Information om forum & moderering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

181
110
Stina:

Det berömda påhoppet som fick stå kvar tills Anders ville se vad denne skrev som svar när jag o en till undrade vad som menades. Anders som vet omständigheterna vet vad som skrevs före o efter o att personen inte bett vb som utsattes om förlåtelse varken i tråden el i mail till den påhoppade. Behöver man inte be om ursäkt får påhopparen bara kvitto på att man kommer undan med påhopp.

 


181
110
Stina:

Copas förslag borde förståtts för länge sedan att det behövs. Sidan har funnits länge nu o mkt tråkigheter har passerat o ändå inga moderatorer el anmälningsfunktion. Sidan har mer el mindre dubblats i medlemsantal senaste månaderna, det måste förstås tidigare att regler behövs förlas för att folk inte ska skrämmas bort el sluta vara på sidan.


181
110
Stina:

Detta är alltså "påhoppet":  Är det en världssensation? Har panterkameleonthanar en sporre? Som sagt Anders vet vad som skrevs o inte före o efter o de som var där. De som såg hela grejjen kan förstå hurpass dumt påhoppet var.

Jag har helt enkelt tröttnat på att påhopp sker gång efter gång efter gång o att det bara fortsätter. Det är det hela.


35
5
Fridelisan:

Stina

Jag kan inte riktigt förstå din ilska över inlägget som du skriver om. Jag kan hålla med om att det var lite klantigt formulerat till en början, men knappast ett direkt påhopp. Självklart måste alla som befinner sig på forumet vara schyssta mot varandra, men det gäller också att inte gå till attack så fort man tycker att något låter lite off, utan låt personen förklara sig själv. Ofta handlar sådana här grejer mest om missförstånd.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Stina
Jag tog bort inlägget igår, och då blev du förbannad för att jag tog bort det. Därför skapade jag denna tråden där jag förklarade för alla hur saker fungerade.
Det låter som om du pratar om att det fortfarande är problem i tråden, men du är alltså nöjd?
Du sitter och skriver i pm och i chatten om hur du tycker att vi admins är mesar och inte har någon ryggrad, det tycker jag är rätt så provocerande och negativt.
De flesta jag pratar med trivs på sidan, så jag förstår inte varför du ska försöka få det att låta som att de inte gör det.

Det som togs bort ur "Hona eller hane"-tråden:
Jonas77: Är det en världssensation? Har panterkameleonthanar en sporre?
Firemon: ?? va menar du Jonas77
Stina: Jo det undrar jag också ? :-/ Vad menar du med den kommentaren/inlägget? Förklara/utveckla för just nu låter det mer än mkt märkligt.
Jonas77: Vad menar ni? Jag ställer en fråga, det är knappast jag som ska svara då. "Har panterkameleonthanar en sporre?" var frågan. Jag hävdar att det vore en världssensation då jag aldrig hört talas om det.
Firemon: OK Jonas77,
Jag försöker hjälpa till här på forumet och alltid vara trevlig osv. uppfattar ditt sätt å säga att jag har fel som jävligt drygt.
Jag vet att Panterkameleonter inte har sporrar på bakbenen, sitter ju en ca 2 meter härifrån så det är ju inte så svårt att kolla på den.
Jag har inte hanterat och hanterar inte små pantrar själv utan försökte bara hjälpa till. Jag frågade Magnus på HC sist jag var där hur man såg skillnad på dom när dom va så små och fick då svaret att dom små hanarna har en hälsporre så det är lätt å se, jag kanske missuppfattade honom.
Stina: Du har extremt otrevlig attityd Jonas77 sluta med det, det skrämmer bort folk från sidan.
Jonas77: Du får uppfatta det hur du vill.
Jag letade fram en länk som jag tyckte såg bra ut, samt att jag var GANSKA säker på att pantrar var svåra att köna (varför inte bara nämna sporrarna i länken t.ex.), men jag var inte 100% säker.
När sedan en person svarar efter mig att de har sporrar, och personen har en panterkameleont som avatar så blir jag naturligtvis ännu mer osäker och frågar.
Jonas77: För övrigt var det väl en jäkla häxjakt efter otrevliga personer här, sitter ni ihop eller? Som att ni sitter och väntar på att hugga...

 

Så det otrevliga inlägget ("Är det en världssensation? Har panterkameleonthanar en sporre?".) som Stina vill att Jonas77 ska bli avstängd för är först och främst inte ens riktat till dig Stina. Sedan har jag både sagt till Jonas77, och informerat Firemon att jag sagt till Jonas77.

Jag tycker faktiskt att du betett dig betydligt sämre än Jonas77, Stina. Du måste lära dig att respektera att vi inte gör som du vill i alla lägen.
Att du inte trivs varken i chatten eller forumet får stå för dig, men jag tror många andra är väldigt nöjda och får bra med hjälp till de frågorna de ställer.

 

 

För att återgå till topic, så vore det bra att höra vad som förväntas utav en moderator och administratör. Vad anser ni är det viktigaste? Vad ska en moderator ha rättighet till att ändra/utföra?


276
118
Maqea:

Jag hittade en sida som man kan fånga vissa punkter om moderation ifrån. En del punkter stämmer inte in men andra var verkligen vettiga att arbeta utifrån. wiki.sverok.se/wiki/Demokratisk_forummoderering

Sen arbetade vi mycket med reglerna på Reptisite innan den nya sidan släpptes i julas. Där går det också att hämta ideer. www.reptisite.se/index.php/reptisite/information-regler/193-regler

Isdrake: Jag använder smilisar för att jag är sån. Jag gillar dem och de bara slinker med liksom. Fast jag håller helt med i det du säger. "Jag tycker det vore synd om folk måste börja sockra sina inlägg och lägga till smilegubbar för att inte uppfattas som otrevliga. Jag vet flera stycken här som ger väldigt raka och bra svar, men har också noterat att vissa tolkar denna rakhet som att dom en otrevlig ton... vilket såklart är tråkigt."


1159
626
Temla:

Smilisar är bra när man skriver på internet just därför att det ibland kan vara svårt att tolka det man läser. De kom ju till enkom för detta ändamål vad jag förstår. En smiley visar på glad sinnesstämning så man inte ska missuppfatta något som elakt eller sarkastiskt. Toppen att använda om man skojar lite också. 

Jag uppfattar en del inlägg här som sarkastiska, nedlåtande och ibland rent av elaka. Det hela hänger ju på hur man utrycker sig. Skriver man bra behövs inga smilies. 

Sedan finns det dom som verkligen skriver elaka och nedlåtande saker men lägger till en smiley iallafall... Det uppfattar jag som en provokation. 


34
1
ziimba:

Håller med dej till viss del temla, jag tycker dock inte man ska behöva använda smileys om man inte är sådan som person (jag använder gärna smileys men vet flera som inte gör det även om de är väldigt glada ändå haha). Problemet med det skrivna ordet är att man kan tolka precis hur som helst, och det blir väldigt ofta missförstånd pga av att någon har formulerat sej dåligt eller helt enkelt inte tänkt på vad den egentligen skrivit. och i det avseendet är en smiley bra, men som du säger.. det kan även vara provocerande med en smiley som blivit placerad "fel". :) Tycker detta är en väldigt bra tråd, och hoppas det kan läsa upp lite av vad som anses vara problem, även om jag själv inte märkt av något av detöver huvud taget :)


508
304
Jonas77:

Problemen kommer nog när folk försöker läsa mellan raderna och intalar sig att det som står med ord faktiskt betyder något annat.

Vad gäller tråden som det talats om här så tycker jag slutresultatet blev lite smådåligt då det fortfarande inte framgår tydligt huruvida sporrar är ett sätt att köna panterkameleonter på, men men.


508
304
Jonas77:

Anders, på reptisite tror jag den största delen av moderatorer mest övervakade trådar och hade möjlighet att ändra, dölja eller raddera inlägg samt stänga av användare.

Avstängning gällde nog mest när en robot kom in och spammade, och jag föredrog att dölja inlägg och låta Peter välja hur det skulle hanteras när han fick tid. Ganska smidigt var det. Vanligast var nog att man bara hjälpte folk med bilder eller att flytta trådar rätt osv.

Jag tycker inte en moderator behöver ha tillgång till för mycket verktyg på sidan.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild