Minimimått för ormar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10

Medlem i SHF
3992
5007
Jonas_:
SgtDeepshit skrev:

Om vi nu utgår ifrån att den adulta storleken ligger på t.ex 3.5 meter.



Lite offtopic. Men precis som du säger beror mycket på matningen av individen.
För det första är det rätt glest med boaormar på över 300-350cm, kungsboor. I Sverige i fångenskap alltså. 

Men upp till 180-230cm brukar det gå relativt fort, säg 2-3 år ungefär. Sen saktar dom ofta ner på tillväxten på längden och lägger på sig hull och omkrets mer. 

En kungsboa som är 350cm skulle jag säga definitivt är över 5-6år..kanske närmare 10år. Om man matar som man bör :-P 

En orm bör definitivt växa relativt långsamt om man vill att den blir gammal... Finns inget charmigt alls med övermatning :-) 

Jag är betydligt bättre på kramormar än på matematik!!

Ger man en orm ett STORT terrarium kommer den nyttja hela ytan :-) i perioder åtminstone. 

Nu ska jag inte dra tråden mer från ämnet.

En sak till bara.. När mina ormar är runt året flyttar dom in i sitt terrarium dom ska kunna bo i livet ut. Jag är inte mycket för att uppdatera storleken allteftersom :-) oavsett art inom boa och pytonsläktet. Det har alltid funkat bra, för mig. 

83
68
LennieN:
shad0w88 skrev:
Dom alla blir ju i snitt över 150 Lr Har ja fel?


Du har fel, av mina chondros, varav 2 honor som är mycket större än hanar, är min största hona som är 8 år gammal 140cm. Sällsynt att dom blir 2m långa i fångenskap. Kanske i det vilda, men inte i fångenskap vad jag har sett iaf.

378
340
Silvetaz:
SgtDeepshit skrev:
 

Yeah jag var otydlig. My bad ^^
En fråga. Hur lång tid tar det egentligen för en BCC att växa till sig ordentligt? Vet ju att det beror på matningen, vad man matar med samt ormens välmående i allmänhet, men jag hittar inga ungefärliga siffror på detta. 
Om vi nu utgår ifrån att den adulta storleken ligger på t.ex 3.5 meter.



En BCC tar väldigt många år på sig att bli så stor, om du matar den vettigt. Jag skulle vilja säga att det också bara är några enstaka exemplar som någonsin blir så stora. Tittar du på hanar så är det nog inte mer än 3-5% som överhuvud taget blir så stora alls. (procentsatser helt tagna ur luften).

Jag skulle vilja säga att ett terrarium på 250x90x75cm skulle kunna hålla i princip livet ut för en majoritet av BCCs.

198
112
MoreliaMikael:

Silvetaz skrev:


En BCC tar väldigt många år på sig att bli så stor, om du matar den vettigt. Jag skulle vilja säga att det också bara är några enstaka exemplar som någonsin blir så stora. Tittar du på hanar så är det nog inte mer än 3-5% som överhuvud taget blir så stora alls. (procentsatser helt tagna ur luften).

Jag skulle vilja säga att ett terrarium på 250x90x75cm skulle kunna hålla i princip livet ut för en majoritet av BCCs.

Grymt! Köpte faktiskt en BCC på mässan. Yoshimitsu heter han, och den lille rackarn är runt en 4dm. Han bor nu i 90x45x45 där han verkar stormtrivas. Fick honom att äta en råtta trots att uppfödaren bara matat med möss, så det gjorde mig glad.
Terrariet jag bygger till honom i framtiden kommer vara gigantiskt, så det ska inte vara någon fara, men jag är väldigt glad över att höra att de inte växer superfort. 


24
6
Hampus98:

Hej jag är ny på det här, har tänkt mig att skaffa en majsorm, har läst att 120x60x60 rekomenderas men funkar även ett 125x40x40 lika bra eller kan det vara för litet? 

Har även en fråga till, min plan är då att skaffa en juvenil, funkar det att ha ett stor terrarie direkt då till juvenilen eller måste jag skaffa ett mindre tills den växt till sig?


14
3
Zorge18:
isdrake skrev:
 

 

När du ska skaffa ett terrarium/akvarium till din orm är det viktigt att du följer dom föreskrifter som finns i Sverige. Som privatperson ska du följa "Föreskrifter och allmänna råd om hållande, uppfödning och försäljning av sällskapsdjur", L80. 

 

I dessa föreskrifter finns det bland annat minimimått. Det är såklart bra ifall du kan erbjuda mer utrymme men du får aldrig gå under dom givna måtten.

 

Här kommer en sammanställning av minimimått för ormar. Hela föreskriften hittar du här: www.jordbruksverket.se/ download/ 18.26424bf71212ecc74b08000892/ DFS_2005-08.pdf

 

 

ORMAR 

 

Ormens längd mäts från nosspetsen till svansspetsen. 

 

 

Utrymme för ormar av trädlevande arter

 

Upp till 35 cm

Minsta tillåtna yta: 0,03 m²

Minsta yta per orm vid grupphållning: 0,015 m²

Minsta höjd: 0,17 m

 

36-40 cm

Minsta tillåtna yta: 0,04 m²

Minsta yta per orm vid grupphållning: 0,02 m²

Minsta höjd: 0,2 m

 

41-50 cm

Minsta tillåtna yta: 0,06 m²

Minsta yta per orm vid grupphållning: 0,03 m²

Minsta höjd: 0,25 m

 

51-75 cm

Minsta tillåtna yta: 0,12 m²

Minsta yta per orm vid grupphållning: 0,06 m²

Minsta höjd: 0,4 m

 

76-100 cm

Minsta tillåtna yta: 0,25 m²

Minsta yta per orm vid grupphållning: 0,12 m²

Minsta höjd: 0,5 m

 

101-125 cm

Minsta tillåtna yta: 0,4 m²

Minsta yta per orm vid grupphållning: 0,2 m²

Minsta höjd: 0,65 m

 

126-150 cm

Minsta tillåtna yta: 0,55 m²

Minsta yta per orm vid grupphållning: 0,27 m²

Minsta höjd: 0,75 m

 

151-175 cm

Minsta tillåtna yta (m²): 0,75 m²

Minsta yta per orm vid grupphållning (m²): 0,37 m²

Minsta höjd (m): 0,85 m

 

Mer än 175 cm

Minsta tillåtna yta: 1,0 m²

Minsta yta per orm vid grupphållning: 0,5 m²

Minsta höjd: 1,0 m

 

För trädlevande ormar gäller att andra mått än ovanstående kan godkännas om de ger samma volym som måtten enligt tabellen, förutsatt att inredningen ger ormen möjlighet att utnyttja hela volymen.

 

 

Utrymme för ormar av marklevande arter

 

Upp till 30 cm

Minsta tillåtna yta: 0,03 m²

Minsta yta per orm vid grupphållning: 0,015 m²

Minsta höjd: 0,1 m

 

31-40 cm

Minsta tillåtna yta: 0,04 m²

Minsta yta per orm vid grupphållning: 0,02 m²

Minsta höjd: 0,12 m

 

41-50 cm

Minsta tillåtna yta: 0,06 m²

Minsta yta per orm vid grupphållning: 0,03 m²

Minsta höjd: 0,15 m

 

51-75 cm

Minsta tillåtna yta: 0,12 m²

Minsta yta per orm vid grupphållning: 0,06 m²

Minsta höjd: 0,2 m

 

76-100 cm

Minsta tillåtna yta: 0,25 m²

Minsta yta per orm vid grupphållning: 0,12 m²

Minsta höjd: 0,28 m

 

101-125 cm

Minsta tillåtna yta: 0,43 m²

Minsta yta per orm vid grupphållning: 0,2 m²

Minsta höjd: 0,35 m

 

126-150 cm

Minsta tillåtna yta: 0,63 m²

Minsta yta per orm vid grupphållning: 0,3 m²

Minsta höjd: 0,45 m

 

151-200 cm

Minsta tillåtna yta: 1 m²

Minsta yta per orm vid grupphållning: 0,5 m²

Minsta höjd: 0,5 m

 

201-300 cm

Minsta tillåtna yta: 2,15 m²

Minsta yta per orm vid grupphållning: 1 m²

Minsta höjd: 0,7 m

 

301-400 cm

Minsta tillåtna yta: 4,1 m²

Minsta yta per orm vid grupphållning: 2 m²

Minsta höjd: 1 m

 

401-500 cm

Minsta tillåtna yta: 6,8 m²

Minsta yta per orm vid grupphållning: 3,4 m²

Minsta höjd: 1,3 m

 

Mer än 500 cm

Minsta tillåtna yta: 9,0 m²

Minsta yta per orm vid grupphållning: 4,5 m²

Minsta höjd: 1,5 m


Medlem i SHF
292
659
viper66:
Reptilhobbyn måste  vara enda hobbyn där man strävar efter att allt ska ha så litet man bara kan. 

8
13
Mayhem:
Tycker detta är väldigt intressant läsning, detta är ju riktlinjer från L80.

Men detta är ändå intressant

151-200 cm

Minsta tillåtna yta: 1 m²

Minsta yta per orm vid grupphållning: 0,5 m²

Minsta höjd: 0,5 m

Om man ska gå efter detta kan man alltså ha 2 st två meters ormar I ett terrarie på 1x1m bottenyta..  det är inget annat än rent djurplågeri i mina ögon. Ja ormar rör sig inte lika mycket som ödlor, men fa f** vet inte hur myndigheterna sätter sina gränser eller regler men koll hat dom inte . Borde spärra in dom myndigheterna 2 och två I 1x1m tillsammans och höra vad dom tycker lol.

5087
3854
Tropfrog:
Generellt så är grupphållning av reptiler förkastligt. Det finns förstås undantag. Men ärligt så har jag inte en aning om någon två meter orm som är grupplevande.  Det kan finnas någon jag inte känner till, jag är ingen expert inom området.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
3992
5007
Jonas_:
Tror du räknar lite fel. Men kan hålla med dig oavsett, rätt små utrymmen som minimikrav. Dock borde strävan vara att hålla så stort man kan.. 

Men angående måtten. En orm får hållas på 1m². Ska man därefter tillsätta fler individer (grupphållning) så ska varje individ efter den första ha minst 0,5m², utöver den kvadratmeter som första ormen måste hållas på. Hoppas du förstår hur jag menar. 

2 ormar får alltså inte hållas under 1,5m². 
3 ormar på minst 2m²... osv.. Så har jag tolkat deras rekommendationer. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild