Tips på ny orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

114
16
AdamsReptiles:

Tjena

Jag har två burkar som står tomma. Dom mäter 75x50x30 och 35x35x50. Är sugen på en ny orm, en boa eller pyton. Det för att jag har redan flera snokar. Vilken orm skulle man kunna ha i ett terraium med måtten ovan? En Juvenil Trädgårdsboa (Corallus Hortalanus) skulle väl kunna gå i ett 35x35x50? Iallafall i något år? Hur snabbt skulle en sådan växa ur den burken?

Är jävligt sugen på en Trädgårdsboa. Vill ha något trälevande. Men flera förslag skulle uppskattas. Ormen ska inte heller kosta för mycket, har ca 1000 kronor att spendera. Ska till Expo Syd så det är aktuellt att köpa något där.

Har varit lite inne på att köpa Kungspyton (Python Regius) men det känns lite tråkigt att köpa en sån. Ligger dom inte mest och jäser? Det är därför jag vill ha något trädlevande, lite mer action lixom ;)

Tacksam för svar

Mvh AdamsReptiles


142
5
JulefridHosOnkel:

Har du ca 1000kr att spendera lär du kunna få tag i en C. hortulanus. Köper du en juvenil, lär en mindre burk funka, lätt fram tills du hunnit spara ihop till något större. Deras beteende hoppas jag någon annan kan hjälpa dig med, men att en kungspyton skulle vara tråkig tror jag du skulle ändra din åsikt om ifall du köpte en. Jag köpte min lite i samma tro som du just nu har, men tänkte "Äsch, billigt, dessutom är det ju första ormen, och kör ju hellre en sådan än en majs nu när jag inte hittar någon nigrita". Så jag köpte en, och jag vart helt frälst under 2:a dygnet. Helt underbara ormar, och nej, dom ligger inte bara och jäser, är du vaken nattestid (iallafall ibland) lär du upptäcka att det är rätt bra med energi i dom. Dom både kryper och klättrar. Dessutom är dom otroligt vackra, och det var något jag såg att ingen kamera kunde fånga på bild. Dom ska ju tydligen vara rätt lätta med allt (min är iallafall det), så den lär komma igång efter flytten efter bara 7-10 dagar, och så kommer antagligen allt flyta på, så jag kan lätt rekommendera en kungspyton. Dom är väl även oftast lugna vid hantering, så ifall du känner att du måste hantera ormen är det väl kanske en bättre idé att du köper en kungspyton än en trädgårdsboa (bara en gissning) då vissa säger att dom kan vara lite stingsliga, eller bli stressade ett tag efter hantering. Lycka till med att hitta det som passar dig bäst, båda låter som utmärkta val ;) 


114
16
AdamsReptiles:

Tack för ditt svar Spiggen. Ja, jag känner inget behov av att hantera mina ormar. Jag har redan tremarklevande, så olika marklevande snokar, så jag vill köpa något med lite variation, trädlevande boa.


114
16
AdamsReptiles:

Komigen människor, in med lite tips ;)


95
43
JAReptiles:

jag köpte två kungspytoon i vintras o jag är jätte nöjd det är action på dom o älskar att vara ute på gräsmattan men trädgårdsboan har ett jävligt aggresiva har alla jag pratat med sakt och dom har väldigt långa tänder men hoppas du hittar någon! Jag är oxå sugen på en trädboa men jag har varken plats eller pengar annars skulle jag rekomendera kungsboa de är en jätte trevlig orm jag har 3 st


95
43
JAReptiles:

och så kan jag rekomendera regnbågsboa eller rutpyon


733
295
markusbabs:

Bambusnokar är häftiga, röda och trädlevande, dock en snok. Men häftiga är dom. Dom blir bara 80 cm också.

 

Dessa är lätt tillgängliga just nu med tanke på att HC har dom hemma, så ska du på en mässa borde du kunna beställa en. 1650 kostar en Bambusnok.

 

Lycka till.

 

www.herperschoise.se/product.html/bambusnok?category_id=78

 

 


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

Alla arter av Bambusnokar är marklevande/grävande. Visst kan de klättra ibland om man har grenar i terrariet, men deras levnadssätt påminner mer om tex Lampropeltis, dvs spenderar mer tid under marken än ovan.


114
16
AdamsReptiles:

Tack för alla svar, Jag kör på Trädgårdsboa! Jag gillar att dom är lite aggressiva, blir mycket roligare då ;)


95
43
JAReptiles:

De skulle jag oxå vilja ha dom är så fina men om du ska på mässan kolla om Värnamoozoo eller tropikhuset söka dit o förboka tropikhuset har väldigt trevliga o fina djur fast vet inte om trädgårdsboorna är de men lycka till om du köper en:)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild