Hur når vi ut till flera?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag brukar fråga många nya medlemmar om hur vi kan få flera intresserade att hitta hit, och tänkte se med er som varit medlemmar lite längre om ni har några smarta tips?

Jag har försökt komma i kontakt med lite herptil-föreningar (Är själv med i SmHF) för att göra lite samarbeten, och har ofta fått positiva svar. Jag hjälper gärna till på alla sätt jag kan för att gynna sidan och hobbyn överlag.

Om någon känner till ett bra tryckeri för att göra tshirts som medlemmar kan köpa så hade även det varit bra. Vi beställer idag ifrån vistaprint, och jag tycker det blir alldeles för dyra priser efter alla tillägg.

Det finns för övrigt lite visitkort och annat man kan få skickat till sig ifall man träffar många terrariedjursintresserade människor, bara att skicka mig ett PM med adress.


953
1840
peter54:

T-shirts är bra, om alla som är medlemmar här har en på sig på mässorna så sprids intresset för sajten. Peter (ploa) fixade t-shirts till numera avsomnade Reptisite. Jag har ingen koll på varifrån han tog dem eller vad de kostade dock eftersom jag fick min som tack för diverse hjälp jag stått till tjänst med.

En annan sak jag tänker på är att höra med de "smalare" sajterna om man får göra lite reklam där. Det finns sidor för majsormar, leopardgeckos och en rad andra sajter med smalare inriktning.


64
25
Tocos:

Jag vet om att det finns en hel del reptil intresserade här där jag bor,  tyvärr ser jag ingen av dom som medlemmar på terrariedjur.se.

Jag skulle mer än gärna sprida reklam för sidan med hjälp av en t-shirt och lite visitkort eller klistermärken på bilrutan.


7
1
wiirgy:

Kanske en stor apparat att dra igång men något typ av event. T.ex en mässa kombinerad med information och föredrag? Detta kräver dock en strategisk vald plats där så många medlemmar som möjligt kan engagera sig och se till att det kommer fungera.


733
295
markusbabs:

En Facebook grupp kanske vore nått? 


Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:

Jag tror t-shirts skulle vara en smart ide, sen får vi allihopa hjälpas åt att prata varmt om terrariedjur.se för vänner och bekanta och annat löst folk man stöter på :)

Att få reklam på smala sidor som peter nämnde kan nog locka hit en hel del folk som redan är aktiva i hobbyn, också en bra ide!

Jag är själv medlem i en herpetologisk förening - SHF, genom dessa kan man nå ut till ett stort antal människor, finns många föreningar i vårat land och alla bör bli medlem i den som ligger närmast där man bor, ett utmärkt sätt att stödja hobbyn och få otroligt mycket kunskap och andras erfarenheter.

Kanske kan man samarbeta med någon zoologisk kedja - zoo butik - och på så sätt även locka in människor som aldrig ägt en reptil.

Jag och några kompisar gjorde för ett antal år sedan en smart grejj när vi gjorde lite reklam för en lokal förening vi hade på den tiden. Vi fixade "sponsor-termometrar" som vi sedan tryckte våran föreningslogga på, dom delade vi ut gratis till människor med terrarium. Går även att spinna vidare på den iden, gäller först och främst att hitta någon som kan tänkas skänka alternativt sälja till en billig slant mängder med små enkla termometrar, hygrometer skulle även funka eller annan utrustning som reptilfolk "måste" ha.


276
118
Maqea:

Klistermärken eller kanske hellre någon form av liten affich som man kan fråga om man får sätta upp hos de lokala djuraffärerna där vi bor.


230
22
Nooon:

Hej,
Jag fick nyligen frågan i min mejlbox eftersom jag är en så´ndär ny... men jag skriver mitt svar här så att det kanske kan bli "bollat" lite. Alla idéer blir bättre när fler tänker... eller så får man veta att de inte är bra :P ;)
Här kommer min solo-brainstorming.

-----------
-----------

Vad söker jag på ett forum?
-Få flera olika synpunkter på en fråga
-Hitta bollplank
-Nya idéer
-Bra bilder
-Många svar snabbt
-Trevlig och öppen stämning

-Fakta...
Kanske man kan samla fakta i ett annat format? Jag googlar och googlar på olika sökord och språk för att få lite "mångkultur" och olika synsätt och alternativ - man tänker så mycket bättre själv se´n. Det vore kul att hitta detta redan samlat och också vara med och samla. Jag skulle vilja hitta alla möjliga olika åsikter/lösningar på ett ställe. T.ex alla olika varianter av hur värmen kan ordnas. Det kunde vara egenhändiga beskrivningar med bilder eller en länk till någon webbsida där man hittat en annans intressanta idé. Bara det är samlat.

Exempel på olika områden jag personligen skulle vilja hitta faktasamlingar om: Djurens personligheter och vanor, terrarieinredning/design, växter och olika odlingssätt, djurens mat, djurens hälsa, djurens sociala liv, ekologi, byggen och tekniska lösningar (DIY), erfarenheter av och åsikter om prylar och återförsäljare.

------------------

En annan idé för att få nya intresserade - skicka ut frågor som vem som helst får svara på. Vart... jaa - epost, twitter, facebook kanske (det är jobb med att få medlemmar på facebook... men kanske de nya hashtaggarna kan hjälpa? Sökord liksom... Jag har inte satt mig in i hur de funkar. I övrigt är jag inte säker på att det här forumet ska flytta ut på facebook - diskussionerna blir splittrade och facebook är inte uppbyggt med trådar och områden heller. ...men det är klart - snygga bilder, nyheter och intressanta roligheter vore ju kul att få där. Kanske det kunde gå att koppla ihop så att man kan skriva och läsa på forumet via facebook. Det vore nå´t!

Ja... men olika frågor att ställa/skicka ut till vem som helst skulle fungera som reklam och få dem nyfikna.
Ex.vis:
Vad gillar du mest med din hobby?
Vad söker du på ett forum?
Har du några frågor om ditt djur - fråga oss!
Berätta om ditt djur
etc.


Har de mycket att berätta så kunde det kanske bli en artikel om någon hjälper dem med själva skrivandet - en tröskel för många... liksom argument som "inte ska väl jag... och äsch då, vem skulle vara intresserad?"

...men man måste i så fall se till att ta rätt på svaren ordentligt för de kommer att komma till sajten för att få se resultatet. ...och givetvis inte publicera något med namn utan lov... eller citera någon utan namn utan lov.
Belöningen för att de engagerar sig och svarar kunde vara övriga medlemmars intresse. Det får inte bara vara att man publicerar nå´t och säger tack. Lite social respons i form av följdfrågor och glada tillrop måste nog till om de ska stanna.


...men det här är väl en resursfråga - att skriva tar tid!
--------------

...och för övrigt gillar jag idén med t-shirtar och termometrar etc.

(...och så behöver man kunna logga in från vilken sida som helst. Nu måste jag lämna fråga jag läser - gå till första sidan och logga in och sedan hitta tillbaka till frågan. Kan man ändra det?)


1660
776
fluffis:

Vad många bra förslag det redan har kommit!

Jag förstår att du vill att det ska komma hit fler användare i allmänhet men jag vill faktiskt bolla tillbaka frågan till dig Anders och fråga om det är något i synnerhet som "saknas". Är det några speciella typer av personer du vill ha hit eller vill att terrariedjur.se ska gå i en speciell riktning? Är det något som saknas, tex kunniga och erfarna personer som tex kan skriva fler faktablad? Vill du att diskussionerna i forumet ska bli fler och aktivare? Eller ska allt bara bli större och bättre och fetare i allmänhet? ;)


11
0
myran:

Tycker t-shirt är en mkt bra ide. Men skulle även va roligt om den inne höll sitt nick här ifrån så man även kan se vem som är vem på mässor.mm.. :-) 

Affischer i dom affärer som ex herpers choise .. 

Dra ihop en dag och stå på ex stora torget i uppsala med några terrarium med lite skoj i och prata allmänt om djuren och sprida sidan.  

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild