Tips Reeves kärrsköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

9
3
thenotoriousDbD:
M80 skrev:
Om du har ett 126 liters akvarium som fylls till hälften och med lite inredning så får du en vattenmängd 55 - 60 liter. En pump måste ju finnas men vattenbytet är ett måste som nämns tidigare av några. Det fungerar säkert utan grus på botten men lite inredning som rot någon sten annars lite steril miljö för sköldpaddan. Har själv grus men visst avföring matrester blir liggande där istället för i pumpen. För övrigt här på sidan finns skötselråd för sködpaddor bra att kolla igenom. För övrigt skrattar jag lite när jag ser några personliga kommentarer (tävling eller ?).


Tack för svar! Tror vattenmängden blir lite mindre än vad du nämnt ovan, min padda är ingen bra simmare så fick bli lite mindre vatten än vad jag tänkt mig. För övrigt så har jag lagt tillbaka gruset i akvariet eftersom att han glider mycket och får dåligt grepp på glaset. Har du tips på någon stark pump till paddor? Sen vad det gäller vattenpreparat så är jag inte så kunning, har du något att rekommendera där?

Verkar som att det har blivit lite av en tävling haha

5099
3875
Tropfrog:
Jag tror inte att en kärrsköldpadda vill ha en stark pump. Låter på namnet som att den skulle gilla lugnt vatten.

Några vattenpreparat behövs sannolikt inte om du har vanligt kommunalt kranvatten.

Mvh
Magnus 

9
3
thenotoriousDbD:
Tropfrog skrev:
Jag tror inte att en kärrsköldpadda vill ha en stark pump. Låter på namnet som att den skulle gilla lugnt vatten.

Några vattenpreparat behövs sannolikt inte om du har vanligt kommunalt kranvatten.

Mvh
Magnus 


Tack för svar Magnus! Blev fel i ordvalen, det jag menade var tips på ett starkt filter? :)

4
17
M80:
Vi har inte själva haft vattenpreparat till våra vattensköldpaddor sedan vi skaffade dom för ca 7 år sedan. Vi har aldrig haft några symtom till behov av dyra preparat. Byt vattnet du lär dig efterhand om hur mycket och hur ofta. Köp en sådan sug med sil som man rengör bottengrus med finns enkla med handpump och bara ner i en hink och gå runt i bottengruset, kostar gissningsvis 80 kr. Tänk på att hålla ungefär samma temperatur på vattnet vid byte, osäker skaffa en badtermometer. Kraftig pump vet jag inte till din vattenmängd. Det ska cirkulera och ha ett filter/skumpatron/annat  beroende på vilken pump du har, för du hade väl någon pump. 

5099
3875
Tropfrog:
thenotoriousDbD skrev:


Tack för svar Magnus! Blev fel i ordvalen, det jag menade var tips på ett starkt filter? :)


Ett mycket billigt och enkelt sätt att utöka filtervolymen om man har lite diy skills är att bygga en filterkammare i akvariet:

www.ciklider.se/artiklar/vs_filterkammare.shtml

När det gäller anpassningar till sköldpaddor skulle jag föreslå:

Bara bygga kammaren så högt som normal vattennivå är. Ovanpå kan man limma en glasskiva som djuren kan kravla upp på om de vill, så slösar man inte på ytan.

Låta det befintliga ytterfiltret agera förfilter utanför kammaren så man bara pumpar in redan mekaniskt rent vatten. Detta gör att vattenrörelsen i akvariet blir lågt och att filterkammaren aldrig behöver rengöras.

Mvh
Magnus 

9
3
thenotoriousDbD:
Tropfrog skrev:


Ett mycket billigt och enkelt sätt att utöka filtervolymen om man har lite diy skills är att bygga en filterkammare i akvariet:

www.ciklider.se/artiklar/vs_filterkammare.shtml

När det gäller anpassningar till sköldpaddor skulle jag föreslå:

Bara bygga kammaren så högt som normal vattennivå är. Ovanpå kan man limma en glasskiva som djuren kan kravla upp på om de vill, så slösar man inte på ytan.

Låta det befintliga ytterfiltret agera förfilter utanför kammaren så man bara pumpar in redan mekaniskt rent vatten. Detta gör att vattenrörelsen i akvariet blir lågt och att filterkammaren aldrig behöver rengöras.

Mvh
Magnus 


Låter som något värt å bygga!

1
7
Tsv:
Tror att filter kungen M ..... inte har så stor erfarenhet av vattensköldpaddor dom bökar river lyfter av nyfikenhet så tror inte på filtret som nämns. Möjligtvis droppfilter över vattenytan som inte tar plats på bottenytan. Kör enkelt innefilter o sköt vattenbytet.

5099
3875
Tropfrog:
Nej det är förstås. Har bara erfarenhet av några rödörade vattensköldpaddor för 25 år sedan. 10 cm tjock filtermatta som är skuren 5-10% större än kammaren är besvärlig för en vuxen man att ta loss. Inte fan kan en sköldpadda som är hälften så stor som rödörade slita bort den.

Men medhåll när det gäller droppfilter, det är en vansinnigt effektiv lösning. Tyvärr är den mer lämpad utomhus eller I våtrum med golvavlopp. Många hemmapulare som ordnat vattenskador med såna hemmabyggen. Skall man ha filter utanför akvariet i ett vardagsrum bör man välja yrrerfilter. Men det krävs fortfarande en bra förfilter lösning annars slammar det nog igen fort.

Vattenbyten kan aldrig ersätta bra filtrering, det är ett komplement.

Mvh
Magnus

4
17
M80:
Tsv skrev:
Tror att filter kungen M ..... inte har så stor erfarenhet av vattensköldpaddor dom bökar river lyfter av nyfikenhet så tror inte på filtret som nämns. Möjligtvis droppfilter över vattenytan som inte tar plats på bottenytan. Kör enkelt innefilter o sköt vattenbytet.

Man kanske inte behöver vara just skölpaddsexpert för att veta hur ett filter byggs/fungerar. Och beroende på hur du/man placerar ett droppfilter i vardagsrummet finns det risker, okej det händer olyckor med ytterfilter med ibland. Det går förvisso att bygga filter så det hamnar innanför akvariets ramar med överfyllnadsrör som leder ner i akvariet. Det finns slutna droppfiltret (täta). Ny i hobbyn då hade jag kört ett innefilter alt ytterfilter och gjort delvattenbyten.

5099
3875
Tropfrog:
Användaren Tsv är raderad och kanske inte tar del av kommentarerna. Samma person har reggat minst 10 olika alias med den enda avsikten att köra personliga påhopp i forumet.

För tydlighetens skull så har jag aldrig utnämnt mig för att vara expert på sköldpaddor. Några rödörade för 25 år sedan är inte tillräckligt. Min input i tråden gäller vattenrening, där jag har 40 års total erfarenhet mestadels som hobbyist, men även några år inom yrkeslivet.

Sköldpaddor må vara väldigt tåliga djur som står ut med de flesta typer av vanskötsel. Men i min värld är det inte tillräckligt att djuren överlever. Jag tror inte att det är bra för något djur att simma runt i sin egen avföring. Vattnet akkumulerar giftiga kväveföreningar och fekala bakterier kontinuerligt från första sekunden djuren sätts i. Då anser jag att man också bör ha en skötsel som kontinuerligt åtgärdar detta problemet. Periodiskt underhåll räcker inte. Då ligger lösningen i biologisk filtrering.

Både fekala bakterier och giftiga kväveföreningar är sannolikt farligare för oss människor än för sköldpaddor. Så om inte annat så kan det vara bra att adressera problemet för din egen säkerhet.

Nu lämnar jag tråden, men välkomnar alla frågor som rör detta i pm.

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild