Jungfrugeckos frågor om överpopulation

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

25
2
Zooelly:
Jag har ett terrarium på 90x45x90 som jag håller på att sätta upp till bioaktivt vivarium. Jag skulle väldigt gärna ha jungfrugeckos i det, men tvekar pga deras reproduktionstakt. Hur lång tid ca tar det innan det är för många ödlor i en så pass stort terrarium? Någon som kan ge mig en gissning iaf.. ?

När det väl blir för många. Vad tusan ska jag göra då? Jag har inga djur jag kan mata med ungar. Är det svårt att få dom sålda? Även om man skulle sticka hål på de ägg man ser, så skulle det väl inte räcka för att kontrollera populationen?

Jättetacksam om någon orkar svara med tips. 

5092
3863
Tropfrog:
Jag har inte själv upplevt någon explosionsartad poppulationstillväxt i mitt terrarium efter 4 år. Mina lägger inte ägg i den hastigheten som vissa källor anger. Kanske för att jag ger en lite kallare och torrare period då dom inte lägger? Kanske för att en del ägg och/eller juveniler blir mat? Svårt att säga hur många jag har nu, men inte mer än 3 vuxna och en handfull mellanstora nu efter vintern. Terrariet är 60×40×60. Jag har sålt 5 juveniler de senaste 2 åren. De är relativt enkla att plocka ut när de är fullvuxna och väldigt enkla att sälja. Jag har en väntelista med 4 personer som vill ha 2-4 st var. Så jag hade gärna sett att poppulationen ökade fortare just nu. Men den biten löser sig nog nu när våren och sommaren kommer.

Mvh
Magnus 

25
2
Zooelly:
Tack för ditt svar! Då kanske jag skulle våga mig på jungfrugeckos ändå. Man får lätt bilden av att det snabbt blir ett proppfullt terrarium med mängder av ödlor.. men det kanske är lite överdrivet.  Är dom så rymningsbenägna som det skrivs om? Kan man öppna en dörr och fixa nåt i terrariet utan att dom drar? (Förstår att det såklart kan hända) eller går dom och gömmer sig när man är inne och sprayar och fixar? 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Jag har två terrarier som hyser två kolonier jungfrugeckos, jag vet inte hur många ägg det finns där men de är många och jag har ingen koll på hur många geckos det är i dessa två terrarier, jag upplever att det ena terrariet populerats långsammare än det andra, vad detta beror på kan jag bara spekulera i, det är två styck 45x45x60 Exo Terra terrarier och de är båda kopplade till samma regnsystem, de får samma mat.

Jag har skänkt bort geckos vid ett par tillfällen.

Det finns planer på att fixa ett Exo Terra 90x45x90 och sätta upp det och sätta in båda kolonierna i det. 


Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Zooelly skrev:
Tack för ditt svar! Då kanske jag skulle våga mig på jungfrugeckos ändå. Man får lätt bilden av att det snabbt blir ett proppfullt terrarium med mängder av ödlor.. men det kanske är lite överdrivet.  Är dom så rymningsbenägna som det skrivs om? Kan man öppna en dörr och fixa nåt i terrariet utan att dom drar? (Förstår att det såklart kan hända) eller går dom och gömmer sig när man är inne och sprayar och fixar? 


De är extremt skickliga på att rymma men om du inreder terrariet med mycket växter, grenar och bamburör så kommer de snarare hålla sig undan när du öppnar för att fixa något. Men du kan även öppna terrariet ibland och se att de förstår att din närvaro KAN betyda att det vankas mat. Mina gömmer sig när jag öppnar men sticker ut huvudet och är nyfikna på vad som händer och häller jag in ett drös med flugor så skiter de i om dörrarna är öppna, de börjar jaga flugor direkt. Skaffa ett duschsystem så att du slipper spraya manuellt är mitt tips. och täta ALLA springor i terrariet. ungarna är minimala och tar sig genom minsta lilla springa.


5092
3863
Tropfrog:
ZDC skrev:
Det finns planer på att fixa ett Exo Terra 90x45x90 och sätta upp det och sätta in båda kolonierna i det. 


Jag skulle vara försiktig med just det. Junfrugeckos är väldigt trevliga mot varandra om de är systrar från samma koloni. Men kan bli riktiga monster mot nytillkomna artfränder utifrån.  Kanske mindre problem om de sätts in samtidigt i helt ny burk, men jag skulle inte våga chansa själv.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
Tropfrog skrev:


Jag skulle vara försiktig med just det. Junfrugeckos är väldigt trevliga mot varandra om de är systrar från samma koloni. Men kan bli riktiga monster mot nytillkomna artfränder utifrån.  Kanske mindre problem om de sätts in samtidigt i helt ny burk, men jag skulle inte våga chansa själv.

Mvh
Magnus 

De är istort sett syskon allihop, de kommer från samma koloni från början men jag förstår var du menar. 

5092
3863
Tropfrog:
ZDC skrev:

De är istort sett syskon allihop, de kommer från samma koloni från början men jag förstår var du menar. 


Alla jungfrugeckos är i stort sett syskon:). Aggressionen skulle kunna vara mindre om de inte varit separerade så länge. Men jag är inte säker. Jag har testat tillsätta individer som varit åtskilda ett år med katastrofalt utfall. Kanske stora grupper som sätts ihop i ny burk går bättre, eller så får du klankrig tills bara enstaka individer från ena gruppen finns kvar.

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Tropfrog skrev:


Alla jungfrugeckos är i stort sett syskon:). Aggressionen skulle kunna vara mindre om de inte varit separerade så länge. Men jag är inte säker. Jag har testat tillsätta individer som varit åtskilda ett år med katastrofalt utfall. Kanske stora grupper som sätts ihop i ny burk går bättre, eller så får du klankrig tills bara enstaka individer från ena gruppen finns kvar.


Sant, värt att tänka på helt klart. Men det finns fall där folk köpt Jungfrugeckos i olika färger (lokaliteter) och olika kolonier och satt ihop dessa utan problem. 

Men jag skulle lika gärna kunna avverka/sälja en koloni och bara omplacera en till det nya terrariet. 


25
2
Zooelly:
ZDC skrev:
Jag har två terrarier som hyser två kolonier jungfrugeckos, jag vet inte hur många ägg det finns där men de är många och jag har ingen koll på hur många geckos det är i dessa två terrarier, jag upplever att det ena terrariet populerats långsammare än det andra, vad detta beror på kan jag bara spekulera i, det är två styck 45x45x60 Exo Terra terrarier och de är båda kopplade till samma regnsystem, de får samma mat.

Jag har skänkt bort geckos vid ett par tillfällen.

Det finns planer på att fixa ett Exo Terra 90x45x90 och sätta upp det och sätta in båda kolonierna i det. 


 Okej! Men hur snabbt tyckte du att det blev så fullt att du behövde göra dig av med några? Hur många startade du med? Handlar det om flera år... eller månader? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild