Försvinner UVB från ett avstängt lysrör?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

79
14
Alexxus:

Hej allesammans!

Nu är det så att jag har ett gammalt lysrör som jag endast haft igång i några månader innan jag packat ner det. Så jag undrar om det gått åt avsevärt mycket UVB från röret när det varit urkopplat eller om det är lugnt och kan användas igen?

 

Tack på förhand!


953
1840
peter54:

Nu är jag inte riktigt säker på vad du menar med din fråga. Det låter som om du menar att UVB är ett ämne som finns i lysröret och som kan ta slut, men så är det inte. UVB är en våglängd av elektromagnetisk strålning och så länge röret är helt ger det rimligen samma strålning.


79
14
Alexxus:

Jo klart att det är en våglängd men det slutar väl att avges efter hand? Varför rekommenderas annars att man byter lampor o liknande innan de gått sönder när de innehåller UVB?


52
1
unknown_928929:

Jag kan komma ihåg fel men vad jag vet så avger den inte UVB efter att ha brunnit närmare ett år... Någon får rätta mig om det skulle vara fel :)


953
1840
peter54:

Jaha, är det så de funkar?! Man kunde ju tycka att ett rör eller en lampa borde gå sönder istället för att fortsätta brinna i en ointressant våglängd.

Alexxus: Men om du bara använt röret i några månader och det handlar om brinntimmar, så borde du rimligen redan ha svarat på din egen fråga genom ditt sista inlägg ;)


340
91
Copa:

Är inne på panterophis linje. också för mig att rör/lampor förlorar UV med tiden,


379
399
Mr_B:

lysrör har tappat hälften av sin effekt efter 6 månader om jag inte missminner mig? Därför bör man byta rör efter 1 år. Lådan till min reptiglo står det att den håller 1 år i alla fall, rör sig dock om en lågenergilampa... Vet inte om de skiljer i hållbarhet? Borde inte göra det... Men som panlerophis säger rör det sig om brinntimmar..


295
270
barkskog:

UV-strålningen minskar p g a användande, inte lagring.

Exempel:Zoomed Reptisun T8 10.0

Reduktion av UV-index vid normal användning

105 h (10 dagar) 14%

2,000 h (6 månader) 17%

4,000 h (1 år) 30%

UV-index från detta rör rör har alltså minskat med 14% efter 10 dagar och 30% efter ett år. 

Om UV-index på ett visst avstånd är 5 från start är det 3,5 efter ett år. Om man då sänker röret kanske 10 cm har man återigen UV-index 5.


295
270
barkskog:
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild