hjälp med terrarie till orm /er åsikt om startkit

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

16
5
GarmrHeim:

Hejsan! 

 

Jag är komplett nybörjare så kanske en del frågor jag har är lite dumma men kort och gott kommer förmodligen att köpa ett glasterrarium till en kyngspyton eller Boa och det jag är osäker på är just vilka tillbehör som behövs för att göra det så säkert som möjligt för ormen. 

Ljuset och värmen är det allra största förvirringen. Jag har planer att köpa in både värmematta och sen en värme lampa att hänga utanför terrariet uppifrån då som en spot. kanske över en fin sten eller liknande har läst att skiffer håller värme ganska bra.


Men då om man tittar på tex ''startkit' från cyberzoo eller herpers choise så är det detta som gör mig lite förvirrad:

1. Exo Terra Reptile Dome 15 cm (upp till 75W)

2. Exo Terra Reptile UVB100 13W

Nu är dessa två olika nödvnändiga saker och hur installerar man dom i terrariet? 

 

Nummer 1 är ju värmelampan? Men vad har man nummer 2 till om det är så att man installerar lysrör som vanligt ljus under dagen? Det är ju bara en sokel dom har på listan där så vad ska den gå in i? Eller är den sokeln till värmelampan om det bara är en skärm? (jag har bara antagit att värmelampan med skärm redan har sokel man jag kan ha fel?)


Är lite tveksam till startkit då deras terrarier är väldigt små på dryga 60 lång bara och vill gärna köpa ett större då på en gång. Men är det något att rekommendera?

Skulle ni ha köpt komplett startkit? De som fattas från att vara riktigt komplett är väl ändå termostater/luftfuktighetsmätare osv?


tips på termostater/luftfuktighetesmätare skulle också vara finfint men det känns som jag skrivit väldigt mycket nu så tack om ni läste!

 

/Antonia


72
400
CyberZoo:
Skippa startpaketen från Exo Terra, det finns bättre alternativ.

657
344
Johnexotics:
Bästa är att du läser skötselråd för djuret du vill ha sen köper in saker för den i stället för "starterkits"

72
400
CyberZoo: