arowana Drak fisk

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
1
cajg:
Tjena. har varit på jakt av en fantastisk sorts fisk rätt länge nu och tänkte att även fast sidan är gjord för terrariedjur och reptiler så tänkte jag göra ett försök.

letar efter en arowana eller så kallad drak fisk. känner någon på sidan en uppfödare eller ägare av en så snälla hör av er.

bryr mig inte om storlek, kön eller färg

allt väl

5061
3824
Tropfrog:
Nej, jag tror inte att det finns någon som regelbundet föder upp arowana i Sverige. Men de går att beställa från de flesta välsorterade akvariebutiker.

Inte svårt att hitta dem, men desto svårare att ge dem ett liv de är anpassade för och utvecklas bra. Läs på om drop eye syndrom.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
cajg skrev:
Tjena. har varit på jakt av en fantastisk sorts fisk rätt länge nu och tänkte att även fast sidan är gjord för terrariedjur och reptiler så tänkte jag göra ett försök.

letar efter en arowana eller så kallad drak fisk. känner någon på sidan en uppfödare eller ägare av en så snälla hör av er.

bryr mig inte om storlek, kön eller färg

allt väl


Vilken av alla olika arowanor pratar vi om? Den asiatiska? 
Mitt tips är att höra av dig till en välsorterad fisk-säljare. Beroende på vilken art man söker är arowanor inte svåra att få tag på. Som föregående talare säger är utrymmet dom behöver svårare att tillgodose än att hitta själva fisken :) 

Är det den asiatiska du menar så kostar dom en hel del.. 

Finns flera olika arter av arowana, från olika världsdelar. 

5061
3824
Tropfrog:
Utrymmet under vatten är förstås viktigt, men att ha rätt utrymme ovan vatten och möjlighet att jaga föda på ett naturligt sätt troligtvis ännu viktigare.

Går det ens att få tag i asiatiska arowanor i Sverige? Jag vet att usa stoppat all import. I vilket fall krävs en fet plånbok. Det finns bara fåtal odlare och en stor inhemsk efterfrågan.

Den sydamerikanska är vanlig och relativt billig. Odlas inte i lika stor utsträckning, då vf är relativt billigt.

Mvh
Magnus

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
Tropfrog skrev:

Går det ens att få tag i asiatiska arowanor i Sverige? Jag vet att usa stoppat all import. I vilket fall krävs en fet plånbok. Det finns bara fåtal odlare och en stor inhemsk efterfrågan.

Den sydamerikanska är vanlig och relativt billig. Odlas inte i lika stor utsträckning, då vf är relativt billigt.

Mvh
Magnus


Ja asiatiska går att få tag på i Sverige, dock är dom rejält dyra och utbudet är antagligen mycket begränsat. Finns flertalet svenska privatpersoner som håller asiatiska arowanor. 

Från Sydamerika kommer både den svarta och den mer vanliga silverarowanan, dom är relativt enkla och "billiga" att skaffa. 

Finns minst två arter från Australien också, jardini är den vanligaste av dom..

Finns även arowana från Afrika men dom är nog mycket ovanliga i fångenskap. 

Tror att den asiatiska och silverarowanan från Sydamerika odlas på farmer i rätt stor utsträckning. 

5061
3824
Tropfrog:
De silverarowaner jag kan hitta just nu går på 4-600 kr st. Att komerciella odlare skulle odla fisk för det priset och skicka till Europa är osannolikt. De fokuserar nog på de dyrare varianterna. Sen finns det ju en och en annan lyckad hobbyuppfödning. Om man lyckas att få tag på dessa, är intresserad av dem och kan ge dem ett bra hem så är det bara att slå till direkt.

Jag har arbetat med hoppträning av arowanor med kraftiga dropeye symptom. Det är mycket tidskrävande och ger små förbättringar. Min uppfattning är att arowanor skall ges möjlighet från unga år att jaga på ett naturligt sett så att symptomen inte uppstår från första början.

Mvh
Magnus 

273
148
Flosker:
Tropfrog skrev:
De silverarowaner jag kan hitta just nu går på 4-600 kr st. Att komerciella odlare skulle odla fisk för det priset och skicka till Europa är osannolikt. De fokuserar nog på de dyrare varianterna. Sen finns det ju en och en annan lyckad hobbyuppfödning. Om man lyckas att få tag på dessa, är intresserad av dem och kan ge dem ett bra hem så är det bara att slå till direkt.

Jag har arbetat med hoppträning av arowanor med kraftiga dropeye symptom. Det är mycket tidskrävande och ger små förbättringar. Min uppfattning är att arowanor skall ges möjlighet från unga år att jaga på ett naturligt sett så att symptomen inte uppstår från första början.

Mvh
Magnus 

273
148
Flosker:
Flosker skrev:

Har sätt odlingarna i Kina så det är odlade fiskar. De finaste 100 000 kr fiskarna mår inte hit

5061
3824
Tropfrog:
Flosker skrev:

Har sätt odlingarna i Kina så det är odlade fiskar. De finaste 100 000 kr fiskarna mår inte hit


De finaste 100000 kr fiskarna är inte silverarowaner, de är asiatiska arowanor.

Mvh
Magnus 

108
113
GOONI:
Kolla på rovfisk.se där brukar det finnas. Simmar mängder med asiater i Sverige 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild