hjälp med terrarie till orm /er åsikt om startkit

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

16
5
GarmrHeim:

Hejsan! 

 

Jag är komplett nybörjare så kanske en del frågor jag har är lite dumma men kort och gott kommer förmodligen att köpa ett glasterrarium till en kyngspyton eller Boa och det jag är osäker på är just vilka tillbehör som behövs för att göra det så säkert som möjligt för ormen. 

Ljuset och värmen är det allra största förvirringen. Jag har planer att köpa in både värmematta och sen en värme lampa att hänga utanför terrariet uppifrån då som en spot. kanske över en fin sten eller liknande har läst att skiffer håller värme ganska bra.


Men då om man tittar på tex ''startkit' från cyberzoo eller herpers choise så är det detta som gör mig lite förvirrad:

1. Exo Terra Reptile Dome 15 cm (upp till 75W)

2. Exo Terra Reptile UVB100 13W

Nu är dessa två olika nödvnändiga saker och hur installerar man dom i terrariet? 

 

Nummer 1 är ju värmelampan? Men vad har man nummer 2 till om det är så att man installerar lysrör som vanligt ljus under dagen? Det är ju bara en sokel dom har på listan där så vad ska den gå in i? Eller är den sokeln till värmelampan om det bara är en skärm? (jag har bara antagit att värmelampan med skärm redan har sokel man jag kan ha fel?)


Är lite tveksam till startkit då deras terrarier är väldigt små på dryga 60 lång bara och vill gärna köpa ett större då på en gång. Men är det något att rekommendera?

Skulle ni ha köpt komplett startkit? De som fattas från att vara riktigt komplett är väl ändå termostater/luftfuktighetsmätare osv?


tips på termostater/luftfuktighetesmätare skulle också vara finfint men det känns som jag skrivit väldigt mycket nu så tack om ni läste!

 

/Antonia


72
400
CyberZoo:
Skippa startpaketen från Exo Terra, det finns bättre alternativ.

657
344
Johnexotics:
Bästa är att du läser skötselråd för djuret du vill ha sen köper in saker för den i stället för "starterkits"

72
400
CyberZoo:
Reptile Dome är bara en skärm som du (i startpaketet) sätter Exo Terra Reptile UVB100 13W i. Lampan ger ingen värme att tala om utan det är värmemattan i paketet som är tänkt som värmekälla. Det följer alltså inte med någon värmelampa i paketet. UVB-lampan som följer med passar möjligtvis till någon gecko eller någon annan typ av liten reptil som inte behöver så mycket UVB. 

16
5
GarmrHeim:

CyberZoo skrev:
Reptile Dome är bara en skärm som du (i startpaketet) sätter Exo Terra Reptile UVB100 13W i. Lampan ger ingen värme att tala om utan det är värmemattan i paketet som är tänkt som värmekälla. Det följer alltså inte med någon värmelampa i paketet. UVB-lampan som följer med passar möjligtvis till någon gecko eller någon annan typ av liten reptil som inte behöver så mycket UVB. 


Å jag förstår! Skulle UVB lampan passa till en KP om man månterar två styckna soklar i en ljusramp Eller om man kanske köper ett sånt här? som jag såg var på er hemsida nu men ja

www.cyberzoo.se/sv/articles/2.302.19807/arcadia-shadedweller-arboreal-pro-t5-24-uvb-8-w 


16
5
GarmrHeim:

Johnexotics skrev:
Bästa är att du läser skötselråd för djuret du vill ha sen köper in saker för den i stället för "starterkits"


Jo absolut, är tveksam när det gäller 'startkits' då det inte brukar vara så mycket bra även om man förmodligen tjänar pengar på det?  jag vet inte. Men det känns ju mycket säkrare att köpa individuella saker istället för startkits.
Men Tänkte det skulle vara bäst att höra sig för bara för säkerhets skull.


72
400
CyberZoo:
GarmrHeim skrev:


Å jag förstår! Skulle UVB lampan passa till en KP om man månterar två styckna soklar i en ljusramp Eller om man kanske köper ett sånt här? som jag såg var på er hemsida nu men ja

www.cyberzoo.se/sv/articles/2.302.19807/arcadia-shadedweller-arboreal-pro-t5-24-uvb-8-w 



Det är lite för lite krut i den tycker jag, och den är lite kort. Jag skulle köra ett Arcadia T5 6% på 50 cm avstånd, till exempel denna : www.cyberzoo.se/sv/articles/2.302.18587/arcadia-pro-t5-kit-6-uvb-39-w-87-cm

Det kanske räcker med 24 W. Sen skulle jag ha en halogenlampa på termostat för värmen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild