Vad ska jag köpa för ödla? Guld Tegu / stäppvaran

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
2
BenjaminHaslinger:
Hej jag vill skaffa mig en ödla av en större storlek. jag har funderat på att skaffa en stäppvaran eller en guld tegu. jag har hittat en massa information om stäppvaranen och jag gillar allt förutom att den bara äter insekter. Jag har hört att en tegu skulle äta mera frukt och grönt vilket passar mig lite men har ett problem att jag bara hittar information om svart vit tegu och inte guld tegu så jag undrar ifall om det kanske är samma skötsel eller om någon som har en guld tegu kanske vet vad jag behöver mata den, temperaturer både i terrariumet och på soloplattan, luftfuktighet och allt annan som är bra att veta innan jag bestämmer mig. 

Medlem i SHF
9
5
ExoticWildlifeSwed:

Förutom kosten så skiljer sig även miljön en hel del. Stäppvaran lever i savann och guldtejun i regnskog och det kan ju vara svårt att få upp luftfuktigheten i såpass stora terrarier (men absolut ingen omöjlighet). 

Av arterna i fråga skulle jag välja guldteju då de är lättare med kosten och har man koll på terrarieteknik så får man till miljön utan större svårigheter. Jag vill minnas att guldtejus är rena karnivorer till skillnad från svartvita som är omnivorer.

Lycka till!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild