Normal ömnsing

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

234
1
tinagustafsson:

Hej!

Två dagar efter att jag hade fått hem min panterkameleont så ömsade han och det var den 5/6 och nu ömsar han igen, är det normalt att dem ömmsar så ofta? Han växer ju så de är väl därför han ömmsar så ofta? :)

tack på förhand! Mvh Tina


131
8
stumpwen:

när vi fick hem våra ormar (två olika tillfällen) så omsade dom JÄMT kändes de som. en-2ggr i månaden var inte ovanligt i början. det är som att dom vill "ömsa in" sig i terrariet hehe. men sen gick det tillbaka till det normala och nu ömsar dom varje/varannan gång de får mat. :) 


131
8
stumpwen:

eller kanske till och med ännu mer sällan. :P


114
16
AdamsReptiles:

Jag skulle se det som en positiv grej om mitt djur ömsade ofta. Det betyder bara att dom växer :)


953
1840
peter54:

Juveniler ömsar förstås ofta, men ju större/äldre reptilerna blir, desto mer sällan ömsar de. Ömsning har inte bara med tillväxt att göra. Det kan man se av att en del reptiler ömsar under vintervilan och då är det inte troligt att de växer. Det kan också ha med förslitning att göra, eller med att de går för torrt.

Om en reptil ömsar osannolikt ofta, typ varje vecka eller till och med oftare än så, kan man börja misstänka B-vitaminbrist, särskilt om det handlar om en vuxen individ.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild