Hjälp insektsangrepp i syrsodling

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Blueberry:
jag föder upp syrsor till min leopardgecko och har syrsorna i ett akvarium. Upptäckte iförrgår att vi fått ett stort angrepp av små små vita insekter som är otroligt svåra att fånga på bild. Ser ut som små vita prickar. Dem är överallt på akvarie glaset på både insida och utsidan. Verkar föröka sig otroligt fort. Vad kan detta vara för insekter och hur blir vi av med dem?? 

39
40
FreakyGeckos:
Ser ut som fuktkvalster 

654
341
Johnexotics:
Behöver en bättre bild

2
0
Blueberry:

Medlem i GHF
36
28
Baboon:
FreakyGeckos skrev:
Ser ut som fuktkvalster 

Vad är det vetenskapliga namnet på fuktkvalster?

39
40
FreakyGeckos:
Baboon skrev:

Vad är det vetenskapliga namnet på fuktkvalster?

Fsktiskt ingen aning. Finns säkert flera olika arter:) städa ur o släng de mesta så brukar dom försvinna :) 

352
269
Animallover_1984:
Blueberry skrev:
jag föder upp syrsor till min leopardgecko och har syrsorna i ett akvarium. Upptäckte iförrgår att vi fått ett stort angrepp av små små vita insekter som är otroligt svåra att fånga på bild. Ser ut som små vita prickar. Dem är överallt på akvarie glaset på både insida och utsidan. Verkar föröka sig otroligt fort. Vad kan detta vara för insekter och hur blir vi av med dem?? 



Jag har haft små vita kryp i och runt mina insekter vid två tillfällen. Fick tips och googlade runt och kom fram till att det med största sannolikhet handlar om "mjölor".

Pyttesmå vita djur/kvalster som ser ut som damm som rör sig typ. och de verkar komma ibland då man har säd (jag har vetekli och/eller havregryn till mina foderinsekter). De går från att man inte ser något till explosion av kryp på nolltid (alltså bokstavligen över en natt). De skadar (så vitt jag vet i alla fall) inte djuren men är j@ligt irriterande. För att bli av med dessa kryp så byter man substrat (vetekli/havregryn osv.) och torkar av allt m.m. Många larver osv. som behöver flyttas en och en…jätterolig syssla…inte…

Man kanske kan undvika att få dessa kryp om man hettar upp all säd innan man använder det hos insekterna...efter vad jag läst mig till, andra säger frysa.

Se min gamla tråd kring det här: www.terrariedjur.se/forum/thread/8275

5061
3826
Tropfrog:
Måste skoja till det lite här. Syrsor är insekter, så att ha insekter i syrsodlingen är fullt normalt.

Det du drabbats av är troligtvis kvalster som inte är insekter utan spindeldjur.

Så ledes mer korrekt titel: "hjälp, spindelangrepp i insektsodlingen" :)

Hoppas du får ordning på det.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild