Reptiler och pälsdjur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

953
1840
peter54:

Jag tror nog att reptilerna har större problem med pälsdjur än vad pälsdjuren har med reptilerna. De reptiler som inom sitt utbredningsområde har exempelvis kattdjur, kan komma att reagera med stress på en katt.

Jag skulle nog inte ta risken att släppa in katten i mitt terrarierum.


459
138
Pakke:

Svilenius: Det är bäst att du ska börja att lära din kattunge att låta de vara. Annars när den blir äldre så är det svårt att lära den att sitta eller göra rätt. :) Det är bäst att du ska börja lära. Men ditt val.

 

Men så länge cresteds är i terrariet så är det inte fara.


459
138
Pakke:

Peter54: Jag bor ju i 1:an. Min katt var i min vardagsrummet förut. Har inte terrarietrummet. Och det funkade kanon ändå med leosar, cresteds och uroplatus förut.

 

Edit: såg du inte att hon bor ju i 1:an? :)


1662
779
fluffis:

Det finns flera anledningar till att jag inte vill låta andra djur (som kan röra sig fritt) vara i samma rum som terrarierna är i. Det ena är lukten. Reptiler (åtminstone ormar) har ett väldigt bra luktsinne och det känns som om det minsta man kan göra är att hålla pälsade djur i ett annat rum även om de förmodligen känner av viss lukt ändå. Det andra är att de pälsade djuren kan störa och stressa reptilerna genom att hoppa, krafsa, gå förbi eller vad de nu kan göra. Ytterligare en annan grej är risken att pälsdjuren kan välta terrarier och riva i sladdar och annan utrustning och även omvänt att en katt kan skada sig genom att bränna sig på en värmelampa eller liknande. Man kan göra det bättre genom att få upp terrariet/terrarierna på en byrå/möbel så att pälsdjuren inte når dem lika lätt. Fast katter (och ibland hundar) kan ju hoppa rätt högt... :) Om jag hade haft hund eller katt så möjligtvis att de hade fått vara i rum där det finns terrarier när jag är hemma men inte annars... Hmm, fast om jag hade skaffat katt eller hund så hade jag förmodligen ändrat om så att reptilerna hade haft ett eget rum där jag hade stängt dörren. Det är förstås svårare om man bor i en etta :)


953
1840
peter54:

Pakke

Jo det såg jag, men jag sa egentligen inget om hur hon ska göra, bara hur jag själv skulle göra i samma situation. Sedan är det ju det där jag sa om reptilarter som lever där kattdjur är predatorer på dem. Jag känner inte till vilka predatorer som i naturen jagar den geckoart hon har.

Jag är ingen ödlekännare, men jag vet genom egen erfarenhet att exempelvis Boa constrictor reagerar på katt, medan Python molurus bivittatus inte gör det. Den senare reagerar däremot på hunddjur.


459
138
Pakke:

Peter54: Ja det stämmer faktiskt och jag kan bara hålla med dig. De reagerar bara på insikt. Men om så länge de har sett på katt eller hund då kommer de inte reagera längre. Men gecko och ormar låter ju annorlunda.

 

Jag har bara leosar och cresteds. Förut reagerar de på min katt, känna sig hotade och men inte nu längre? För jag tror att de har ju bra minne för katten utgör inte fara.

 

Ja, kanske gecko / ödla / ormar har ju annorlunda minne?

 

Fluffis: Olika reptiler har inte samma minne tror jag iaf. Speciellt främst geckosar har bättre minne än ödla/ormar. Mina leosar och cresteds blir inte stressad om min katt var näravarande. När katten var där nära mina geckosar och de bryr sig inte. Äter ändå? :) om de blir stressad kommer de nog inte äta. Men hemma hos mig de äter ju medan katten var näravarande? Hur då? :)


47
0
svilenius:

Mina reptiler verkar inte reagera så mycket på katten går förbi och tittar ibland, men håller självklart koll på katten och jag ska lära honom att låta dem va. Han har inte upptäckt dem än, han ser bara sin egen spegelbild i glaset och börjar springa runt och leka haha 

Har ganska stadiga terrarium, och ska även bygga nya osv så det finns ingen risk att han skulle kunna välta omkull dem, han är så himla liten än så länge. 


47
3
Larscha:

Mina varaner retar katterna till vansinne. katterna sätter sig vid terrariet och då springer varanerna fram till glaset och krafsar & spelar vilt med tungorna. Tror katterna "lider" mer än ödlorna.


126
64
Mikachu:

Pakke Tre av våra katter är ladujägare så de är uppfostrade till att jaga allt som rör sig, både kaniner, möss, råttor, fåglar och ödlor/ormar då de håller rent runt huset och i odlingar och förvaringsutrymmen ute. Så de har all rätt att börja jaga mina råttor! :) Därav att de inte får vara på mitt rum..! Våran danskimporterade Ragdoll tar sig sällen ens uppför trappan(jag bor på övervåningen) och hon är rena motsatsen till jägare. Om hon skulle se en räv så skulle hon lägga sig och tycka att det var okej, och inte få några tankar på att försvara sig, det ligger i rasens gener.

Hundarna å andra sidan är bara nyfikna och vill titta, två chihuahuor på 1½ - 2 år tycker att allt är intressant, våran golden på 4 år tycker ju såklart också att det är intressant och såklart så gör de inga försök till att jaga dom, men vissa djur (tex musen) som inte är tränade att vara med andra djur kan tycka att det är väldigt stressigt. Musen är 1 år och ett par månader och är ensammus just för hans lite störda beteende att han inte kan/vill vara med andra djur, inte ens sina kullsyskon. Har fösökt att godis träna honom med våran lugnade 2 åriga chihuahua, men han tycker att det är för läskigt och då vill jag inte fortsätta med att göra så. Även geckosarna kan tycka att det är obehagligt när tex en stor hundnos kommer och ska lukta på dom, direkt eller även när det är en glasruta emellan. Jag vill inte säga till mina hundar och lära dom att de inte ska lukta på okända saker eftersom det är så de hälsar, kollar läget och utforskar saker. Samt att de, precis som ragdollen, nästan aldrig är på övervåningen då de inte har någon anledning till det.


459
138
Pakke:

Mikachu hahaha! Ja håller att de har rätt till att jaga. Men min katt var faktiskt innekatt och han ville aldrig gå ut trots jag har försökt flera gånger innan jag lät honom bestämma själv. Nämligen han är mycket ovanligt katt. d.v.s 1 av 100 i hela sverige.

 

Och min katt som jag har lärt att inte döda, råkade leopardgecko gått upp till min kattens rygg och han brydde sig inte. Men vad vill han döda för? Jo endast insekter! Aldrig möss eller ödlor... Du får se på bilder i min facebook så förstår du varför att han är välfostrad katt. ;)

 

Därför att mina geckosar anser att min katt är helt ohotat.

 

Edit: till exampel, Om de vore vilda, skulle de känna sig hotad och försöker fly/hugger till om de har chansen, men aldrig i fångenskap? Hur ska man kan förklara om de inte hugger till trots de vet att vi är inte farlig? Därför kanske är deras minne som att de ska tycka att vi inte farligt. (Även om de bara ogilla bli rörda av oss)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild