Zoo.se - vad är det för muppföretag?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

62
39
Gloster:
EmanuelKarl skrev:
Här finns lite mer information om zooariet, vars tidigare ägare de handlar med, om någon är intresserad.

www.sydostran.se/nyheter/giftspindlar-var-pa-rymmen-i-butiken/

Jag hade faktiskt inget emot zooariet tills jag såg denna artikeln delas i en facebookgrupp för något år sedan. Jag har alltid fått ett seriöst intryck på mässorna, inte sett några uppenbart sjuka djur eller liknande (dock aldrig varit i butiken) och köpt en hel del djur av honom (det enda dåliga jag minns är att det låg en del döda spindlar i slingburkar på en mässa en gång, då började en varningsklocka ringa). Men nu fattar jag varför det lades ner. Till er som varit i butiken, var det seriöst en gång i tiden eller har det alltid varit såhär illa?

Mår illa när jag läser artikeln/-arna

669
346
Johnexotics:
EmanuelKarl skrev:
Köper man en ögonfransgecko får man förövrigt med återbesök med fri kloklippning, har jag missat något i skötselrådet här på sidan tro? Jag har också lärt mig mycket annat nytt från deras hemsida såsom att skal till eremitkräftor är levande reptiler, att juvenila dabbagamer bör äta 75% insekter och maskar, att skägg- och dabbagamer bör erbjudas artfränder för att man ska få ut maximal glädje av sitt djur, att ögonfransgeckos tillhör "öken ödlor" och att mjölkgrodor inte kräver batterier.

Utan att tillfära särskilt mycket till diskussionen tycker jag företaget verkar väldigt oseriöst (inte baserat på slarvfel på hemsidan utan det andra som kommit fram i tråden), och inte bör stöttas varesig man köper djur eller tillbehör, samt att man bör vara jädrigt försiktig med att köpa djur från djuraffärer (med vissa få undantag) även om det kanske ser okej ut vid första anblick.

 satt å läste lite på deras sida nu. Man bli ju lite mörk rädd vad för tips dom ge ut till folk 

Medlem i SHF, SkHF
100
127
kent:
Gloster skrev:
via.tt.se/pressmeddelande/atal-for-grovt-artskyddsbrott-mm?publisherId=3235540&releaseId=3291482

Från 20 januari 2021. Finns kanske mer info att få om man är intresserad. 


det är en annan person det...det va en stor lager lokal i skpne som alla dom djur va i 

62
39
Gloster:
kent skrev:

det är en annan person det...det va en stor lager lokal i skpne som alla dom djur va i 

Aha. Hur mycket såna här dårar finns det egentligen!

669
346
Johnexotics:
Tyvärr så blir det så när företag ska tjäna pengar på djur 

4
41
MehduZahReptiles:
Jag är en av de personer som har intervjuats till Aftonbladets exposé och jag var även (tyvärr) deltidsanställd på Zooariet, i ett fåtal månader. Under min anställning så bevittnade jag illegal djurtransport, misskötsel, misshandel av djur och en rad -minst sagt- tveksam business. Den enda anledningen att jag ens stannade kvar i tjänst var, bl.a för att vi anställda inte visste om hälften av vad som pågick och, självklart, för djurens skull; (tills det att butiken stängdes). Vi som arbetade på plats, och på mässor, skällde konstant på chefen (M*ck* Karlsson) och när vi tillslut tröttnade på hans lögner och undanflykter så började vi dokumentera hans misskötsel och uppförande. Vi anmälde honom även till Länsstyrelsen. Jag har, sedan dess, samarbetat med polisens utredare för att komma åt samtliga involverade i detta djurplågeri och denna illegala verksamhet. Först när Aftonbladet belyste Zoo.se så insåg jag att detta var samma företag som min föredetta chef sålde och transporterade djur till, vilket är en helt egen historia i sig. Under min anställning så benämndes nämligen denna butik endast som "Bromma Zoo". Jag mailade tips till "200 sekunder" blev därefter kontaktad av Aftonbladets reporter, vilket resulterade i flera artiklar.

Idag så ser jag min anställning hos dessa vidriga människor som en stärkande erfarenhet, men jag känner också ett obehag att överhuvudtaget associeras med deras smutsiga företag. Jag tänker emellertid  fortsätta med att ge intervjuer och tala helt öppet om vad som pågick på Zooariet, tills det att djuren har fått någon form av rättvisa.

62
39
Gloster:

MehduZahReptiles skrev:
Jag är en av de personer som har intervjuats till Aftonbladets exposé och jag var även (tyvärr) deltidsanställd på Zooariet, i ett fåtal månader. Under min anställning så bevittnade jag illegal djurtransport, misskötsel, misshandel av djur och en rad -minst sagt- tveksam business. Den enda anledningen att jag ens stannade kvar i tjänst var, bl.a för att vi anställda inte visste om hälften av vad som pågick och, självklart, för djurens skull; (tills det att butiken stängdes). Vi som arbetade på plats, och på mässor, skällde konstant på chefen (M*ck* Karlsson) och när vi tillslut tröttnade på hans lögner och undanflykter så började vi dokumentera hans misskötsel och uppförande. Vi anmälde honom även till Länsstyrelsen. Jag har, sedan dess, samarbetat med polisens utredare för att komma åt samtliga involverade i detta djurplågeri och denna illegala verksamhet. Först när Aftonbladet belyste Zoo.se så insåg jag att detta var samma företag som min föredetta chef sålde och transporterade djur till, vilket är en helt egen historia i sig. Under min anställning så benämndes nämligen denna butik endast som "Bromma Zoo". Jag mailade tips till "200 sekunder" blev därefter kontaktad av Aftonbladets reporter, vilket resulterade i flera artiklar.

Idag så ser jag min anställning hos dessa vidriga människor som en stärkande erfarenhet, men jag känner också ett obehag att överhuvudtaget associeras med deras smutsiga företag. Jag tänker emellertid  fortsätta med att ge intervjuer och tala helt öppet om vad som pågick på Zooariet, tills det att djuren har fått någon form av rättvisa.


VAD BRA OCH STARKT AV DIG!!! Tänk alla djur du räddat undan detta nu och i framtiden!!! <3 Fan va starkt kämpat!!!!!


4
41
MehduZahReptiles:
Gloster skrev:


 

VAD BRA OCH STARKT AV DIG!!! Tänk alla djur du räddat undan detta nu och i framtiden!!! <3 Fan va starkt kämpat!!!!!




TACK! Det har tärt en del på mig, det ska jag inte sticka under stolen med. Men förhoppningsvis så är det värt ansträngningen.

62
39
Gloster:
Gloster skrev:
via.tt.se/pressmeddelande/atal-for-grovt-artskyddsbrott-mm?publisherId=3235540&releaseId=3291482

Från 20 januari 2021. Finns kanske mer info att få om man är intresserad. 



Fick svar från Lunds tingsrätt att huvudförhandlingen börjar 31 maj och ska pågå 7 dagar. 


62
39
Gloster:
MehduZahReptiles skrev:



TACK! Det har tärt en del på mig, det ska jag inte sticka under stolen med. Men förhoppningsvis så är det värt ansträngningen.


Det är alltid värt det, det vet man i hjärtat. Önskar det fanns fler med sådant mod och civilkurage. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild