Jenna91 skrev:
Det är en matta som är för ödlor. Den är lite sträv, och påminner om deras naturliga underlag. Exo terra sand mat, är det.
Så en värmelampa räcker, så länge det blir varmt ända ner till botten? Och en värmematta/värmeslinga om det behövs?
Vad för termostat bör jag köra på?? Finns det någon billig?
De vill gärna klättra lite va? Jag har en gren som jag köpt till mitt akvarium, men inte använder. Den har två nivåer, och tänkte använda den ????
Okej, ja den funkar. Vet inte hur lätt det är att rengöra mattan och blir ju inte lika snyggt som att använda riktigt substrat, men denna är ju bra när ödlan ännu är liten. När den blir äldre kan du byta till riktigt substrat om du vill och vågar. Jag skulle säga att det är liten chans att ödlan får i sig några större mängder av löst substrat så länge man tillgodoser ödlans behov utav vitaminer och mineraler, samt inte matar direkt från backen.
Ja det räcker. Starta gärna upp terrariet innan du fått ödlan, så du ser att du har fått till rätt temp osv.
Ang. termostat så får du googla och läsa recensioner, eller om någon annan har förslag? Jag själv kör med en termostat och 15w slinga gjort för industriellt syfte då far min är elektriker. Antar att deras egentliga syfte är för att inte vattenledningar ska frysa på vintern typ, så jag har inte mycket att tillföra där.
Har även en 50w värmelampa över också, men jag har ett stort terrarium.
Absolut, bara att slänga in pinnar, stenar, växter. Gärna lite plottrigt då dom lätt känner sig otrygga om det är mycket öppna ytor.