation när det hänt något nytt. Det kanske till och med kan se ut som en forumtråd, eller inte :)

En sak som jag tänker på generellt när det gäller detta är inställningar. Massor av inställningar så att man kan göra det så personligt som möjligt (fast med smarta standardinställningar om man inte vill ställa in sig). Tex så kanske jag inte vill finnas på en uppfödarlista bara för att jag kläcker ett ägg, eller så kanske jag vill det :)


23
1
Aslundsgeckoz:
hur funkar detta med 50/50 är det klart, eller vart/hur hittar jag den?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild