Föda upp syrsor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

30
2
Alma090:
Hej hej! Har märkt att det blir välldigt dyrt att köpa sysor varje vecka, så jag hade tänkt att försöka föda upp. Har ni några tips?

656
344
Johnexotics:
Bättre föda upp dubias lättare luktar inte och bra mat :)

129
74
Skane:
www.Reptilgrottan.se har sådana till ett bra pris - de skickar. Annars går det att föda upp, svårt att få det att fungera i det praktiska, vill du föda upp syrsor rekommenderar jag hussyrsor. Men dubias  är enklare. 

30
2
Alma090:
Skane skrev:
www.Reptilgrottan.se har sådana till ett bra pris - de skickar. Annars går det att föda upp, svårt att få det att fungera i det praktiska, vill du föda upp syrsor rekommenderar jag hussyrsor. Men dubias  är enklare. 


Tack! Skulle gärna välja dubias men får inte ha kackorlackor i huste, även fast det är man för mina djur. Korkat, men måste lyssna på föräldrarna :)

129
74
Skane:
Alma090 skrev:


Tack! Skulle gärna välja dubias men får inte ha kackorlackor i huste, även fast det är man för mina djur. Korkat, men måste lyssna på föräldrarna :)



Okej, jag förstår. :)


Men www.reptilgrottan.se har sådana till bra pris, enkelt och smidigt rekommenderas. Länk med instruktioner för att odla syrsor www.millasreptiles.com/syrsor.htm


Lycka till

Allt gott!

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:

Alma090 skrev:


Tack! Skulle gärna välja dubias men får inte ha kackorlackor i huste, även fast det är man för mina djur. Korkat, men måste lyssna på föräldrarna :)

Tycker du kan göra några försök att övertala dem, då deras beslut beror på okunskap. Det finns flera tusen arter av kackerlackor och bara ca 30 arter som skulle kunna bli skadedjur i svenska hem. Övriga lever i regnskogen på marken och är nedbrytare precis som gråsuggor. Om dubiakackerlackor smiter så kommer de inte göra någon skada alls, de bara lägger sig i något hörn tills de svälter ihjäl.

Detta till skillnad från t.ex hussyrsor som enligt vissa faktiskt kan orsaka problem i svenska hem.

Jämför de två alternativen:

Syrsor är väldigt omständiga att odla och dör av minsta lilla, dubior förökar sig om du ger dem en plastlåda, lite äggkartonger, mörker och lite mat samt är omöjliga att döda

Syrsor låter och luktar, dubior gör inte det

Syrsor kan hoppa så det är lätt hänt att några smiter, dubior kan inte klättra på hal plast eller glas alls och är något "segare" av sig så mindre risk, nästan omöjligt, att någon kommer ut


24
18
Charger:
Kan bara hålla med. För ett par månader sen köpte jag en liten dubiakoloni av en säljare här på TD. Jag fick enkla och lättföljda instruktioner hur de ska skötas om och det har fungerat alldeles utmärkt. Min familj var verkligen inte helsålda på att jag skulle bli "kackerlacksodlare", men tycker nu att det är skönt att slippa höra & känna syrsorna.

30
2
Alma090:
tack för hjälpen! Ska försöka över tala!

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Att odla syrsor är inte särskilt svårt, jag rekommenderar att ge det ett försök.

165
93
Sockerfar:
Det du ska tänka på med dubias är att dem kan orsaka allergi. Ska du ha dem bör du inte ha dem där du bor/vistas dagligen, och väl när du pysslar med dem ha mask. Vet dock inte om det är samma med syrsor 

Lycka till
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild