Orm för 45x45x60

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

52
2
Ztaahl:

Hejhej!

Jag undrar över ifall någon här vet någon orm-art som "kan" hushållas i ett 45x45x60 regnskogsterrarium! Helst för ett par!

 

Tack på förhand!

 

Edit: Ej gift!


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

Det blir svårt, det är för litet för ett par vuxna ormar av de flesta arter. Juvenil OK, annars blir det trångt.


32
4
Bambikill:

Jag håller med Jimmy men drar det ännu längre - ALLDELES för litet för en vuxen orm, än mindre två stycken... Så länge de är bebisar, fine, men efter det är det inte ok - enligt mig djurplågeri - finns knappt en enda orm som kan sträcka ut sig på den ytan, så ha du det till juveniler, sen får du skaffa nytt. Annars får du nöja dig med att ha något mycket mindre i det, eller sälja/byta det mot något mer ormlämpligt.


366
155
Linus:

Möjligtvis en 1.0 Atheris squamigera, om nu inte giftormar är uteslutna?


309
239
Gogs:

Antaresia childreni blir ju förvisso inte så stor (brukar ligga runt metern) men burken du har är lite för liten för den särskillt om du tänkt dig ha ett par... Som de andra säger så känns burken mest lämpad för juveniler och när ormarna blir större får du nog skaffa nåt annat att ha dem i.


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Kan bara instämma att ditt terrarium känns för litet för någon orm, särskilt ett par. Sen brukar det vara enklare om ormar bor ensamma, även mest naturligt för ormar. Du har inte möjlighet att skaffa ett lite större terrarium så finns det mängder med roliga ormar att välja på! :)


52
2
Ztaahl:

Alla ni verkar överrens om att terrariet är för litet för en orm, vilket jag också misstänkte, men tänkte ifall det fanns någon slags pygmé-art eller liknande! Terrariet får kanske stå tomt och växa till sig ett tag till då! :)

Tyvärr har jag inte möjlighet att skaffa fler stora terrarium just nu, så ormplanerna får nog vänta!


366
155
Linus:

Det är för litet för en regnskogslevande orm, i de flesta fall. Speciellt som sagt om giftiga ormar är uteslutna.

Men en kenyansk sandboa-hane kan gå i det, dock är det ju lite onödigt högt ^^


309
239
Gogs:

Tänkte åxå på en sandboa... Eller en trynsnok... Men då det efterfrågades regnskog så faller ju dom bort....


Medlem i SmHF
143
128
PinupZombie:

Ett singeldjur Liophis poecilogyrus eller Liophis jaegeri skulle kunna funka i ett sådant gissar jag.
Även Diadophis punctatus kan du ha där i, förmodligen skulle ett par trivas bra med den storleken på burk.
Inte helt lätta djur att få tag i, och inte direkt regnskogsdjur heller. Brukar dock gå att få tag i dessa djur i Hamm...
Förstnämnda är från sydamerika/paraguay och sistnämnda är från USA.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild