Hjälp ang värmeslinga!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

43
2
Widgy:
Hej! 

Kollat runt lite på värmeslingor, har ett riktigt as till terrarium då det är lite svårt att få upp tempen som man ska i det.. 
Hur som helst, tittade på värmeslingor och funderade på ifall ni har några bra sätt att installera dem? 
Och ifall någon har koll på vilka som är bra och inte? 
Rentav kanske att någon sitter på det och vill bli av med? 

Annars kollade jag på dessa då de var några kronor nedsatta:
www.reptillagret.se/reptiltillbehor-c-23/varmekablar-c-640/thermo-loop-16w-3m-p-5560

Något att ha? 

Mvh 

206
224
Danne72:
Widgy skrev:
Hej! 

Kollat runt lite på värmeslingor, har ett riktigt as till terrarium då det är lite svårt att få upp tempen som man ska i det.. 
Hur som helst, tittade på värmeslingor och funderade på ifall ni har några bra sätt att installera dem? 
Och ifall någon har koll på vilka som är bra och inte? 
Rentav kanske att någon sitter på det och vill bli av med? 

Annars kollade jag på dessa då de var några kronor nedsatta:
www.reptillagret.se/reptiltillbehor-c-23/varmekablar-c-640/thermo-loop-16w-3m-p-5560

Något att ha? 

Mvh 

www.elkatalogen.se/produkter/raychem-t2bla-20-golvvarmekabel-11m-205w-2-5m-inkl-termostat.html?gclid=CjwKCAiAudD_BRBXEiwAudakXzfwP7yGbwwhgj98dIbdxOVBPcI1et5A6nc2VAygI8fnncmOWaS9ORoCFN0QAvD_BwE

43
2
Widgy:


Ska inte göra varmkorv av stackaren haha
Det där är nog lite att ta i, ska dessutom bygga ihop en ny låda till honom

206
224
Danne72:
Widgy skrev:


Ska inte göra varmkorv av stackaren haha
Det där är nog lite att ta i, ska dessutom bygga ihop en ny låda till honom

det helt klart bästa, termostat och allt klart

43
2
Widgy:
Danne72 skrev:

det helt klart bästa, termostat och allt klart


Jaa, tvivlar inte på kvalitén. 
Lite dyrt och mycket för vad jag ska ha det till bara 

5088
3861
Tropfrog:


Nu har jag inte någon erfarenhet av värmekablar. Men jag har förstått att de skall ligga nedgrävda i substrat eller ingjutna i bakgrunden. Då är 15 w inte mycket. Tvivlar på att det gör mycket skillnad. Hur stor burk gäller det och vilken temperatur vill du uppnå?

Dennes förslag är oerhört prisvärt. Klart bäst om man kan överdimensionera värmekällan och köra på pålitlig termostat.

Mvh
Magnus 
 

43
2
Widgy:
Tropfrog skrev:


Nu har jag inte någon erfarenhet av värmekablar. Men jag har förstått att de skall ligga nedgrävda i substrat eller ingjutna i bakgrunden. Då är 15 w inte mycket. Tvivlar på att det gör mycket skillnad. Hur stor burk gäller det och vilken temperatur vill du uppnå?

Dennes förslag är oerhört prisvärt. Klart bäst om man kan överdimensionera värmekällan och köra på pålitlig termostat.

Mvh
Magnus 
 


... Aset det ska in i som nödlösning just nu är 180 brett, och jag har för mig 90 djup och höjd. Men däri hade jag bara tänkt göra en heatbox av det(dvs en låda med värmekabel och lite grejer i för att centrera värmen osv).
Det jag ska bygga sen blir väl uppskattningsvis 90x70x50bhd, minns inte måtten helt och har inte kollat upp dom på ett tag.

99
86
murbo:

Widgy skrev:
Hej! 

Kollat runt lite på värmeslingor, har ett riktigt as till terrarium då det är lite svårt att få upp tempen som man ska i det.. 
Hur som helst, tittade på värmeslingor och funderade på ifall ni har några bra sätt att installera dem? 
Och ifall någon har koll på vilka som är bra och inte? 
Rentav kanske att någon sitter på det och vill bli av med? 

Annars kollade jag på dessa då de var några kronor nedsatta:
www.reptillagret.se/reptiltillbehor-c-23/varmekablar-c-640/thermo-loop-16w-3m-p-5560

Något att ha? 

Mvh 

Hej :-)

Vill bara varna för att handla hos reptillagret, de har haft mycket strul tidigare :-/

Jag beställde själv grejer som aldrig kom men hade som tur var inte betalat i förskott.
Om du söker på forumet på reptilgrottan så kommer det att komma upp flera trådar om dom, bland annat denna: www.terrariedjur.se/forum/thread/436 

Så mitt tips är att handla någon annastans eller mot faktura som betalas efter att du fått din grejer från dom ;-).

Har själv ett 220*85*85 (l*b*h) som jag kör bl.a. en värmekabel på 50w i. Den har jag gjutit in i betong som då avger en jämn och stabil värme. Mycket uppskattad plats att ligga på efter maten enligt mina booer :-)
Den här tråden har en enkel och smidig metod för att just gjuta in kablar. www.terrariedjur.se/forum/thread/3288
Det kostar inte många kronor att köpa betong på ett byggvaruhus ;-)

Jag har använt mig av denna kabel ( exotiskedyr.dk/varme-6/varmekabler-142/repti-flex-50-watt-7-5-meter-varmekabel-reptiles-planet-1334.html ) men de flesta kablar fungerar bra. Jag har också kompletterat med värmelampor och vanliga lampor.  

Just vad som passar i ditt terrarium blir nog mer en fråga kring hur det är byggt. Är det byggt i trä eller glas? Vilken typ av ventilation och vilken storlek har ventilationen? 



43
2
Widgy:
murbo skrev:

Hej :-)

Vill bara varna för att handla hos reptillagret, de har haft mycket strul tidigare :-/

 

Jag beställde själv grejer som aldrig kom men hade som tur var inte betalat i förskott.
Om du söker på forumet på reptilgrottan så kommer det att komma upp flera trådar om dom, bland annat denna: www.terrariedjur.se/forum/thread/436 

Så mitt tips är att handla någon annastans eller mot faktura som betalas efter att du fått din grejer från dom ;-).

Har själv ett 220*85*85 (l*b*h) som jag kör bl.a. en värmekabel på 50w i. Den har jag gjutit in i betong som då avger en jämn och stabil värme. Mycket uppskattad plats att ligga på efter maten enligt mina booer :-)
Den här tråden har en enkel och smidig metod för att just gjuta in kablar. www.terrariedjur.se/forum/thread/3288
Det kostar inte många kronor att köpa betong på ett byggvaruhus ;-)

Jag har använt mig av denna kabel ( exotiskedyr.dk/varme-6/varmekabler-142/repti-flex-50-watt-7-5-meter-varmekabel-reptiles-planet-1334.html ) men de flesta kablar fungerar bra. Jag har också kompletterat med värmelampor och vanliga lampor.  

Just vad som passar i ditt terrarium blir nog mer en fråga kring hur det är byggt. Är det byggt i trä eller glas? Vilken typ av ventilation och vilken storlek har ventilationen? 





Tack så mycket! =D 
Har faktiskt inte byggt det nya och det än, så vet inte helt än.. 
Varken bestämt exakt storlek eller ifall jag ska göra dubbel osv haha

Men ja både det jag har och ska göra är trä, detta nu är osb men tänkte göra mitt i formplyfa! 

Mvh 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild