Jungfrugeckobebis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

256
35
huckerby:

Min första unge som kläcktes i en separat behållare dog efter 36 timmar.
Jag tror detta var honans första ägg. Kan det vara orsaken i sig?
Jag har 5 ägg till liggandes & funderar om det var orsaker jag inte kunde rå över eller om jag kan göra ngt annorlunda?

När jag kläckt daggeckos har jag typ första veckan haft dem i en väldigt liten behållare för att kunna ha koll på den men kanske mest för att den ska hitta maten. Är väldigt skönt att se dem äta & komma igång.
Därefter har jag ofta haft dem i exoterra 20-20-30 med tätade springor osv samt plexitak.
levande växter & bioaktivt.
Jag är inte orolig att de ska smita, det kan de inte.

Nu är frågan om jag på kommande bebisar ska sätta in dem där i direkt eller om de ska få vara första veckan på sådant sätt som jag framgångsrikt gjort med daggeckos?

Plastburken jag använt är ca 7dl med små hål på vardera sida för ventilation.
Det jag funderar över är om det kunnat vara för mkt fukt eller om det bildats gaser? Vad tror ni?
Eller hade jag bara otur med den första? Är inte van vid dödsfall & trodde jungfrugeckos var riktigt tåliga.
ungen som dog såg normal ut tror jag. Det var inget ömsproblem men såg dock ingen ömsning alls första dygnet men arbetade så övervakade inte hela tiden.
den låg på fuktat hushållspapper på botten när jag gick till jobbet. Tyckte det var lite oroväckande, men levde då. När jag kom hem var hon död på samma ställe.
innan dess satt hon i taket & på väggarna & blad.
hon hade bananpure & cgd men såg aldrig henne äta.

Som skrivet så är det mest oroande i stora burken att hon inte ska hitta matstationen samt om det skulle tillfälligt bli för lite fukt. Burken är dock väldigt sluten så borde inte bli fuktproblem.
Det enda bamburöret är placerat med toppen lutande mot matstationen.

Jag kommer inte kläcka dessa ägg bland de vuxna & de är redan urplockade.


5099
3873
Tropfrog:
Jag har inte hittat ett enda ägg som har gått att avlägsna. Så hos mig får de gå kvar. De är ju lite hemliga av sig, så svårt att hålla koll på hur många ägg som kläcks och hur många som överlever första veckan. Men kan ändå konstatera att tillväxten är god och att jag behöver fånga ut och sälja med jämna mellanrum för att hålla nere populationen.

De nykläckta är lättast att fånga. När jag fångat dem får de gå i liten burk som står inne i stora terrariet en vecka för att hålla koll på att de äter bra. Hitintills har ingen strulat.

Men jag tror ändå att det kan hända att djur inte kommer igång utan att man egentligen gjort något fel. Jag tror inte att du behöver oroa dig och att du också så småningom har fler ödlor än vad som behövs i burken :)

Mvh
Magnus 

256
35
huckerby:

Tropfrog skrev:
Jag har inte hittat ett enda ägg som har gått att avlägsna. Så hos mig får de gå kvar. De är ju lite hemliga av sig, så svårt att hålla koll på hur många ägg som kläcks och hur många som överlever första veckan. Men kan ändå konstatera att tillväxten är god och att jag behöver fånga ut och sälja med jämna mellanrum för att hålla nere populationen.

De nykläckta är lättast att fånga. När jag fångat dem får de gå i liten burk som står inne i stora terrariet en vecka för att hålla koll på att de äter bra. Hitintills har ingen strulat.

Men jag tror ändå att det kan hända att djur inte kommer igång utan att man egentligen gjort något fel. Jag tror inte att du behöver oroa dig och att du också så småningom har fler ödlor än vad som behövs i burken :)

Mvh
Magnus 


ok då har ju du gjort på samma sätt. Ja jag för väl bara hoppas på nästa.
Nu har jag gjort i ordning mitt 20-20-30 så kommande kör jag direkt där i & ser hur utvecklingen blir där. Kanske går tillbaka annars till en mindre burk första veckan.
men du tror inte det kan bli ett problem för dem att hitta maten?


5099
3873
Tropfrog:
Verkar inte vara några problem i min burk. Men jag matar ju med bananflugor som sprider sig i hela burken och har hoppstjärtar i botten.

Mvh
Magnus 

256
35
huckerby:
Tropfrog skrev:
Verkar inte vara några problem i min burk. Men jag matar ju med bananflugor som sprider sig i hela burken och har hoppstjärtar i botten.

Mvh
Magnus 


Det ska nog gå bra då. Jag har gjort på samma sätt. Har matstation högt & lågt också.
Tvillingen till den som dog kläcktes igår morse så nu håller jag tummarna.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild