Vildfångat, rätt eller fel?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

142
241
Greven78:
Ja, vad tycker man här? 
Jag kommer definitivt att trampa på lite mer än tår här men forum är forum. Vi kan försöka hålla god ton ändå. Lycka till det.

Mycket snack om att smuggla in djur och att de är vildfångade. Jag håller med om att det inte skall gå till så. Men jag håller inte med om att det skall förbjudas att ta in djur från naturen. 
Men jag vill att det skall ske under MYCKET mer kontrollerade former. Inte att rensa områden från alla djur eller om det är en hotad art i just den regionen. 

Men att förbjuda vildfångat kan faktiskt vara FÖRÖDANDE för just det djuret och dess omgivning. Det är ju trots allt förstörande av miljöer som är den värsta boven, troligtvis för alla djur(och växter). Och om man då inte får fånga djur, för att äta eller sälja, så försvinner intresset för lokala invånare att skydda just det området. Att säga att ni inte får avverka denna skog, eller anlägga en gruva här, eller bygga en damm (fördämning) hjälper inte jättemycket om ingen tar upp striden. Och det är där lokalinvånare gör sitt. Om de inte får fånga den dabbagamen så kan den järngruvan byggas där. Om inte någon får fånga kardinaltetror i den bäcken så kan de lika gärna hugga ner djungeln och förstöra bäcken på det sättet. 
Så det jag menar är, tar man bort ett stort intresse att bevara så kan det gå sämre. Och inkomsten för att fånga dessa kameleonter gör att familjen i denna lilla by kan köpa en get eller nya kläder. Eller få råd att ha sina barn i skolan.

Så om det blir mer lagligt och kontrollerat så KAN det bli bättre. Att behöva smuggla gör att priset blir lågt för den som fångar.  Det gör att djuren får den sämsta möjligheten att överleva. Det gör att fler har möjlighet att få dem djur som önskas. 
Ni får gärna komma på fler positiva anledningar. Tänk om djuren fick åka flyg med mål att få ett drägligt liv i ett terrarium. Inga strider, inga rovdjur, gott om mat och då vidare.

Och var kommer de djur vi har, från allra första början. Inte från påskharen i alla fall. 

Det finns fångstkvoter för krabbor, varför inte för varaner?

Varför får inte djurparker sälja djur till privatpersoner? Det skulle göra att djur inte behövdes avlivas. Likaså djur som tagits i tullen. VARFÖR SKALL DE AVLIVAS? Den som smugglat har förlorat. Ge djuren ett bra hem istället. Mycket snack om sjukdomar här, men seriöst, avmaska dem eller något, och sälj till dem som är intresserade. För rätt peng. VinnVinn för tull och andra. Inte för smugglare.

Så det jag har försökt få fram här är: Nej till smugglade djur, ja till vildfångade. 

5099
3873
Tropfrog:
Jag har iofs svårt att tro att legalt uttag skulle ha någon som helst påverkan på det illegala uttaget och smugglingen. De som i slutändan köper de illegala och smugglade djuren har sällan en aning om detta.

Mvh
Magnus 

1228
464
leedragon:

Greven78 skrev:
Ja, vad tycker man här? 
Jag kommer definitivt att trampa på lite mer än tår här men forum är forum. Vi kan försöka hålla god ton ändå. Lycka till det.

Mycket snack om att smuggla in djur och att de är vildfångade. Jag håller med om att det inte skall gå till så. Men jag håller inte med om att det skall förbjudas att ta in djur från naturen. 
Men jag vill att det skall ske under MYCKET mer kontrollerade former. Inte att rensa områden från alla djur eller om det är en hotad art i just den regionen. 

Men att förbjuda vildfångat kan faktiskt vara FÖRÖDANDE för just det djuret och dess omgivning. Det är ju trots allt förstörande av miljöer som är den värsta boven, troligtvis för alla djur(och växter). Och om man då inte får fånga djur, för att äta eller sälja, så försvinner intresset för lokala invånare att skydda just det området. Att säga att ni inte får avverka denna skog, eller anlägga en gruva här, eller bygga en damm (fördämning) hjälper inte jättemycket om ingen tar upp striden. Och det är där lokalinvånare gör sitt. Om de inte får fånga den dabbagamen så kan den järngruvan byggas där. Om inte någon får fånga kardinaltetror i den bäcken så kan de lika gärna hugga ner djungeln och förstöra bäcken på det sättet. 
Så det jag menar är, tar man bort ett stort intresse att bevara så kan det gå sämre. Och inkomsten för att fånga dessa kameleonter gör att familjen i denna lilla by kan köpa en get eller nya kläder. Eller få råd att ha sina barn i skolan.

Så om det blir mer lagligt och kontrollerat så KAN det bli bättre. Att behöva smuggla gör att priset blir lågt för den som fångar.  Det gör att djuren får den sämsta möjligheten att överleva. Det gör att fler har möjlighet att få dem djur som önskas. 
Ni får gärna komma på fler positiva anledningar. Tänk om djuren fick åka flyg med mål att få ett drägligt liv i ett terrarium. Inga strider, inga rovdjur, gott om mat och då vidare.

Och var kommer de djur vi har, från allra första början. Inte från påskharen i alla fall. 

Det finns fångstkvoter för krabbor, varför inte för varaner?

Varför får inte djurparker sälja djur till privatpersoner? Det skulle göra att djur inte behövdes avlivas. Likaså djur som tagits i tullen. VARFÖR SKALL DE AVLIVAS? Den som smugglat har förlorat. Ge djuren ett bra hem istället. Mycket snack om sjukdomar här, men seriöst, avmaska dem eller något, och sälj till dem som är intresserade. För rätt peng. VinnVinn för tull och andra. Inte för smugglare.

Så det jag har försökt få fram här är: Nej till smugglade djur, ja till vildfångade. 


chytrid, b sal svampen kommer från vildfångade från Asien, som håller på att slå ut hela populationer av groddjur världen över. Hade man skippat vildfångad hade detta inte skett. Istället för at fånga in de kan personerna som bo där känna pengar på ekoturism och människor får åka in dit och se de i deras naturliga miljö så att deras träd, bäckar och själva djuren bevaras. Krabbor förökar sig otroligt mycket mer än varaner, likså tetror så konsumption av de är inte jämförbart.

 


508
304
Jonas77:
Fel

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag tycker det är väldigt bra med förbud mot vildfångat. Självfallet så kommer de arterna som finns i vår hobby, en gång ifrån naturen. Det betyder ju dock inte att det är helt okej att hämta djur ifrån ens natur för att exportera till andra länder där folk vill ha dem i fångenskap.

Argumentet om att arten skulle gynnas av att få fångas in, för att dess miljö då inte förstörs, är jag mycket tveksam till. Har du något exempel där det faktiskt varit positivt? Ofta behöver man ju införa lagstiftning med förbud på antal, storlek osv, eftersom man vet att människor fångar in mer än vad som är hållbart.

Att enbart tillåta fångenskapsuppfödda djur löser flera problem.

* Det skapar incitamente till att avla och det fungerar ekonomiskt att föda upp djur. (Det är trots allt dyrare att föda upp än att fånga ifrån naturen)
* Gör att man får en hållbar uppfödning än att arten i naturen ska påverkas negativt.
* Man ser också till att de miljöerna där arten finns naturligt inte exploateras på samma sätt, utan kan (som leedragon tar upp) tjäna pengar på ekoturism.
* Man ser till att art-populationerna varierar naturligt istället för att en art ska krascha i naturen för att det just de åren var mode med en specifik art.
* Man ser till att minska risken för vissa sjukdomar och parasiter.
* Man minskar avståndet som ett djur måste transporteras, då det kan finnas uppfödare i ens närhet istället för att det ska skeppas från ett annat land/kontinent.



Så NEJ till smuggel, NEJ till vildfångat.


Medlem i SHF
4001
5022
Jonas_:
Jag tycker generellt att det är fel med viltfångade djur i fångenskap. Alla regler har sina undantag i speciella situationer. Men Sveriges hållning emot vf reptiler är bara bra enligt mig, borde gälla hela Europa, minst.

36
40
Boobanner:
Jag förstår tanken med att ta in blod från det vilda för att hålla "genbanken" frisk. Men med den tungt selektiva avel som bedrivs inom terrariehobbyn nu för tiden där det framförallt handlar om morpher, ser inte jag någon poäng med att ens underhålla den tanken. Om man avlar bort det som de flesta av våra terrariedjur förlitar sig på för att överleva finns det inte mycket hopp för några utsättningsprojekt ändå. 

Hur många majsormar i fångenskap ser ut som de gör i det vilda liksom? Jag har nog inte sett en på 20 år. De få som finns att hitta som är "normalfärgade" är ju inte ens normalfärgade längre.

Mitt svar är alltså, CBB hela vägen. Vi förstör allt i vår väg ändå om inte någon kontrollerar aveln.

379
399
Mr_B:
Nej till smuggel, ja till viltfångat för att hålla nere inaveln. Annars nej till viltfångat. 

Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:
Jag får lite dejavu. Har inte den här frågan diskuterats nyligen?

Det är sant det TS säger att majoriteten av herptiler (om inte alla?) som finns i hobbyn idag härstammar från vildfångade djur. De skäggagamer vi ser på mässor och har hemma härstammar ursprungligen från 10 individer i USA (vill jag minnas) som "smugglades" ut ur Australien innan staten intrudocerade exportförbud av inhemsk flora och fauna. Detta gäller för BTS och andra Australienska djur vi ser som "vanliga" inom hobbyn idag.

Definitivt nej till smuggeldjur.

Är det bekräftat att djur som fastnar i tullen faktiskt avlivas? Oavsett, så länge det är smuggeldjur så kan man inte sälja dem vidare för då är det ingen poäng att ta dem från första början. Smuggeldjuren kommer in i systemet ändå. Därför tas de ur systemet. Det är min teori i alla fall. Ett exempel. Om jag smugglar in 1500 ödlor och åker fast i tullen så får jag väl böter eller annat, men säljer man vidare djuren ändå så har jag vunnit. Ödlorna kom in i systemet. När något smuggelgods tas om hand blir det just ett "godsobjekt", även om det är djur, och då måste det tas om hand och ev. förstöras.

Jag förstår TS poäng, och visst är det nobelt i sin grund, men så länge samhället är till delar korrupt och det finns en efterfrågan på smugglade djur eller djur till billig peng så kommer det inte fungera.

Vad gäller vildfångat så säger jag även nej där. Enbart när det gäller överlevnaden av utrotningshotade arter, som vid fallet med Atelopus zeteki i Panama. Där var man tvungen att fånga in alla återstående vilda individer för artens överlevnad. 
Men för enda anledningen att någon ska ha ett djur och någon annan få ekonomisk vinna utav det, nej. Där drar jag min gräns. Då väntar jag hellre på att djuren blir tillgängliga som CCB, gärna med riktig dokumentation.

Den här hobbyn har sina ljusa och sina mörka sidor. Min högst personliga åsikt är att det starka "habegäret" är en negativ aspek. Tillsammans med den nutida sociala median och det tempot den kommer med, där det finns någon undermedveten tävling om att vara först med något ingen annan redan har, vilket i sin tur bidrar till en onyttig hype och ett ännu större habegär. Jag tänker främst på L. borneensis, som varje GoT tittare plötsligt ville få händerna på samt X. javanicus som också gjorde rubriker överallt på nätet. Jag vet inte hur många gånger eller på hur många platser jag sett folk fråga hur de kan få tag på dessa djur. "New and shiny"... liksom.

Vad gäller försäljning av djur från djurparker som får avkomma, så har de kanske inte tillstånd att sälja av djur. När djurparker skaffar djur från ett land tex. så ingår de i ett avtal att inte avla på djuren kanske, eller om de får avkomma så bryter de mot avtalet om de säljer av djuren. Jag vet att det finns regler som dessa när det gäller djur från ex.vis Australien.

Så, för att summera. Nej till smugglat och nej, jag kommer aldrig köpa vildfångat. 

Mvh
Niklas

Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:
Om man ska nämna en ljus sida inom hobbyn. När det väl blir svårt att få tag på en ny art, som så ofta börjar med vildfångat, så brukar det inte dröja länge innan det börjar byka upp CCB djur av den arten. Det har ju redan börjat hända med de djur jag nämnt ovan. Både earless monitors och dragon snakes har folk börjat försöka avla på om jag inte missförstått medierna. (?) Detta bidrar i sin tur att vildfångade individer inte är nödvändiga då CCB djur har etablerat marknaden. 

Mvh
Niklas
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild