Positiv lista inom hela EU

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
61
85
Fafnerian:

Det är snack på EU-kommissionen om att införa en positiv lista som isåfall skulle gälla inom hela EU.

 

10:53 minuter in video.consilium.europa.eu/event/en/25808

data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-9127-2022-INIT/x/pdf


2
0
adamskji:
Tack för länkarna, intressant.
Verkar som att man vill göra samma som det pratas om på andra sidan pölen.

Det är tråkigt att man försöker förknippa positiv lista med folkhälsa (indirekt pandemi, covid min tolkning). Klart man får med sig politikerkåren då hehe...

Trots positiv lista är det ä då lite betryggande och lugnande att lyssna på politikerna. Många kloka människor där som pratar om att reptil-lista ska givetvis ska gås igenom. Skönt, de ska inte blockera alla arter tänker jag då. Men klart tråkigt om man med sin art åker på avelstopp.

Om de hittar på en lista hoppas jag de tar negativ framför positiv lista. Då räcker det om de skriver tiger i den tycker jag hehe.

Medlem i SHF
61
85
Fafnerian:
Ja det är ju väldigt liten risk att reptiler bär på sånt som kan smitta människor (förutom möjligtvis salmonella). Då är det ju större risk att vanliga grisar och kor bär på nåt människofarligt än att en orm gör det. Jag tycker det vore bättre om EU gör som Sverige och förbjuder viltfångat istället för att införa positiv lista. Då åtgärdar man deras punkt om att individer tas från vilda populationer, de tas bättre hand om under transport, och det är mindre chans att de bär på virus/parasiter, så då åtgärdar man även deras punkter om djurens välbefinnande och hälsa. Så då får vi fortfarande hålla på med våra arter och alla är nöjda.

2
0
adamskji:
Håller med. Frågan är om ett välskrivet meddelande/brev från reptilhobbyn till väl vald politiker skulle göra någon skillnad i utgången.

Fast det kanske inte behövs, jag kan så lite om det här.

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Jag är tyvärr inte förvånad. Dessa tendenser har setts länge nu. Myndigheter i olika länder drar åt snaran för hobbyn. Sverige inkluderat. SHR har svarat med olika skrivelser och yttranden där vi försöker visa på att förslag likt detta inte kommer få en positiv effekt på vare sig djurskydd eller artskydd. Snarare tvärtom. Regleringar kan vara bra, men förbud likt detta är det mycket sällan.              

SHR är dock en liten förening. Deras möjligheter för lobbyarbete är mycket små. Jag finner det ironiskt att jag sett giftormshållare propagera för folk att inte gå med i SHR, när SHR är den ENDA förening/instans som överhuvudtaget försvarar den svenska giftormshobbyn. Ensam är inte stark här. V bör organisera oss för att kunna göra oss hörda.

De flesta problemen som dokumentet tar upp verkar mest adressera däggdjur, såsom större kattdjur och primater samt i viss mån även fåglar. Och visst, där finns det nog problem med att hålla dem i fångenskap. Stora, sociala och intelligenta djur. Potentiellt farliga om de hanteras fel. Svåra att hålla i fångenskap (men inte omöjliga). Jag hajar grejen, även om jag principiellt tycker det är fel med förbud och positiva listor.

Beslutsfattare kommer nog bunta i giftormar i den kategorin också. Farliga och olämpliga att hålla i fångenskap. De kommer knappast hamna på en positiv lista? Även när det gäller problemet med artskydd så ligger herptilhobbyn dåligt till. Tyvärr.

Sen är det lite vanskligt att texten behandlar domesticerade djur som något slags föredöme. Jag har hört det förut och det är helt tokigt enligt mig. Jag tror inte de domesticerade djuren är så tacksamma över att bli domesticerade. Fråga valfri bulldogg, schäfer, perserkatt, tax, etc. Listan kan göras lång. Domesticerade djur är absolut ingen kvalitetsgaranti för god djurvälfärd. Snarare tvärtom. Dessutom står domesticerade djur (katter, getter, grisar) för stora problem angående introducerade djur världen över. Så det argumentet gäller inte exotiska djur enkom på långa vägar. Tvärtom.

Herptilhobbyn har dock problem. Och oviljan att ta tag i dem får som resultat att beslutsfattare hittar på hyfsat kontraproduktiva lösningar på problem vi inom hobbyn skulle kunna hantera bättre. Men det gör vi inte i tillräckligt hög utsträckning. Därav förslag som detta. Viltfångade djur, smuggling, förrymda djur (ormar etc), oansvarig hantering av giftormar (även om man själv inte håller med om att frihantering av giftormar är oansvarigt så måste man förstå att det är så det ser ut för beslutsfattare, oavsett vad man själv anser …) mm.  Alla dessa saker förekommer och bidrar till idiotiska förslag som detta.

15
73
LorenzoLamas:
Vi är själva vårt största problem.
Oviljan att engagera oss och arbeta för hobbyns framtid kan stå oss dyrt.
Det är en liten klick av hobbyn som är med i föreningen, en ännu mindre klick som jobbar ideellt för hobbyn.

Jag är ordförande i Skånes herpetologiska förening.
I Skåne är vi strax över 50 medlemmar + knappt 20 familjemedlemmar. Hur många med reptilintresse ser ni på Malmömässan?

Höftad siffra så har vi ca 200 medlemmar i SHR, största svenska facebookgruppen för vårt intresseområde har en bit över 8000 medlemmar. Sociala medier har tagit över föreningslivet, men varken Facebook eller Instagram kommer att skydda eller rädda din hobby.

5094
3865
Tropfrog:
Men det är väl ändå så att det skett många upprop på Facebook som till slut blivit så stora att makthavarna tvingats att lyssna och ta åtgärder? Varför skulle det inte gå i detta fallet?

Du säger ju det själv. 200 i föreningen och 8000 på den största Facebook gruppen. Ett upprop på Facebook skulle nog ändå ge flest underskrifter.

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Jag tror inte ett upprop på Facebook angående ett förslag om att förbjuda uppfödning av B-listade djur i privata hem skulle ge någon större uppslutning eller uppmärksamhet. Det är en för smal fråga helt enkelt. 

Inte heller ett fb-upprop angående rätten att hålla giftormar. Ett sådant upprop skulle snarare dra till sig personer som är negativt inställda till giftormar och bli ganska kontraproduktivt. 

Bättre enligt mig att verka i en förening med aktiv lobbyverksamhet. 

15
73
LorenzoLamas:

Tropfrog skrev:
Men det är väl ändå så att det skett många upprop på Facebook som till slut blivit så stora att makthavarna tvingats att lyssna och ta åtgärder? Varför skulle det inte gå i detta fallet?

Du säger ju det själv. 200 i föreningen och 8000 på den största Facebook gruppen. Ett upprop på Facebook skulle nog ändå ge flest underskrifter.


Om det någonsin gjort skillnad så beror det nog inte på att någon skapat en "gilla-sida" alla sitter hemma och trycker på gilla-knappen och knyter näven i fickan och sedan märker våra politiker av detta och styr om skutan.
Det är nog alltid så att det finns en organisation som jobbar aktivt med lobbyverksamhet som dessutom har en sida på sociala medier för att nå ut till fler. Någon organisation måste leverera budskapet och argumentera för detta.

Hade det varit så enkelt som att skapa en sida på Facebook och be alla i hobbyn att gilla budskapet så borde vi inte ha några problem. 


Medlem i SHF
61
85
Fafnerian:
Jag mejlade ZooRF, vilket är zoobranschens riksförbund i Sverige, och de svarade såhär:




'Tack för din fråga!

För ett tag sedan föreslogs en  gemensam positivlista för EU av Cypern och stöttades av Malta, Litauen osv. Detta plockades upp snabbt av flera europeiska medier, men kommissionen har gett ett tydligt svar på vad de tycker om positivlistor i dagsläget och denna sammanställning har vi tagit emot från EPO, european pet organisation som Zoorf är medlemmar i och samverkar med kontinuerligt:

"European Commission says ‘no’ to EU-wide positive list of species allowed as pets 24/05/2022 (Agence Europe) – Despite a call from several EU Agriculture
Ministers on Tuesday 24 May, the European Commission is refusing to provide a new EU legislative framework for a positive list of species allowed as pets. This Cypriot request was supported in particular by the Lithuanian, Luxembourg and Maltese delegations. “Introducing an EU-wide positive list would mark a systemic change, raising questions of WTO compatibility, and would be very difficult to implement”
agenceurope.eu/en/bulletin/article/12959/37

Så ingen gemensam positive-lista för EU i närtid i alla fall.'
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild