Söker lämplig spindel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
0
SpindelNyfiken:

Hej!

Min son är lite spindelrädd samtidigt som han finner dem väldigt fascinerande.
så jag tänkte jag skulle köpa en eller några som han kan träna sin rädsla på samt få ha som husdjur.

Frågan är bara vilken sort som vore bäst och hur man finner sådan.

Min första tanke vore att fixa ett litet terarium med typ vanliga husspindlar.
Men hur hittar man i så fall sånna att köpa?

Har tyvärr inga där jag bor som jag kan fånga.

Om det inte finns att få tag på. Finns det något snarlikt man kan få tag på och vad heter dom då?

Om någon har något annat tips får man gärna komma med det.

mvh Sebastian


2
0
Sral:

Hej Sebastian. 

När jag startade min spindelhobby för många år sedan så började jag med en Grammostola rosea. Efter ett par år så köpte jag en Avicularia avicularia och sedan en Brachypelma smithi. Alla dessa anses av många vara bra för nybörjare. 

Avicularia avicularia är en trädlevande fågelspindel, så den kräver ett terrarium som är högre än vad det är brett och djupt. Personligen så föredrar jag Exo terra terrarium och dom har ett som är 30x30x45 vilket skulle passa den bra. 

Husspindlar har jag aldrig sett till salu, däremot diverse hoppspindlar och dom är riktigt coola.
Kolla köp och sälj här, finns oftast bra utbud på fågelspindlar.

Lycka till!
Med vänlig hälsning, Lars. 


Medlem i SkHF
30
22
johandenver:
Jag tror nog att fågelspindlar räknas som betydligt enklare att hålla i terrarium än både hoppspindlar och husspindlar. Grammostola rosea är ett bra förslag på nybörjarspindel. De flesta arterna inom Tliltocatl och Brachypelma brukar också rekommenderas till oerfarna. Även om det alltid finns undantag så brukar dom vara lugna i sitt beteende och har, i relation till andra typer av fågelspindlar (baboons, pokies etc.) mildare gift.

Men som sagt, en Grammostola rosea är inte alltid superlugn, dom kan vara nervösa och defensiva också, även om arten generellt inte är det. Det är indivuellt från spindel till spindel.

Det brukar finnas annonser här på denna sajt där terrarium ingår, annars kan man ju kolla blocket också. Det finns utmärkta webbshopar i sverige också som säljer bra terrarium. 30x30x30 funkar alldeles utmärkt för dom arter jag nämnt.

Ett nybörjartips, som jag själv fick, för att undvika hantera en fågelspindel med händerna är att skära av PET-flaskor i olika storlekar på typ hälften. Borra hål i korken och skaffa några smala penslar/eller pinnar. Det blir ett kanonbra verktyg när man exempelvis behöver flytta spindeln till större boende. När man fångat spindeln med PET-flaskan och har den på plats i nytt terrarium kan man försiktigt peta med en smal pinne eller pensel genom det borrade hålet i korken så att spindeln själv går ut.

4
0
SpindelNyfiken:

Hej Lars! Tack så mycket för hjälpen!

Den där Avicularia Avicularia som nämnde. Jag har några funderingar om den. Är den giftig på något sätt och kräver det mycket jobb att ha en sådan?

/mvh Sebastian 


4
0
SpindelNyfiken:

johandenver skrev:
Jag tror nog att fågelspindlar räknas som betydligt enklare att hålla i terrarium än både hoppspindlar och husspindlar. Grammostola rosea är ett bra förslag på nybörjarspindel. De flesta arterna inom Tliltocatl och Brachypelma brukar också rekommenderas till oerfarna. Även om det alltid finns undantag så brukar dom vara lugna i sitt beteende och har, i relation till andra typer av fågelspindlar (baboons, pokies etc.) mildare gift.

Men som sagt, en Grammostola rosea är inte alltid superlugn, dom kan vara nervösa och defensiva också, även om arten generellt inte är det. Det är indivuellt från spindel till spindel.

Det brukar finnas annonser här på denna sajt där terrarium ingår, annars kan man ju kolla blocket också. Det finns utmärkta webbshopar i sverige också som säljer bra terrarium. 30x30x30 funkar alldeles utmärkt för dom arter jag nämnt.

Ett nybörjartips, som jag själv fick, för att undvika hantera en fågelspindel med händerna är att skära av PET-flaskor i olika storlekar på typ hälften. Borra hål i korken och skaffa några smala penslar/eller pinnar. Det blir ett kanonbra verktyg när man exempelvis behöver flytta spindeln till större boende. När man fångat spindeln med PET-flaskan och har den på plats i nytt terrarium kan man försiktigt peta med en smal pinne eller pensel genom det borrade hålet i korken så att spindeln själv går ut.


Tack för tipsen!

Finns det inte lite mindre spindlar som är bra för nybörjare?

/mvh Sebastian 


Medlem i SkHF
30
22
johandenver:

Det finns dvärgarter av fågelspindel som inte blir så stora, exempelvis Cyriocosmus-släktet. Men fågelspindlar blir ju inte automatiskt enklare att hantera och hålla för att dom är mindre. Dom små kan ofta vara mycket snabbare och har lättare till att rusa iväg. Ett tips kan ju vara att skaffa ett yngre exemplar av någon av de vanliga arterna och så att säga "växa" med spindeln. Alla fågelspindlar är mer eller mindre giftiga, man brukar jämföra dom arterna som är nämnda vid ett getingstick, förutsatt att man inte är allergisk eller extra känslig. Mycket jobb är det absolut inte med knappt någon fågelspindel. Har man bara en spindel kommer det vara väldigt lite jobb med den. Problemet är oftast att hålla det till bara en :-)

Här är ett exempel på en Cyriocosmus elegans (ej min bild)



Medlem i SkHF
30
22
johandenver:
Avicularia avicularia, som Lars nämner, är en trädlevande spindel och kanske något lite mer jobb med än en marklevande spindel (som ex. G. rosea eller de arter jag nämnde) och den behöver lite högre terrarium, som Lars skrev, och lite annan inredning men det är absolut inget avancerat ändå skulle jag säga.

4
0
SpindelNyfiken:
johandenver skrev:
Det finns dvärgarter av fågelspindel som inte blir så stora, exempelvis Cyriocosmus-släktet. Men fågelspindlar blir ju inte automatiskt enklare att hantera och hålla för att dom är mindre. Dom små kan ofta vara mycket snabbare och har lättare till att rusa iväg. Ett tips kan ju vara att skaffa ett yngre exemplar av någon av de vanliga arterna och så att säga "växa" med spindeln. Alla fågelspindlar är mer eller mindre giftiga, man brukar jämföra dom arterna som är nämnda vid ett getingstick, förutsatt att man inte är allergisk eller extra känslig. Mycket jobb är det absolut inte med knappt någon fågelspindel. Har man bara en spindel kommer det vara väldigt lite jobb med den. Problemet är oftast att hålla det till bara en :-)

Här är ett exempel på en Cyriocosmus elegans (ej min bild)

 



Tack för hjälpen! 


Jag får titta lite mer på några arter ni har nämt. Vet du om det finns arter som inte är giftiga så att det inte finns någon risk när man tillexempel har dem i handen?

Snabba spindlar kanske jag inte riktigt är det jag är ute efter!????


10
8
Cosmic_Calico:
Kan rekommendera Phidippus spindlar, alltså hoppspindlar. Söker du på youtube på jumping spiders kommer det upp många söta videos. Har två stycken jag beställde från Spoodernest i England och de är riktigt charmiga. Enda jag inte gillade var att behöva ha en kultur (alltså en burk med levande) bananflugor hemma när de var riktigt små. Nu äter de små dubias och små mjölmaskar. 

Var själv rädd för spindlar men jumping spiders gjorde att jag fick upp intresset och nu har jag även Cyriocosmus elegans, Caribena Versicolour och en Tliltocatl albopilosum. Min Tliltocatl albopilosum är helt klart en fantastisk nybörjar-fågelspindel. Hon har aldrig kickat hår och att flyta henne från ett terrarium till ett annat var bara att putta på henne försiktigt med en pensel. Snabb är hon verkligen inte och många har liknande historier om just Tliltocatl albopilosum. De är lite "pet rock"-spindel. Skulle helt klart rekommendera att kolla på lite videos på youtube för att få lite mer kött på benen och bli inspirerad. Kanske kolla tillsammans med din son? 

Medlem i SkHF
30
22
johandenver:
Någon helt ogiftig art finns inte vad jag vet, och det är alltid en risk om man hanterar djuret med händerna. Men det behöver man egentligen aldrig göra om man inte vill. Det går att hålla fågelspindlar helt säkert utan problem om man bara är försiktig och använder smarta metoder för hantering.

Titta vidare på G. rosea och dom övriga arter som nämnts tycker jag :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild