N.whitei

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

19
3
Ida1985:

Men tjena...
nu är jag här igen med mina frågor..

ha skaffat två n.whitei och är lite fundersam med de här med vätska till dom eftersom dom lever i öken.. så hur få dom i sig vätska? Räcker de enbart via maten eller? (Sorry för dumma frågor) 

har en regnskogsskorpion sen innan så den vet jag.. men de är väldigt stor skillnad mellan regnskog å öken hehe. 


Medlem i SHF
3978
4996
Jonas_:
Jag är absolut ingen expert på arter, visste inte ens vad det var innan jag googlade...

Men ett rätt bra generellt svar kan jag ge. Den svenska djurskyddslagen säger att ALLA djur oavsett art och beteende osv ska alltid ha tillgång till färskt fräscht dricksvatten. En vattenskål eller flaska måste alltså finnas i buren även om djuret får i sig sin vätska på annat håll. 

I öknen är det ofta kallt och fuktigt på morgonen så många djur dricker droppar av dagg och liknande. Eller som du skriver får i sig genom bytet den äter. 

Ta en kapsyl eller nåt som vattenskål. 

Som sagt det var bara ett generellt tips, mer specifikt om arten får någon annan svara på. Lycka till. 

Medlem i GHF
36
28
Baboon:
Omfattas ryggradslösa djur av djurskyddslagen?

24
18
Charger:
Kapsyl (som du redan har fått som förslag) eller ett litet burklock som vattenskål, alernativt håll ett hörn i burken blött/fuktigt.

4
0
Pitviper:
Generellt får de i sig all vätska med maten men bör finnas tillgång till vatten. Jag sprayar mina 1-2ggr/vecka (har torr lägenhet) då de huserar i Petboxar. Nån gång har de druckit då men tror det är sällsynt :)

101
91
Trypto:
Baboon skrev:
Omfattas ryggradslösa djur av djurskyddslagen?


Ja:
2 § Lagen gäller djur som hålls av människan och viltlevande försöksdjur.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild