Få ner luftfuktigheten i mitt terrarium!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
3
Sargon88:

Hejsan.

 

Håller på och ''varmkör'' mitt terrarium nu för och se så allt står rätt till inför inköp av min leopard gecko.

Men har problem med luftfuktigheten.. I själva terrariumet (utanför gömställerna) så är det 35-36% luftfuktighet, vilket är bra. Men innuti gömställerna (alla) är det över 65-70% luftfuktighet... Jag använder eco earth, lät det stå framme 24 timmar och torka innan jag ens la in det i terrariumet, och nu har jag även ''grävt'' bort så att det inte är nå eco earth under själva gömställerna, men luftfuktigheten är fortfarande runt 60% ...

 

Hur gör ni andra ?!?! :O

Är det 2 000+kr luftavfuktare som gäller eller vadå ? xD


229
223
Formula76:
Nu ska jag erkänna att jag inte är nån leopardgecko expert, men är det inte bra om du har olika "mikroklimat" i terrariet så djuret själv kan välja vilket som passar dom?
Många vilda reptiler söker ju oft fukt och svalka i marken.
Där är väl inte snustorrt i marken där de lever vilt tänker jag?

6
3
Sargon88:

Formula76 skrev:
Nu ska jag erkänna att jag inte är nån leopardgecko expert, men är det inte bra om du har olika "mikroklimat" i terrariet så djuret själv kan välja vilket som passar dom?
Många vilda reptiler söker ju oft fukt och svalka i marken.
Där är väl inte snustorrt i marken där de lever vilt tänker jag?


De ska ju ha ett varmt gömställe (har ett där det är 32 grader nu), ett fuktigt gömställe och ett svalt gömställe, just nu är alla fuktiga gömställen typ :P Men ja som du säger så är det väl fuktigare under stenar och så i naturen också, helt klart och lägger jag in mossa i ena gömstället så ökar nog luftfuktigheten i det gömstället och då har man ju ett distinkt ''humid hide''. Men lite roligt att på alla guider och top 5 listor jag kollat och alla forums trådar jag läst så har jag aldrig sett någon prata om just detta, men har ju sett folk använda eco earth, just på det sättet jag användt det nu.

Så antar det inte spelar någon roll ^^?


169
38
Maaajaa:

Hej! Nu har jag inte så stor erfarenhet av just Eco earth eftersom att jag använt mig av t.ex. kokosfiber, men jag tänker att de har ungefär samma egenskaper?
Jag lät helt enkelt de kompakta kokosblocken blötas upp i vatten, sedan efter bruksanvisningens tids väntan så började jag krama ur så mycket vatten jag bara kunde.
det "porösa" kokosfibret jag kramat ut (alltså inte i blockform längre) la jag i en påse då jag inte tänkt använda allt utan bara en viss mängd.
Några dagar därefter så var det fortfarande "lika" fuktigt i påsen och i ett terrarie som när jag la i det i påsen.
Beroende på densitet så har de olika förmågor. Finare tar upp mer och behåller fukt längre, medans grövre fortfarande har samma förmåga fast på en lägre nivå.
Det kan ta ett tag tills det blir riktigt torrt, men då när det väl gäller så kommer din utmaning istället bli att försöka hålla uppe luftfuktigheten och se till att de är tillräckligt fuktigt i fuktgömman.

Hoppas detta gav dig mer förståelse, Mvh Maja!


Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Det är logiskt att det är fuktigare i ett gömställe än i det öppna utrymmet och det är just det som behövs så att djuret själv kan söka upp ett svalare och fuktigare ställe.
Även i öknar så finns det mer eller mindre fuktiga platser.

5097
3870
Tropfrog:
Mätresultat från en luftfuktighetsmätare för hobbyändamål är ganska så oanvändbart. Billiga enheter ger inte pålitliga resultat. Om du kontrollerar med flera mätare och räknar ut ett medelvärde hamnar du närmare verkligen. Ju fler olika mätare desto mer pålitligt resultat. Men du kommer aldrig att känna till exakt hur stor avvikelsen är.

Mvh
Magnus 

13
17
Cervidae:
Det tar länge innan bottensubstratet är torrt. När jag byter torv i mitt terrarium tar det flera dagar innan luftfuktigheten är normal. 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
PC fläkt i toppen som blåser ner i terrariet och därmed öker ventilationen, det kan öka på processen att torka ut terrariet om den fuktiga luften ventileras ut. 

6
3
Sargon88:

Tropfrog skrev:
Mätresultat från en luftfuktighetsmätare för hobbyändamål är ganska så oanvändbart. Billiga enheter ger inte pålitliga resultat. Om du kontrollerar med flera mätare och räknar ut ett medelvärde hamnar du närmare verkligen. Ju fler olika mätare desto mer pålitligt resultat. Men du kommer aldrig att känna till exakt hur stor avvikelsen är.

Mvh
Magnus 


Använder denna och ja, den diffar mellan, t.ex låt oss säga 35.8 och 36.5 så tar man medelnivån :P www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/termometrar-hygrometrar/proffstermometrar/uni-t-ut333-termometer-och-luftfuktighetsmatare-p48879?gclid=CjwKCAjwxOCRBhA8EiwA0X8hi4wSO3xdUQtCfZSssrXLV7v88GCd4sc2osz2VUJz65I7xqqp-drx2BoCZ6MQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds


6
3
Sargon88:

ZDC skrev:
PC fläkt i toppen som blåser ner i terrariet och därmed öker ventilationen, det kan öka på processen att torka ut terrariet om den fuktiga luften ventileras ut. 


Haha, så jag gjorde till slut. Ska ha fläkten gående hädanefter, finns ju vind i verkligheten också ^^

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild