Avla på skäggagam?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

65
13
Doberman:

Hej, jag har funderat på att avla på min skäggagams hona för jag tycker det verkar spännande med ägg osv. Men jag har aldrig avlat på annat än hundar förr och jag gissar på att det inte är samma sak ;)


Vad ska man tänka på när man avlar på reptiler?
Vad kostar det ungefär med all utrustning?
När man kan börja sälja skäggagams juveniler?
Vad gör man med juvenilerna man inte får sålda?

all information ni har är jag tacksam över att få


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Det du bör tänka på är att det är inte alltid bra att låta hane och hona vara tillsammans jämt. När det är såpass begränsat område som ett terrarium, kan det vara svårt för honan att ta sig undan för att vara ifred. Så var beredd på att behöva ett terrarium för varje ödla.

Utrustning för att hantera äggen kan varierar. Är man lat finns det färdiga äggkläckare för någon tusenlapp eller två. Utöver detta behövs det foder, terrarium för ungarna m.m. till när de kläcks. Skäggagamer är kända för att kunna bita av både svansar och tår på varandra och de är väldigt glupska. Extra viktigt med bra lampor, vitaminer och mineraler när de är små och växer.

Förmodligen ett par veckor. Det viktiga är att se att alla äter och växer som det ska innan man säljer några. Man vill inte sälja dåliga djur.

Ska du föda upp skäggagamer får du räkna med att många kommer bli väldigt svåra att få sålda, och du måste då ta hand om dom själv.
Det är då bättre att du enbart kläcker ett par ägg, istället för en hel kull.

Räkna inte med att du kommer tjäna några pengar, du kommer med största sannolikhet gå back på att föda upp skäggagamer.


1159
624
Temla:

Det är DYRT att föda upp skäggis ungar, dom äter massor och flera gånger om dagen. Om du inte planerar att avla fina morpher så kan du inte heller sätta ett speciellt högt pris. Om du vill avla på nåt djur är det bättre att välja nåt lite mer ovanligt som är mer attraktivt på marknaden. :) 


65
13
Doberman:

Jag tänker alltså bara prova någon gång för att ha testat, jag tänker inte försöka satsa på det för att tjäna fickpengar


1159
624
Temla:

Jaha, dåså! :) Det blir säkert kul. Jag väntar också småskäggisar vilken dag som helst. Det var mer än olycka att det hände men det ska bli roligt att ha fött upp små en gång i livet iallafall. :) OM det nu blir nåt vill säga. Vissa ägg ser fina ut men jag har ingen riktig äggkläckare, bara en plastbox med jord som jag fuktar och som står i ca 28 graders värme. Vi får se vad som händer. :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild