Mina klockgrodor har lagt ägg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

18
9
klockgrodan2019:
Hej!

Helt oplanerat så har mina klockgrodor fått vårkänslor och börjat lägga ägg. Var inte beredd på detta men tänkte att jag behåller de och ser vad som händer(ska flytta över de till en breedingbox). Troligtvis antar jag att de inte blir så stora eller kläcks. 

Men om detta mot alla odds skulle hända vad är viktigt att tänka på?

Temperatur?
Näring?
Inredning?
Mat?
Annat som är viktigt?

Tack för svar!
Mvh
Gabriel!

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Kul att du fått ägg. Arten är inte lika vanlig längre så ta väl hand om dem. 

Jag skriver ned hur jag tagit hand om ägg och yngel av denna art. Det finns säkert fler sätt, men detta fungerar bra för mig. 

Temperaturen kan vara samma som hos de vuxna. Dvs rumstemp ungefär. Ca 19-20 grader borde fungera fint. 

Mata yngel med vegetabilisk fiskmat. Olika former kan fungera. Spirulina tex. Men även annat foder för tex fiskyngel. 

Till inredning hade jag någon sten och javamossa. 

Många har en luftpump som skapar rörelse på vattenytan. Det är nog inte fel, men det går utan.

Beroende på hur många det är så bytt 30 % vatten 2-3 ggr i veckan. Men det beror på hur stort kar du har också. Jag hade mina i små petboxar. Kanske ca 5 liter. 

När de får upp på land låt de vara helt på land. De äter bananflugor och Hoppstjärtar. Var noga med hygienen. 

Mvh

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Är du säker på att det är ägg och inte öms?
Ibland kan hanarnas öms ha små svarta prickar vilket kan göra att man misstolkar det till att vara ägg.

Medlem i SmHF
68
62
Aneides:
Håller med Anders. Ägg brukar vara ganska stora. De ligger dessutom oftast i små kluster (1-5 st) tillsammans.

18
9
klockgrodan2019:
anders skrev:
Är du säker på att det är ägg och inte öms?
Ibland kan hanarnas öms ha små svarta prickar vilket kan göra att man misstolkar det till att vara ägg.


Då är det antagligen det, antog bara det eftersom att det brukar se ut så där men det makear sense i alla fall, det var ju inte planerat så det är antagligen öms.

MVH

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
klockgrodan2019 skrev:


Då är det antagligen det, antog bara det eftersom att det brukar se ut så där men det makear sense i alla fall, det var ju inte planerat så det är antagligen öms.

MVH


Yes, lätt att förväxla. Men skulle du lyckas få lite grodrom i framtiden så gav Fredriko bra tips på hur det ska hanteras.

Nu när det blir lite varmare kan det vara tillräckligt för att trigga igång grodorna till lek.

Lycka till!

18
9
klockgrodan2019:
anders skrev:


Yes, lätt att förväxla. Men skulle du lyckas få lite grodrom i framtiden så gav Fredriko bra tips på hur det ska hanteras.

Nu när det blir lite varmare kan det vara tillräckligt för att trigga igång grodorna till lek.

Lycka till!


Tack så mycket!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild