Kvalster? Ohyra? Vita/ljusa pyttesmå kryp - plötslig invasion

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

352
269
Animallover_1984:
Hej!

Jag har från en dag till en annan fått mängder med pyttesmå kryp. Max nån millimeter stora. Vita eller i alla fall ljusa. Hjälp! Jag hatar kryp...och nu är det dessutom kryp på krypens lådor = totalt vidrigt...vad ska jag göra? 

De kryper över mina lådor med zophobas och mjölmaskar (odlingarna av dessa) - de står allihop på en hylla. Fullt verkligen (utanpå lådorna...kanske i också men det vet jag inte). Ser ut som massor med vitt pulver/damm men när man kommer närmare så ser man att det rör sig om snabba minimala kryp! 

Ser dessutom ut som lådan med mjölmask blivit väldigt fuktig plötsligt. Var inte det för nån dag sedan!? Visserligen väldigt varmt m.m. nu ju...men var tusan kommer alla kryp i från?

Mjölmaskarnas bottenströ/foder består av gryn och kli av olika slag och sen har de även morötter och potatis att äta på. Även i lådan med Zophobas ser det ut så med skillnaden att de även har lite spån som bottenströ och vattenkristaller som extra vätska. Tänkte om de kan komma p.g.a. grynen m.m.?

Någon som vet vad det kan röra sig om och hur de kommit in i mitt hem och exploderat i antal från en dag till en annan? Hur blir jag av med krypen och hur hindrar jag att nya kryp kommer? 

Mvh/Animallover_1984

ps. kan försöka fota lite i morgon, har redan försökt... men det är väldigt svårt att se något med tanke på krypens storlek, men kan testa i morgon igen. ds

5095
3865
Tropfrog:
Det låter som hoppstjärtar. I såna fall helt ofarliga.

Mvh
Magnus 

144
82
javan:
Låter som någon form av förrådskvalster (ex Acarus siro) inte hoppstjärtar. 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
javan skrev:
Låter som någon form av förrådskvalster (ex Acarus siro) inte hoppstjärtar. 

Är det dem man brukar kalla fuktkvalster? 

352
269
Animallover_1984:
Hej och tack för era svar!

Tropfrog skrev:
Det låter som hoppstjärtar. I såna fall helt ofarliga.
Mvh
Magnus 


Det är definitivt inte hoppstjärtar, såna har jag haft tidigare och de var välkomna i mitt fuktiga terrarium, skulle gärna köpa såna och ha hos snäckorna och grodan som jag har nu. De höll sig i terrariet. Dessa är som sagt utanpå lådorna - som förövrigt endast har fukt i form av grönsaker/vattenkristaller - annars är de ju torra i och med att lådorna huserar mjölmask och zophobas. Inte sett någonting i/på eller runt mina terrarier ännu (som är fuktiga)...men dessa står en bit i från hyllan där dessa kryp befinner sig. 

javan skrev:
Låter som någon form av förrådskvalster (ex Acarus siro) inte hoppstjärtar. 


Kvalster känns mer sannolikt. Hoppstjärtar är det som sagt inte för de vet jag hur de ser ut och beter sig. Hur blir man av med dessa kvalster?

tenebrosa skrev:

Är det dem man brukar kalla fuktkvalster? 


Som sagt ser det ut att ha blivit fuktigt hos mjölmaskarna de senaste dagarna...och luftfuktigheten inne har varit skyhög under dessa extremt varma dagar som varit och är fortfarande väldigt hög, även om det gått ner något nu (ligger på ca 54% i mitt vardagsrum just nu och lär då vara högre i det lilla rum där mina fuktiga terrarier och även dessa insektslådor finns). Därför kan det kanske vara fuktkvalster? Men vet inte skillnaden på förråds och fuktkvalster...oavsett så är det sannolikt kvalster. 

Försök till lite bilder:

Som ni ser så har mjölmaskarnas låda blivit väldigt fuktig plötslig, var torr och fin häromdagen. De har tidningspapper för att gömma sig i (baggarna alltså) och sen är det gryn och kli i botten.
Zophobas lådan med spån/kli/gryn och ett plastlock ovanpå med lite grönsaker och vattenkristaller. Äggkartonger att gömma sig i för baggarna. 

Ett försök till att visa hur extremt minimala dessa kryp är. 

Hjälp! Jag får panik...hur blir jag av med dessa små vidriga "prickar" som rusar runt överallt?

Mvh/Animallover_1984


144
82
javan:
tenebrosa skrev:

Är det dem man brukar kalla fuktkvalster? 

Om det nu är Acarus siro så brukar dom nog kallas mjölor. Tror att fuktkvalster kallas ostor, men nu är jag ingen kvalsterexpert.

144
82
javan:
Töm plastbackarna, rengör grundligt och sedan in med dom i frysen om dom får plats. Om dom inte får plats i frysen så kanske du kan rengöra med klorin.

352
269
Animallover_1984:
javan skrev:

Om det nu är Acarus siro så brukar dom nog kallas mjölor. Tror att fuktkvalster kallas ostor, men nu är jag ingen kvalsterexpert.


Mjölor låter ju i så fall som att de sannolikt håller till i mjöl/gryn och då känns det ju mest sannolikt att det är såna. 

javan skrev:
Töm plastbackarna, rengör grundligt och sedan in med dom i frysen om dom får plats. Om dom inte får plats i frysen så kanske du kan rengöra med klorin.


Ok, tack, men hur gör jag med mjölmaskarna, det finns ju sannolikt en massa ägg och "nykläckta" mjölmaskar i lådan och dessa är ju väldigt små? Vill helst inte (om det är möjligt) tvingas börja om med starten av min odling...de har äntligen börjat komma i gång ordentligt med produktionen. Att få in lådorna i min lilla frys lär inte gå så bra, om jag inte tömmer hela frysen då...men det känns inte som en sådär jättebra idé i denna värmebölja. Det får nog bli att jag skurar lådorna ordentligt då, men klorin känns lite läskigt? Klorin är ju ganska starkt (även om man såklart sköljer noga) och det ska ju bo larver och baggar i lådorna som i sin tur kommer att bli mat åt mina djur...vågar man verkligen använda klorin då? 

Mvh/Animallover_1984

118
50
Berd:
Det är inte hoppstjärtar. Exakt samma sak har hänt mig med mina zophobas. Töm lådan, plocka ur mjölmaskarna med pinsett, diska ur lådan och häll kokande vatten över den. Sila mjölmaskarna med ljummet vatten och placera dom tillbaks i den rena lådan. Klart! Såhär gjorde jag och det funkade för mig. Glöm inte att damsuga området där lådan stod, de vita krypen kan ha spridit sig en bit ifrån lådan. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild