Var hittar jag ormen? Antaresia.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

72
9
Dade:
Hej! 
Jag kommer försöka mig på att skaffa någon till orm längre fram.
Skulle vilja ha några Antaresia. Gärna någon av det mindre.
Jag har hittat någon i England som är svindyra. Typ 14000kr för ett par av det mindre tror jag det var.

Nu till frågan: Hur hittar man uppfödare ute i Europa?
Är det mässor man köper dem på?
Hur vet jag vem som kommer på mässan?
Jag kan tänka mig ta flyget till Houten och betala för att någon tar dem till Sverige med bil.
Kan tränka mig ta bil till Danmark eventuellt.

Hur har du gjort?
Har du några tips?

Mvh Daniel

6
9
Cazzyh98:
Så här gjorde jag när jag letade efter abronia i eu.

Började först söka runt på nätet efter reptilmarknader så som terrariedjur men i andra länder. Dom jag hittat hittils är morphmarket EU, terrareistik och Preloved UK. Har inte testat att handla från Morph eller Preloved än, så vet inte hur bra dom är. Hittade via Terraristik. Dock tog det en bra stund att komma ut annonser på dem. Det är nog lättare att hitta om man håller koll på vilken månad/ del av året som dom brukar få kullar och kolla dom månanderna och framåt. 

Gick även med i många facebook grupper för att se info om djuren, plus så finns det många där som kan rekommendera uppfödare och vilka som är stora i just den hobbyn.

Mässor kan vara en bra ideé, men det är ju alltid en chansning. Lättare nog att få tag på någon som föder upp djuren och träffas på mässa sen att hämta djuren.

Det är dock alltid svårt att veta vem det är som säljer via nätet och man får akta sig så man inte råkar ut för scammers. Har träffat på en del tyvärr, men följ magkänslan. Den brukar vara rätt så bra på att känna av om det stämmer.

Jag flög ner till förra Houtenmässan och tog tåget via tyskland och danmark tillbaka (inget att rekommendera). Det bästa är nog att bila upp iaf. Dock får man ha koll på att man har alla papper med sig om det är citesdjur osv. Finns många som åker ner till Houten och tillbaka som kan erbjuda transport för en peng, så det kan vara ganska smidigt. Ev. att man själv kan åka med i bilen ner.

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Finns ju en annons på köp och sälj. A. childreni

72
9
Dade:
Jimmy skrev:
Finns ju en annons på köp och sälj. A. childreni

Jag har skrivit till honom men han har inte loggat in på länge. Skulle helst vilja ha stimsoni då den verkar överkomlig i pris och lite mindre än childreni. Perthensis är väldigt dyr tyvärr.

Sen en annan sak, hur vet man att man köpt den sorten dom säger att dom säljer? Alla ser ju likadana ut.

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Maculosa är nästan den enda man ser i Sverige. Jag skulle kontaktat dansken med childreni om jag var du. Ganska ovanligt att se den arten till salu på svenska sidor.

Det är inte så svårt att se skillnad. Är du osäker så läs på noggrannt innan du köper nåt.

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:

Dade skrev:
Hej! 
Jag kommer försöka mig på att skaffa någon till orm längre fram.
Skulle vilja ha några Antaresia. Gärna någon av det mindre.
Jag har hittat någon i England som är svindyra. Typ 14000kr för ett par av det mindre tror jag det var.

Nu till frågan: Hur hittar man uppfödare ute i Europa?
Är det mässor man köper dem på?
Hur vet jag vem som kommer på mässan?
Jag kan tänka mig ta flyget till Houten och betala för att någon tar dem till Sverige med bil.
Kan tränka mig ta bil till Danmark eventuellt.

Hur har du gjort?
Har du några tips?

Mvh Daniel


Det korta svaret är "Utomlands".

På årets Hamm (September) kunde jag endast hitta 2 A. maculosa. Säljaren till dessa nämnde att han endast kände till en person i Nederländerna som avlar på Antaresia. www.antaresia.nl om jag inte minns fel. Har själv försökt kontakta dem, men inte fått svar än. 

Mvh
Niklas


Medlem i SHF
6
11
extendus:
Är också på jakt efter ett par childreni eller stimsoni. Såg tre childreni (alla honor) på mässan i Hamm, tror det var ett par italienare som sålde, men de var inte intresserade av att skicka senare, och jag hade inga terrarium lediga hemma för att kunna köpa på plats. Har kontakt med en dansk kille som föder upp både stimsoni och childreni, men har inte hört från honom på ett tag. Fick kontakt med honom på mässan i Rødovre, och den är ju i början på Oktober igen, så det kan ju vara ett alternativ.

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:

extendus skrev:
Är också på jakt efter ett par childreni eller stimsoni. Såg tre childreni (alla honor) på mässan i Hamm, tror det var ett par italienare som sålde, men de var inte intresserade av att skicka senare, och jag hade inga terrarium lediga hemma för att kunna köpa på plats. Har kontakt med en dansk kille som föder upp både stimsoni och childreni, men har inte hört från honom på ett tag. Fick kontakt med honom på mässan i Rødovre, och den är ju i början på Oktober igen, så det kan ju vara ett alternativ.


Ibland får man göra det bästa ur situationen. Mitt senaste köp gick snabbt till och jag skäms inte för att säga att den bor i en Ikealåda de närmsta 1-2v framöver, tills dess att jag får hem all utrustning. I bland är det snabba puckar och det går inte helt som önskat eller planerat. Så länge djuret inte vansköts. 


Mvh
Niklas


Medlem i SHF
6
11
extendus:
NellyNiklas skrev:


Ibland får man göra det bästa ur situationen. Mitt senaste köp gick snabbt till och jag skäms inte för att säga att den bor i en Ikealåda de närmsta 1-2v framöver, tills dess att jag får hem all utrustning. I bland är det snabba puckar och det går inte helt som önskat eller planerat. Så länge djuret inte vansköts. 

 


Mvh
Niklas


Håller med fullkomligt, men Antaresia var inte fokus för mig i Hamm, ekonomin tillät tyvärr inte fler köp heller ;) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild