Jag vill ha en orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
2
JosefinaForsberg:
Hej! Jag är 14 år gammal och har varit väldigt intresserad i ormar ganska länge, men har aldrig faktiskt planerat på att skaffa en. Men nu har jag bestämt mig för att jag kommer skaffa en eventuellt.

Även om jag har sökt och pluggat på en massa information behöver jag fortfarande svar på några frågor.

Jag har tänkt mig en strumpebandssnok eller en majsorm eftersom det kommer vara min första orm(kom med förslag om det finns andra bra nybörjare ormar), Men jag vill helst inte mata ormen med levande möss. Jag är okej med levande insekter, men får ont i hjärtat av iden att mata levande möss.

Jag undrar vart man köper ormar, och frysta möss för maten. Och finns det något annat jag ska ha med i buren annat än gömställen, kanske några växter, och någon trädbit/sten? Vad ska jag lägga som botten i akvariet? Eftersom bara jag själv kommer ta hand om den, finns det något mer jag behöver veta?

Jag är hemma väldigt ofta förutom när jag är i skolan i ungefär 6-7 timmar, är det något jag behöver vara orolig om? Jag tar varje tips som ni har! Tack!

84
67
Nina_Fiji:
Hej kul att du vill börja med en orm. Jag skulle rekommendera majsorm. Dom är aktiva, vackra och älskar mat. bra storlek och dom är okej att hantera även om jag tycker man ska hålla det till ett minimum. Du behöver en värme matta med termostat. Vatten skål. Mycket växter och gömställen. Jag gillar zoomed bark fliset lite störd bita som substrat till mina ormar. Det dammar inte och är lätt att hålla rent. Frysta möss hittar du i djurbutik. Hoppas jag kunde hjälpa lite. 

16
5
GarmrHeim:

Att mata med levande möss är olagligt i sverige iallfall så det behöver du inte oroa dig för :D dom flesta Zoo butiker har frysta möss/råttor så det är bara att fråga då dom flesta inte har dom liggande öppet som man gör med Vom eller liknande i frysdiskar. jag köper tex Möss från Djurmagazinet just nu :) 

Levande växter blir lätt mosade av en orm speciellt aktiva ormar som tex Snoken som också trivs i grupp. 

termostat är Obligatoriskt det är SÅ viktigt att ha en termostat till värmelampa eller matta då dom lätt blir varma supersnabbt och en kompis värmematta blev så varm att den brände hål i golvet. (ormen var ok tackochlov)

 

Som substrat till min Kungspyton har jag cocohusk och forest floor som jag blandat ihop det borde fungera super till en majsorm också :)

Och att klara sig själv i 6-7 timmar under skolan borde fungera super. Ormar ska inte hanteras för ofta då blir dom stressade och kan matvägra. Under dom första två veckorna ska man helst inte plocka upp och hålla den alls men att fortsätta att sticka ner handen för att byta vatten osv varje/varannan dag så dom ser att handen inte är farlig. 

Min KP var nervös dom första gångerna och högg mot min hand när jag skulle ta ut han från terrariet (när han väl var i luften i min hand så slappnade han av snabbt vilket du vill att dom vänjer sig vid att handen inte kommer äta upp dom).

Det måste du vara beredd på att det kan hända men det bara för att dom är rädda/nervösa. Om den är liten så gör det inte ont heller.

att köpa ormar kan du titta efter här på köp/sälj det brukar läggas ut annonser från uppfödare där :) 

 


7
1
Kingston:
Ormar klarar sig väldigt bra ensamma under långt tid, så några timmar om dagen är inga problem. Viktigast är väl att det finns vatten i terrariet och att det inte blir för torrt -- åtminstone inte för länge. Men om man fyller på med vatten och duschar terrariet ordentligt kan man lätt vara hemifrån i 3-4 dagar utan att ormen tar skada.

Och som andra sagt här i tråden: man ska inte laja med ormen för mycket. Det är mysigt att ibland ta ut den och kela men det räcker med att göra max någon gång i veckan. Då kan man också passa på att undersöka den lite, om den är på väg att ömsa, om den är kall eller varm osv. Man lär sig massor bara genom att vilja ormen väl! Så det mesta löser sig med ens omsorg.

167
163
Imori:
Kingston skrev:
Viktigast är väl att det finns vatten i terrariet och att det inte blir för torrt -- åtminstone inte för länge.


Vad som är för torrt beror väl helt och hållet på vilken art det handlar om?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild