Vill ha en sur orm - tips? ;)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

32
4
Bambikill:

Aha, det var inte speciellt mycket nej :) Först ska jag införskaffa mina Axolotl som är nuvarande projekt, efter det ska jag kika på antingen en orm eller några ödlor av något slag :)

Men blev intresserad här nu av arten iallafall, ska sätta mig in i den lite mer :) Utifrån din beskrivning och video blir jag inte alls avskräckt trots att många sajter listar dem som tämligen aggressiva. Tack för tips!


1662
779
fluffis:

Bambikill:

Det låter kul att du vill ha orm igen! :)
Med tanke på problemen du haft med katter/ormar så förstår jag inte riktigt varför du tror att det skulle funka att ha orm den här gången?

Sen måste jag säga att jag tror inte ett dugg på att en orm skulle behöva "tämjas" eller hanteras för att kunna bli trevlig, speciellt inte en majsorm. Tvärtom så verkar ormarna må finemang av att ligga och gotta sig för sig själv men det där med hantering är en helt annan fråga så åter till överskriften :) Det finns otroligt många fina ormar! Jag själv är såld på (rått-)snokar och lite annat så här kommer tips på ett gäng.

Rödsvansad kycklingsnok
Strumpebandssnok
Leopardsnok
Hussnok
Kungssnok och mjölksnok
Svart råttsnok 
Blue beauty


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

Blue beauty har jag haft med kunde hantera den med.  kanske hade sönder den :/  blir stor som f*n

Rödsvansad kycklingsnok har jag nu lite sur iaf :)  blir rätt stor

Leopardsnok har jag med  ägg på kläckning :)  går att hantera utan att bli biten

 

Diadem snok Spalerosophis diadema har du en det lite fart på med  frame och nyfikna


1662
779
fluffis:

Det kan kanske finnas något att snappa upp i den här tråden. www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=829. Den handlar inte om sura ormar utan aktiva och små men som sagt, det kanske finns något i den :)


32
4
Bambikill:

fluffis: Jo jag älskar ormar men det fungerade inget vidare sist tycker jag. Min största behållning av orm är först och främst att titta på dem, pyssla med terrariet och sånt, inte att "kela". Men jag vill ändå ha en någorlunda hanterbar orm. Jag gillar majsormar både för deras temperament och alla kul morpher, men det är inte alls tvunget att det behöver vara majs. (Min dåvarande sambo hade rejäl ormfobi och gick bara med på någon av de traditionella snokarna och då fick jag verkligen tjata... villkoret var dubbla lås på terrarierna, och ändå råkade han tappa bort en majsjuvenil när han var illa tvungen att göra en viss skötsel i terrarierna när jag var bortrest en vecka, haha... rymmaren hittades under soffkuddarna och en kompis fick tillkallas för att sätta in den i terrariet igen...)

Hur som; jag vill kunna ha andra djur även om jag har katter, men får anpassa mig lite efter situationen - dvs inga större "keldjur" utan koncentrera mig på att ha arter jag vill ha för att jag uppskattar dem, men som inte är sådana man pillar så mycket med. Resonemanget är att om jag ändå inte hanterar djuren mer än nödvändigt, behöver jag inte vara rädd att katterna slaktar dem, och när jag behöver ta ut dem är det lätt att låsa in katterna temporärt. Men att hålla på och låsa in dem hela tiden bara för att jag råkar vilja "umgås" med ormar känns besvärligt. Dock är jag väl egentligen ingen "kelare" med reptiler och liknande, jag bara tycker om att titta på dem och pyssla med allt som kommer med det :)

Jag KAN ju ha orm även om jag har katterna, bara att jag sett så mycket problematik i att hålla på och avdela och greja hela tiden. Jag är nog sådan att jag ser och skapar en massa problem i allt möjligt, haha

Jag föredrar att ha handtama ormar men ser inget problem i att ha stingsliga ormar heller, så länge jag inte blir biten oavbrutet, det blir drygt. Jag hanterar dem bra, men det är ändå trevligare att ha "snälla" ormar än små symaskiner. Dock tycker håller jag inte med dig om att ormar blir automatiskt trevliga utan hantering :) Ordentlig hantering är A och O i att vänja reptiler (och faktiskt alla andra djur också) vid människor och att man rör dem och tar i dem. Av mina majsormar har en enda varit handtam när jag fick dem (samtliga juveniler när jag fick dem, utom en), de flesta andra har varit nervösa och bitiga, men lagt av med det fort. Inte för att ett babybett känns :)

 

 


32
4
Bambikill:

Rödsvansade kycklingsnokar gillar jag inte :P Inte för att jag träffat fler än två, men de jag jobbade med tyckte jag var för hispiga och för aktiva, lite bitiga också. Jag gillar väl snokar rent generellt, men många av dem är lite för aktiva för min smak. Ingen av de där sorterna känns lockande, mest på grund av färgerna :D haha

Haft en horribel strumpebandare - tydligen ovanligt så han var nog ett måndagsexemplar...
Mjölksnokar gillar jag men... kanske något mer "exotiskt" :)

Jag uppskattar ofta "less is more" men nu är jag sugen på något färgstarkt :)
Hortolanus känns mest intressant men ska rota vidare :)

Tack för tips både fluffis och westman!


366
156
Linus:

Haha, jäklar Westman! Det där var minsann en himla mysig hortulanus :)

Min här hemma är ju förvisso, precis som du nämner, fortfarande en pytteliten juvenil. Och han hugger mot allt som rör sig, har till och med huggit i rutan ett par gånger när man gått förbi terrariet!


32
4
Bambikill:

Det funderade jag lite på - mina Majsar var aldrig rädda för katterna eller hundarna, de brydde sig inte alls, men alla ormar är ju inte likadana - funderar på om vissa arter skulle bli stressade av dem. Det är ju bara att inse att katterna kommer att sitta klistrade framför terrariet och glo dagarna i ända...

(Därmed ännu en anledning att inte ha en hyperaktiv orm - då blir katterna stressade till slut)


142
5
JulefridHosOnkel:

Har dock aldrig förstått varför folk vill kunna "hantera"/"tämja" ormar då det inte ens är sociala djur på den nivån. Finns ingen ute i naturen som kommer och plockar upp dom och kelar med dom. Måste man ha någonting att kela med så kan man ju hålla sig till t.ex katt/hund eller liknande. Personligen önskar jag att mycket fler ormar var mycket aggressivare så dom slapp plågas av människor med behovet av att "känna och klämma" på dom. Varför inte bara rigga upp ett snyggt terrarie och låta den vara där, och själv njuta utav att betraka den när den interagerar med en snygg omgivning? Måste man inte, så borde man inte ta i ormarna. För dom argare varianterna finns det ju krok, men det visste du nog redan. Näe, nu till sak; Jag har iallafall en M. viridis (Biak x Cyclop) som är... väldigt arg av sig haha. Det är en helt underbar orm på alla sätt, och många säger att dom är svåra att ta hand om men jag köpte den bara någon månad efter min allra första orm och jag har då inte haft några som helst problem med den. Den är dessutom liten, vilket tydligen enligt många anses kräva ännu mer erfarenhet. Utöver det blir dom otroligt vackra, dom är dock inte överdrivet aktiva men köper du en kommer du nog märka att den ändå alltid sitter synlig för dig i terrariet. Det finns ju olika lokaliteter, och precis som hortar så säger vissa att dom är lugna, och andra säger att dom är bitska så det varierar väl från orm till orm, men även lokalitet i det här fallet då jag många gånger hört att Biak är riktigt tjuriga medans t.ex en Sorong enligt många är mycket lugnare. Du lär få använda krok, men bara skönheten dessa ormar utstårlar borde ju då räcka för att inte bry sig om man kan hålla i dom eller inte. Det är ju ändå ormens välmående som är viktigast, och det är vårat ansvar som tar hem dom att se till så att den får leva utefter det också, och inte tvärtom där ormen får böja sitt välmående för vårat. Lycka till! :)


88
10
1603:

Heterodon nasicus.
Det är en rolig orm med humör och personlighet och en hel del skumma saker för sig.
Min 0.1 jag har hemma tvekar inte en sekund på att visa att hon är drottningen här hemma, genom att både fräsa, blåsa upp sig och stångas ibland.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild