Uppfödare som ger ut Härstamningsintyg?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
5
GarmrHeim:

Hejsan! 

Jag undrar om det finns några uppfödare av orm Boa eller pyton som ger ut härstamningsintyg? 

 

Jag köpte en orm för inte så länge sedan och fick med uppfödarbevis som uppfödaren själv gjort med ormens id nummer och vilken morph den är osv 

Men det är ju inte samma sak som Härstamningsbevis från Jordbruksverket. 

Är det normen att få det eller är det uppfödarbeviset som är? Om man ska resa med ormen så behövs ju det här från jordbruksverket om man ska utanför EU.

Jag tänkte om man ska jämföra med dom papper man får när man köper tex hund så verkade ju detta papper väldigt ofullständingt Men skulle det vara okej av mig att be uppfödaren att fylla i ett härstamningsintyg då jag hade tänkt flytta utomlands för plugg nästa år?

 

om det finns folk som har erfarenhet att ansöka om tillstånd med CITES för sådant skulle det vara väldigt tacksamt :) 

 

Tack!


Medlem i SHF
3992
5007
Jonas_:
Inom Europa får man väl frakta ormar med endast ett uppfödarbevis som "bevis" eller vad man vill kalla det :) 

Ett härstammningsintyg har jag aldrig någonsin hört talas om och jag har haft ormar i över 30 år. Tror inte det hör till vanligheterna. Absolut inte standard iaf.

Jag ger med uppfödarbevis på avkommorna jag säljer, inget annat. 

Jag svarade lite fort, glöm det med Europa såg att det var övriga världen du undrade om nu :) där skulle jag tro att du behöver kontakta ansvarig myndighet i det specifika landet du ska besöka, jordbruksverket brukar vara mycket dåliga på regler i andra länder, är min erfarenhet när jag ställt diverse frågor.

39
40
FreakyGeckos:
DDI brukar kunna svara på frakter utanför EU. Dom fixar transport runt om hela världen 

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Hej.

Mycket av detta inlägg är i stort sätt bara citat från en dom som kom i Borås tingsrätt under 2021. Det är alltså inte mina ord eller åsikter. Det är domstolens. Därför kan den domen vara bra att läsa igenom själv om man har B-listade djur. 
 
När det gäller uppfödarintyg respektive härstamningsintyg så är det väl egentligen samma sak. Det är enkelt det ”papper” man har på djuret för att visa att det är fött i fångenskap.

 
Sen har jordbruksverket en mall för detta, som de kallar ”härstamningsintyg”. I denna mall kan man fylla i lite mer uppgifter än vad som traditionellt brukar finnas på de ”vanliga” uppfödarbevisen.

 
I och med en dom i Borås tingsrätt ganska så nyligen så räcker de ”vanliga” uppfödarbevisen inte när det gäller många (de flesta) B-listade djur. När det gäller att få handla med B-listade arter (tex Pyton, Boa, Phelsuma spp, pilgift, dabbagamer, kameleonter etc.) måste det finnas (för jordbruksverket) ”godtagbar dokumentation” på djuren.

 
För att vara ”godtagbar” måste dokumentationen, enligt jordbruskverket samt ovan nämnda dom, innehålla minst uppgifter om föräldradjuren och vem och vart de har avlats. Det ska alltså finnas uppgifter som går tillbaka på föräldrapar. Sedan kan det variera om djuret är vanligt eller ovanligt i handeln. Om det är en ovanlig art krävs definitivt import- och exportdokument för att kunna visa hur den kommit in i EU och vart anläggningen där djuren avlats finns. Är det en vanlig art, så är kraven på härstamningsintyg lägre. 

 
Det är enligt ovan dom alltid Jordbruksverket som i slutänden avgör om dokumentationen räcker eller inte i tveksamma fall.

 
Notera att nästan hela ovan text är citat från domen i Borås tingsrätt. Där blev personen dömd för artskyddsbrott för hans intyg inte levde upp till ovan krav.

15
5
GarmrHeim:

Jonas_ skrev:
Inom Europa får man väl frakta ormar med endast ett uppfödarbevis som "bevis" eller vad man vill kalla det :) 

Ett härstammningsintyg har jag aldrig någonsin hört talas om och jag har haft ormar i över 30 år. Tror inte det hör till vanligheterna. Absolut inte standard iaf.

Jag ger med uppfödarbevis på avkommorna jag säljer, inget annat. 

Jag svarade lite fort, glöm det med Europa såg att det var övriga världen du undrade om nu :) där skulle jag tro att du behöver kontakta ansvarig myndighet i det specifika landet du ska besöka, jordbruksverket brukar vara mycket dåliga på regler i andra länder, är min erfarenhet när jag ställt diverse frågor.


Tror du att det skulle vara konstigt om jag frågade min uppfödare om han kunde fylla i ett sådant intyg? Jag tänkte du som uppfödare om det skulle vara konstigt av en köpare att fråga något sådant haha 

Och ja i Europa så skulle ett uppfödar bevis kunna fungera att åka runt med över gränserna men jag tyvärr är det Storbrittanien jag ska till och dom valde att gå ur EU nyligen så det komplicerar allt haha


Medlem i SHF
3992
5007
Jonas_:
GarmrHeim skrev:


Tror du att det skulle vara konstigt om jag frågade min uppfödare om han kunde fylla i ett sådant intyg? Jag tänkte du som uppfödare om det skulle vara konstigt av en köpare att fråga något sådant haha 

 

Och ja i Europa så skulle ett uppfödar bevis kunna fungera att åka runt med över gränserna men jag tyvärr är det Storbrittanien jag ska till och dom valde att gå ur EU nyligen så det komplicerar allt haha



Skulle en av mina köpare på mina ormar fråga på ett bra sätt skulle jag absolut försöka uppfylla köparens "krav". 

Jag är en liten, väldigt liten skala, privatperson som emellanåt tar kull på mina husdjur och ingen uppfödare i ordets rätta bemärkelse  :) kan hända att större uppfödare har en annan syn på relationen med köpare :) hemmet kan i många fall vara viktigare än priset för mig personligen så pratar man med varandra går det mesta att lösa, med mig iaf... 

Hoppas det löser sig för dig. Men det skadar aldrig att fråga människor! 

83
68
LennieN:
Om föräldrarna har importerats av uppfödaren, så har han redan fått allting godkänt på dessa djur, skulle han få ungar och sedan vilja exportera dom till ett annat land via frakt, så måste han antagligen registrera alla intyg gällande ungen som skall exporteras samt dess ursprung. Vet ej hur hårda exportreglerna inom EU är vid frakt av djur. Själv har jag importerat ormar från USA och det är en mängd papper man skall fylla, samt dyra kostnader för CITES-papper m.m. och det är intyg per djur, inte per kull som du måste betala för.

Inom EU är det helt godkänt vad jag vet, iaf när man kör genom tullen att ta med sig djur om man har uppfödarbevis på djuret. Uppfödarbevis är inte samma sak som CITES-intyg, samt andra intyg från landets Jordbruksverk. Dom hårda reglerna gäller när det uppstår konflikt i tullen gällande ursprunget av djuret, och kan man inte visa upp något, så beslagtages djuret och ärendet går vidare till myndigheterna. Men om man köper en reptil på en mässa i EU och kör hem den till Sverige, så har jag aldrig hört att det beslagtagits, det kan uppstå diskussion, men har man uppfödarbevis och säger att man köpt djuret på en mässa, så löser det sig.

Dock så har jag svårt att tro att en uppfödare vill registrera CITES-intyg för ungar bara för att sälja till dig inom Sverige eller en uppfödare som står på en mässa i Hamm eller Houten. Det är kostsamt att registrera, samt en lång process med myndigheten. Det är inget som dom flesta säljare är intresserade utav.

Vill du ha intyg på dina djur för att flytta utomlands med dom eller i något annat ärende skall ta med dom utomlands, så får du nog ta reda på alla uppgifter själv gällande djurets ursprung, samt fylla i alla blanketter och betala alla omkostnader själv tyvärr.

Ska du bara resa inom EU, hade jag inte brytt mig. Ta med uppfödarbeviset, så klarar du dig.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild