Litet terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

488
202
David:
Håller på med ett litet 50x50x50 projekt. Ska bli regnskog, är en liten vattendel med lite rinnande vatten på den vänstra grenen.
Ska givetvis gömma kablar och slang och plantera massa växter. Än så länge testar jag lite. 
Frågan är vad jag ska välja för djur?
Belysningen som finns nu är en uhop stick med reflektor från dusk. Sen har jag bara satt en vanlig liten spot över gallret i taket för att se vad jag hamnar på temperaturmässigt.
Giftiga djur går bort, därför även pilgift. 
Någon liten dagaktivödla hade varit kul men då kommer man ju till detta med uv-ljus. Vill inte ha lampa inne i terrariet och gallret i taket är endast endast 4 cm brett.
Om inte dagaktiva vad finns det för annat kul?
Jag har mest ormar annars även om jag haft en och annan ödla.
Har dålig koll på grodor. 

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
David skrev:
Håller på med ett litet 50x50x50 projekt. Ska bli regnskog, är en liten vattendel med lite rinnande vatten på den vänstra grenen.
Ska givetvis gömma kablar och slang och plantera massa växter. Än så länge testar jag lite. 
Frågan är vad jag ska välja för djur?
Belysningen som finns nu är en uhop stick med reflektor från dusk. Sen har jag bara satt en vanlig liten spot över gallret i taket för att se vad jag hamnar på temperaturmässigt.
Giftiga djur går bort, därför även pilgift. 
Någon liten dagaktivödla hade varit kul men då kommer man ju till detta med uv-ljus. Vill inte ha lampa inne i terrariet och gallret i taket är endast endast 4 cm brett.
Om inte dagaktiva vad finns det för annat kul?
Jag har mest ormar annars även om jag haft en och annan ödla.
Har dålig koll på grodor. 

Pilgift är helt ogiftiga i fångenskap, då de får giftet från insekter de äter i det vilda. Så det kan vara ett alternativ, så länge vattendelen inte tar upp för mycket yta (inte för att den skadar grodorna, utan för att den tar upp massa plats då grodorna inte använder en stor vattendel) och substratet osv inte blir för blött av det.

Annars så är husgeckor (Hemidactylus frenatus, platyurus och några fler), och som jag tolkat det även jungfrugeckor m.m. aktiva hyfsat jämnt utspritt över hela dygnet, även om de tekniskt sätt är nattaktiva "på pappret" och inte behöver UVB.

488
202
David:
Ok, trodde pilgift var lite giftiga även i fångenskap. Tror inte det blir pilgift i denna, hade nog velat bygga med regnsystem då. Får bli nästa gång. Ska kolla upp husgecko. 

5095
3865
Tropfrog:
Valet mellan regnsystem eller ihandsprejning ät uteslutande en fråga om bekvämlighet och arbetsinsats,  inte om art. Vi pratar regnskog,, som namnet antyder så regnar det mycket där. Lite beroende på ventilation så behöver burken sprejas 2-8 gånger om dagen. Det är alltså inte ett specifikt behov som pilgiftsgrodor har, utan ett krav för att bibehålla miljön. Samma krav ställs på miljön oavsett vilken art du väljer från regnskogen.

Jag startade med jungfrugeckos i mitt, hör att efter ett drygt år sätta in pilgiftsgrodor också.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

liten snygg daggecko Phelsuma klemmeri 

 

Eller jungfrugecko, de är iofs inte dagaktiva men jag ser mina dagtid också. Bor i i närheten av Malmö kan du komma och hämta ett par geckos hos mig. 


488
202
David:
ZDC skrev:
liten snygg daggecko Phelsuma klemmeri 

 

Eller jungfrugecko, de är iofs inte dagaktiva men jag ser mina dagtid också. Bor i i närheten av Malmö kan du komma och hämta ett par geckos hos mig. 


Tack för det. Kan nog bli jungfrugeckos, ska ordna med växter och så först. 
Har ett till identiskt terrarie vid sidan om som också ska göras vid, kanske ha klemmeri i det. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild