Hålla grönsaker färska

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

266
18
Jazen:

Ja ni som har grönsaks/salladsätande djur hemma, hur håller ni era grönsaker färska en längre tid?

Jag brukar köpa grönsaks mixar och lite handplockade saker med. Brukar skölja av allt i en sil, lite småblöta slänger jag in allt i en större glasslåda och har det i kylen. Denna variant kanske håller grönsakerna färska max 1v.

 

Har ni bättre förslag på att hålla grönsakerna färska lite längre? eller är 1v max då =) ?

Slänger bort väldigt mkt grönsaker vid veckans slut =)


593
551
Redfoot:

Funderar på detta med sallat, varför inte ge växter utifrån? Det är ju inte så mycket näring i vanlig sallat om man gämfört med det som växer nu under sommaren vilt.
Tänker jag fel eller?


266
18
Jazen:

beror ju på, du kan inte bara plocka allt du hittar o ge dom, ger prästkrage och maskrosor (blad och blomma) men man kan inte ge det varjedag.

 

Jag ger en variation på oftast 4 olika grönsaker/sallad.

Klart det finns näring i olika grönsaker.

Är ingen diet på bara gurka ;)

 

sen är det svårt att plocka växter vintertid =)


593
551
Redfoot:

Nej det förstår jag att du inte kan. Men om du ger maskros borde väl grobladsväxter också fungera, eller nävor, cicoria och kämpar för att nu nämna några. 

Fyra olika sorters sallat/grönsaker är i allafall hos sköldpaddor inte att betrakta som variation. Nu är det som jag frågar och inte ifrågasätter så att du förstår mig rätt :)

"sen är det svårt att plocka växter vintertid =)" därför skrev jag sommartid :)


266
18
Jazen:

ja jag är ingen expert på vilda växter men fått tipset om just dom blommorna att mata med.

 

Jag försöker mata med 4 olika om dagen, alltså inte samma 4 varjedag.

Brukar köpa 2 olika mixar och sedan persilja,roman,endiver,groddar etc etc vid sidan av.

 

missade sommartid ;)


295
270
barkskog:

Vilken art gäller det?

Vad innehåller dessa grönsaksmixar?

Tips på vilda växter:

landskoldpaddor.se/foda/100-vilda-vaxter


340
91
Copa:

Har kollat listan du länkade till barkskog, hur stor är risken att man plockar fel? Då jag är totaltokunnig så har svårt att vara helt säker på att det jag tänker plocka verkligen är rätt =)


593
551
Redfoot:

Vi har ju alla olika åsikter men jag är av den åsikten att djuren själv märker om det är ätbart eller inte. Jag har bla murgröna i utehägnet och dom tar ett bett någon gång då och då. I övrigt så rör dom inte växten. Jag är nog inne på samma tänk som Otto H M att sköldpaddor tar en tugga på vissa giftiga växter då och då för att hålla inälvsohyra borta eller i alla fall på en acceptabel nivå. 


266
18
Jazen:

Tack för länken barskog,är som.copa kass på blommor o.växter.

Mixarna innehåller  oftast,mache,roman,ruccola,baby spenat etc etc

Jag pratar om dabbagam


295
270
barkskog:

Dabbagamer lever i nordafrika samma habitat som Testudo graeca (morisk landsköldpadda) och båda är växtätare.

Jag ger våra T graeca vilda växter under vår, sommar och höst, mest under vår och försommar. Dom har alltid tillgång till torkade växter. Under senhöst och vinter ger jag mest torkad föda och salladsblandningar.

Om jag hade haft dabbagam skulle jag följa samma upplägg men lägga till frön.

De vilda växter jag plockar brukar hålla sig frächt några dagar. Salladsblandningar max en vecka i kylskåp om det inte är  gammalt när det köps. Det brukar finnas datum på påsarna.

Jag tror som Redfoot att risken är mycket liten att dom skulle äta sådant som skulle kunna vara farligt. Det jag undviker att plocka är vitsippa, blåsippa och liljekonvalj som jag vet är giftigt, ger inte heller sådant som jag har märkt att dom inte är intresserade av. Sköldpaddor verkar äta vissa växter som däggdjur undviker. Smörblom t ex äts utan problem av sköldpaddor men inte av kor. Kan tänka mig att det även gäller även dabbagamer.

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild