Nättak till terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

17
7
timtintin:
Hejsan, 

Jag har ett akvarium som jag ska använda till reptil och behöver således ett "lock" till den och vill helst inte pula ihop något eget.

Finns den som är på bild att beställa i Sverige eller företag som skickar till Sverige utifrån. Vet att cyberzoo har reservdel taket till exoterra burarna men det är inte samma som den på bilden.


Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Tänk på att gamla akvarium inte alltid lämpar sej allt för bra att använda som terrarium sen eftersom de ofta saknar bra ventilation.
Med enbart öppning upptill blir det ofta inte allt för bra cirkulation på luften i burken...


17
7
timtintin:
Flyers90 skrev:
Tänk på att gamla akvarium inte alltid lämpar sej allt för bra att använda som terrarium sen eftersom de ofta saknar bra ventilation.
Med enbart öppning upptill blir det ofta inte allt för bra cirkulation på luften i burken...


Säker? Den rätt så populära YouTube kanalen goherping använder akvarium som terrarium med nättak. Jag ska ha en reptil där i som vill ha det 50 till 70% i luftfuktighet och då bör ju det funka ypperligt att hålla det? Luft kommer ju endå in uppifrån. Kollar du på tex trä terrarium så har dom ofta bara ventiler på en sida för att behålla värme. 

5099
3873
Tropfrog:
Amerikanska Youtube kanaler är sällan en bra referens för god djurhållning. Passiv Ventilation genom bara en öppning i taket är sällan optimalt. Men med aktiv fläkt är det fullt möjligt att skapa en god miljö.

Mvh
Magnus 

17
7
timtintin:
Tropfrog skrev:
Amerikanska Youtube kanaler är sällan en bra referens för god djurhållning. Passiv Ventilation genom bara en öppning i taket är sällan optimalt. Men med aktiv fläkt är det fullt möjligt att skapa en god miljö.

Mvh
Magnus 

"If there is no ventilation in the lower third of a humid terrarium, stuffy congested air saturated with moisture forms quickly, causing the front panes to fog. This is why aquariums are only suited for keeping animals from dry regions (e.g. leopard geckos) and not for setting up a rain forest terrarium"
www.jbl.de/en/blog/detail/273/the-right-ventilation-for-your-terrarium?country=us

Frågan blir då, räknas en tjocksvansad gecko som ett regnskogs djur? Deras fuktighet ska ju gå mellan 50 till 70%

167
163
Imori:
Goherpings akvarielösning in action...

17
7
timtintin:
Imori skrev:
Goherpings akvarielösning in action...


Det där är Stan, 12 år gammal full metabolic bone desease enligt honom så orkar han inte gå långt, dom gånger han varit i en stor bur så har han fastnat på ett ställe och går inte till andra sidan för att "sola" etc

 

Om det är sant som han säger så what to blame jag skulle säkert göra samma i hans situation som med alla djur anpassa efter djurets förmåga.. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild