Termometrar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

190
13
hambergaren:

Skillnad mellan digital och analog termometer.

Ha ni varit med om att det är stora skillnader mellan dessa?
jag mäter just nu på solplatsen hos min skäggagam och där är det enligt den analoga 45-46grader och enligt min digitala är det 37,5 grader. 

jag tror ju mest på den digitala men har testat med 2 analoga och båda blir 45-46 grader (De går till max temp vad som står på dem). 


1661
777
fluffis:

Det var ju väldigt stor skillnad!

Enligt min egen erfarenhet så beror det inte på om de är analoga eller digitala utan termometrar överhuvudtaget kan bete sig hur som helst nästan. Jag har blivit extremt besviken då jag har provat en hel del termometrar utan att de visat samma temperatur som någon av de andra. Ett exempel är en väderstation som jag och min sambo fick vars en som julklapp från jobbet när vi jobbade på samma jobb. Vi ställde väderstationerna bredvid varandra och de visade fyra graders skillnad på inomhustemperaturen och det är extremt mycket. Det var ju precis samma märke och modell, inköpta samtidigt. Med andra ord så litar jag inte på termometrar överhuvudtaget.

Om någon har tips på en termometer som visar korrekt temperatur (fast hur vet man det?) och gärna luftfuktighet så tipsa gärna :)


456
200
isdrake:

Fluffis: Termometrar kan jag inte tipsa om, jag blev själv nervös nu och undrar om mina temperaturer stämmer på riktigt. :O

Däremot kan jag rekommendera en väldigt bra hygrometer. Man får kalibrera den själv så resultatet är väldigt säkert, och så visar den väldigt snabbt resultat. Så fort man öppnar till terrariumet så sjunker mätaren.

 

www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=117


47
3
Larscha:

Exo terras kombinerade temp/hygrometer är ju en vacker tanke, synd bara att den stannar där. Åtminstone hygrometern suger nåt kopiöst. Nu kan det ju vara så att jag har ett måndagsexemplar, så jag ska väl inte basunera ut profaniteter men...

Sen ska ni hålla er ifrån Klas Ohlsons IR-termometer - den som ser ut som en penna - för den mäter lite som den vill. Livsfarligt.


340
91
Copa:

Du har inte fått en måndagsexemplar Larscha... deras temp/hygro är helt värdelösa


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag har gjort lite tester på just exo-terras kombinerade temperatur/hygrometrar.
Tänkte skriva en liten artikel om det senare. Men kort sagt så varierar temperaturen ~1 grad i temperatur mellan de tre mätarna jag testade, och runt 5-6% i luftfuktighet. (På relativt låg luftfuktighet, så kan säkert vara ännu mer skillnad i högre)

Det kanske inte är så farligt temperaturmässigt, men sen är ju frågan hur långt ifrån den faktiska temperaturen och luftfuktigheten mätarna är. Att förlita sig på att de stämmer till fullo är inget man kan göra, utan vill man vara säker finns det helt klart bättre mätare att få tag på.


190
13
hambergaren:

Jaa det är konstigt att man inte ska kunna lita på mätarna. känner lite onödigt att producera mätare som "kanske mäter rätt". :P
Jag köpte en till digital termoteter igår och den visade nästan exakt samma som min andra digitala de va 0-1 gradsskillnad. Så de digitala är kanske mer tillitsfull än de analoga. Jag hoppas det iallafall.


1661
777
fluffis:

Hoppas du hittat rätt hambergaren!

Jag kanske var lite väl negativ/besviken i mitt tidigare inlägg men det är så det är tyvärr! Känns skönt att det inte bara är jag som upplevt problematik med termometrar.

Tack för tipset isdrake! Är det krångligt att kalibrera den för någon som aldrig gjort det?


456
200
isdrake:

Fluffis, det är jätte lätt. Man tar bara en blöt/fuktig handduk (jag brukar blöta ner den och sedan krama ut så mycket vatten jag kan), vira runt hygrometern och låta den ligga där några minuter. Sedan är det bara att skruva visaren så att den står på 100%. 


295
270
barkskog:

Jag använder en IR-termometer för att mäta yttemperaturen på solplatsen.

Yttemperaturen är ofta högre än lufttemperaturen om underlaget är torrt.

Jag har i sköldpaddsbiotoper mätt upp yttemperatur i solen på 60 C vid 30 C lufttemp. Sköldpaddorna befann sig i skuggan.

En liten billig IR-termometer som ger tillförlitliga värden. Har kollat mot en betydligt dyrare Fluke-termometer.

skoldpaddsgrejer.shop.textalk.se/termometer/ir-termometer.html

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild