Täckbark

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

218
47
asus:

Hej en polare till mig tipsade om att ha täckbark som botten material Till ormar  men blev lite skeptisk så frågar här om det finns några skadliga ämnen osv? Lika bra att fråga innan man rusar till affären hehe


Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Täckbark & torv funkar utmärkt, själv föredrar jag torv.
Tänk bara på att ta ogödslat, dvs naturellt.


Medlem i SHF
4003
5031
Jonas_:

Täckbark är grymt som bottenmaterial till ormar.. jag använder det i flera av mina terrarium.


229
124
CJBReptiles:

Bark från barrträd innehåller terpentin som är skadligt. Dock så vet jag inte hur djuren påverkas av det.


Medlem i GHF
635
410
Jimmy:

Den eviga frågan huruvida barrträd är skadligt eller ej...

Att de innehåller terpentin är ju inget nytt, men frågan är hur mycket som är kvar i tex täckbark som lagrats i minst ett år och om de mängder som är kvar har någon som helst effekt.

Jonas_ mfl verkar dock inte haft några problem, är det någon som haft eller vet någon som faktiskt upplevt negativa effekter av terpentin och kanske kan dela med sig?


Medlem i SHF
4003
5031
Jonas_:

Jag har använt täckbark som bottenmaterial till ormar i över 10års tid & jag har aldrig upplevt några problem med det, snyggt & håller fukten bra, dessutom billigt vilket är den enorm fördel om man har många stora terrarium :)

Jag kan varmt rekommendera det, jag brukar köra 70-80% täckbark och resten torv-torvmull.


33
13
Tyrredum:

Har använt täckbark helt problemfritt i flera år. Billigt, håller fukten bra, aldrig varigt med om att det mögglat, och så är det snyggt.


733
295
markusbabs:

Jag köpten en säck med täckbark här om veckan, den va fuktig och fullt med pyttesmå vita kryp.  På kvällen hittade jag även en stor skalbagge utanför säcken. Denna säck åkte ner i källarn direkt.

Kanske hade jag bara otur med just min säck.


218
47
asus:

ah okey får ta och köpa några säckar dåå :D


953
1840
peter54:

Den här tråden har jag missat. Själv använder jag aldrig täckbark, skälen är flera.

Dels tycker jag att det är för grovt till förhållandevis små ormar som mina Lampropeltis, dels innehåller en säck täckbark inte bara barkbitar i små och stora stycken, utan också en hiskelig massa barkdamm som gör att så fort barken blir lite torr så dammar den. När barken är nyduschad har jag sett att ormarna får dammet på sig som smuts som sedan torkar fast på rutorna/väggarna. Ytterligare ett skäl är att täckbarken är mycket grov som bottensubstrat, vilket innebär att man behöver ha ett ganska tjockt lager och jag har sällan mer än mellan 1 och 2 cm bottensubstrat i mina terrarier

Nä täckbark är inget för mig, men om jag hade stora ormar skulle jag säkert överväga det.

När det gäller terpener så är det lätt att avgöra om det finns såpass mycket att det är läge att avstå - klipp hål i påsen och stoppa in näsan. Luktar det terpentin avstår jag direkt, men om det inte gör det tycker jag att det är okej.

I mina terrarier finns torv, sand och klipp av torra ormbunksblad i lite olika blandning beroende på vad för slags kungssnok som bor i terrariet. Så här ser exempelvis bottnen ut hos min pueblomjölksnokar, det är en torv/sandblandning 50/50 viktandelar med klipp av torra ormbunkar över.

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild