Hjälp med svans på ögonfrans

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

15
1
Cjerkvall:
hej igen allihop!

Har nu på senaste tiden sett att svanstippen på min 6 månaders gamla ögonfransgecko är gråvit och en aning böjd, det gråvita slutar sedan rakt av där hens "normala" färg börjar.

Har haft tankarna på att syskonen bitti i svansen eller att den helt enkelt ser ut så men vill vara säker!

152
227
TowerOfGray:
Har du någon bild? 
Det skulle hjälpa mycket för att se

256
35
huckerby:

Cjerkvall skrev:
hej igen allihop!

Har nu på senaste tiden sett att svanstippen på min 6 månaders gamla ögonfransgecko är gråvit och en aning böjd, det gråvita slutar sedan rakt av där hens "normala" färg börjar.

Har haft tankarna på att syskonen bitti i svansen eller att den helt enkelt ser ut så men vill vara säker!


Det är inte öms som är kvar?


15
1
Cjerkvall:
huckerby skrev:


 

Det är inte öms som är kvar?



hoppas jag ju inte att det är, kan inte riktigt få tag i en bild ännu då hen fortfarande är skygg av sig och jag har verkligen inrett med mycket växter och annat. 

vet inte riktigt vad jag ska göra 


22
11
Arazand:
Cjerkvall skrev:


hoppas jag ju inte att det är, kan inte riktigt få tag i en bild ännu då hen fortfarande är skygg av sig och jag har verkligen inrett med mycket växter och annat. 

vet inte riktigt vad jag ska göra 


Börja hand vänja ödlan. Jag fick tipset att ta ut varannan dag i circa fem minuter strax innan lampan i terrariet ska släckas. Den kommer bajsa och kissa på dig, det är normalt. (och ett bra sätt att se att de äter).

Då kan du även ta chansen att undersöka lite. Se bara till att det är lugnt och tryggt i rummet när du tar ut den. Ha gärna en växt som ödlan kan få hoppa till på bordet. Men tänk på att det är för att hand vänja den så låt den inte sitta där.

Min ögonfransgecko är väldigt lugn nu när vi tar ut henne. Bryr sig inte nämnvärt och springer och hoppar mellan våra händer och upp längs våra armar. Och när vi släpper in henne igen så går hon tillbaka till sin sovplats tills lampan släcks och kommer fram på natten slm inget har hänt.

Googla lite på hantering av ögonfransgecko och du kommer hitta massor av tips! 

256
35
huckerby:
huckerby skrev:


 

Det är inte öms som är kvar?



Cjerkvall skrev:


hoppas jag ju inte att det är, kan inte riktigt få tag i en bild ännu då hen fortfarande är skygg av sig och jag har verkligen inrett med mycket växter och annat. 

vet inte riktigt vad jag ska göra 



Det låter onekligen som det. Både färgen, markanta kanten samt att den spänner åt så att svanstippen kröks lite.
Försök håll så hög fuktighet du kan tills det släpper. En av mina daggeckos brukar ha benägenhet att ömset fastnar lite sista delen av svansen. Han går inte heller att hantera men jag brukar generellt höja luftfuktigheten under den tiden det är så samt ibland försiktigt spruta vatten direkt mot svanstippen för att blöta.

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Om du vill ha rätt diagnos så bör du lägga upp en bild. Annars blir det bara gissningar. Har du fler geckos i samma burk så kan de bita varandra. Det kan också vara öms och då måste du ta bort det. 

15
1
Cjerkvall:
Jimmy skrev:
Om du vill ha rätt diagnos så bör du lägga upp en bild. Annars blir det bara gissningar. Har du fler geckos i samma burk så kan de bita varandra. Det kan också vara öms och då måste du ta bort det. 


har ej fler geckosar men jag misstänker att han blivit bitten av syskonen innan jag köpte han/henne från uppföddaren, ska se om jag kan få tag i en bild

15
1
Cjerkvall:
Arazand skrev:

Börja hand vänja ödlan. Jag fick tipset att ta ut varannan dag i circa fem minuter strax innan lampan i terrariet ska släckas. Den kommer bajsa och kissa på dig, det är normalt. (och ett bra sätt att se att de äter).

Då kan du även ta chansen att undersöka lite. Se bara till att det är lugnt och tryggt i rummet när du tar ut den. Ha gärna en växt som ödlan kan få hoppa till på bordet. Men tänk på att det är för att hand vänja den så låt den inte sitta där.

Min ögonfransgecko är väldigt lugn nu när vi tar ut henne. Bryr sig inte nämnvärt och springer och hoppar mellan våra händer och upp längs våra armar. Och när vi släpper in henne igen så går hon tillbaka till sin sovplats tills lampan släcks och kommer fram på natten slm inget har hänt.

Googla lite på hantering av ögonfransgecko och du kommer hitta massor av tips! 

15
1
Cjerkvall:
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild