Ohyra vinranka

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

27
41
Sorealis:
Tja,

någonting lever i vinrankorna jag har i terrariet. Nu är jag så jävla less på skiten då dom skitar ner.
Fick tipset sist att dränka dom men det är alldeles för mycket jobb då dom är skruvade i en stor träram.
Får ej in i bil, känner ingen med badkar...

Dom äter alltså i träet och lämnar högar med spån efter sig, försöker googla och hittar något
som heter Husbock men har ingen aning, kanske någon vet vad det kan vara?

Fick idag ett tips om att blanda två korkar rödsprit / två korkar såpa med två liter vatten,
blanda och häll i en sprayflaska och spraya. Googlar nu på detta för jag vill vara 100% säker
på att min råttsnok som bor där inte tar skada sedan. Hittar inget direkt, inte mitt område det här.

Någon som gjort något liknande / har samma problem? Några tips?

Tack på förhand.

302
254
Bowery:
Hmm, rödsprit/t-röd är ju inte alls nyttigt, det vet jag 100% , sen hurvida det skadar snoken har jag inte en aning om. Jag personligen hade aldrig sprayat T-röd i mina burkar.

5099
3873
Tropfrog:
Har du gråsuggor i burken?

Om det är husbock bör du kassera allt och ringa Anticimex.

Mvh
Magnus 

27
41
Sorealis:
Nej, känns sådär att spraya tröd i terrariet.

Har inga gråsuggor i terrariet.
Husbock var ett av alternativen jag hittade på nätet, men har som sagt ingen aning.

Har sett i flera butiker att där vinrankorna ligger så finns det spår av spån.

Kanske ska ringa en av butikerna och se vad dom säger.
Tänkt att dom kanske dör ut av sig självt men kom hem idag och ser spån
och var nära att tappa fattningen, vi har krigat ett par år nu...

165
93
Sockerfar:
Sorealis skrev:
Nej, känns sådär att spraya tröd i terrariet.

Har inga gråsuggor i terrariet.
Husbock var ett av alternativen jag hittade på nätet, men har som sagt ingen aning.

Har sett i flera butiker att där vinrankorna ligger så finns det spår av spån.

Kanske ska ringa en av butikerna och se vad dom säger.
Tänkt att dom kanske dör ut av sig självt men kom hem idag och ser spån
och var nära att tappa fattningen, vi har krigat ett par år nu...


Ta ut rankorna, såga dem i vettiga bita så passformen (22.5)grad är lämpligt för att dölja kapet, dränk/ugna rankorna - guide finns på nätet gällande tid. Montera tillbaka. 

Onödigt att ta risker. Men å andra sidan har du krigat ett par år verkar det som det låter mer som något som stör dig och inte djuret?
Lycka till

27
41
Sorealis:
Smart! Och det stämmer, har inte sett något på ormen, då hade jag agerat tidigt utan som du säger,
dom stör mig så in i h.....e!

Tack för tipset!

167
163
Imori:
Med tanke på att det är vinrankor, kan det vara vivlar/växthusöronvivel, Otiorhynchus sulcatus.

27
41
Sorealis:
Intressant, tack!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild