Härdat eller ohärdat glas?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
1
MazarinRebus:
Hej!
Jag har köpt ett terrarium som jag nu ska sätta upp en skiljevägg I för att ha vatten I ena änden och jord i andra. Glasmästaren undrade om vi vill ha härdat eller ohärdat glas och jag har koll koll ???? snälla upplys mig! 

5088
3861
Tropfrog:
Aldrig härdat när vatten är inblandat. Du vill ha ohärdat floatglas i de flesta fall. Om du har tokgiftiga djur kan laminerat glas övervägas.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:

Tropfrog skrev:
Aldrig härdat när vatten är inblandat. Du vill ha ohärdat floatglas i de flesta fall. Om du har tokgiftiga djur kan laminerat glas övervägas.

Mvh
Magnus 


Den var ny för mig. Har aldrig tidigare hört något om att härdat glas och vatten skulle vara en dålig kombo. Utveckla gärna.

Däremot känner jag till att härdat glas är svårt om ens möjligt att borra i.

Mvh
Niklas


5088
3861
Tropfrog:
NellyNiklas skrev:


 

Den var ny för mig. Har aldrig tidigare hört något om att härdat glas och vatten skulle vara en dålig kombo. Utveckla gärna.

Däremot känner jag till att härdat glas är svårt om ens möjligt att borra i.

Mvh
Niklas



Vad händer när härdat glas spricker? Jo det krackelerar i en miljon småbitar. Om man har vatten i så tömms det ut på golvet på bråkdelen av en sekund. När ohärdat glas spricker, med lite tur, så ser man det innan allt vattnet är på golvet.

Det kan vara bra att veta för torra terrarium också. Spricker härdat glas så är det fri passage ut ur terrariet för djuren. 

Precis, härdat glas går inte att borra i. Händer samma sak som när det spricker.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Ohärdat. Jag var faktiskt hos glasmästaren så sent som idag för att köpa två små glasbitar till att lägga på ett akvarium jag byggt om. Han sa att härdat blir extremt mycket dyrare än vanligt glas om man köper mindre än 0,3 kvadratmeter (eller något liknande) eftersom det ska skäras (och borras om du vill det) för att sedan köras i någon ugn, och dörefter kan man inte skära/borra/ändra något mer. Total leveranstid skulle bli flera veckor, medans han fixade två bitar floatglas (vardera ungefär 87*13 cm) som han skar han ut och slipade på mindre än en kvart för någon hundring. Dessutom kan du inte borra mer i det efteråt och minsta lilla spricka gör att hela skiten går i tusen bitar.

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:

Tropfrog skrev:


Vad händer när härdat glas spricker? Jo det krackelerar i en miljon småbitar. Om man har vatten i så tömms det ut på golvet på bråkdelen av en sekund. När ohärdat glas spricker, med lite tur, så ser man det innan allt vattnet är på golvet.

Det kan vara bra att veta för torra terrarium också. Spricker härdat glas så är det fri passage ut ur terrariet för djuren. 

Precis, härdat glas går inte att borra i. Händer samma sak som när det spricker.

Mvh
Magnus 


Tack för utvecklingen! Tänkte inte på att härdat beter sig på det viset, men nu när man tänker på det så låter det logiskt. 

Mvh
Niklas


6
1
MazarinRebus:
Tack snälla för utvecklade svar! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild