HID eller rör?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
2
WeeWee:

Jag har försökt googla och läsa och blir inte klok på vilket som är bäst för mig angående lampor. Jag förstår ju såklart att de inte funkar likadant, men kanske någon kan hjälpa mig välja? Jag står just nu mellan T5 rör och HID-lampa.

Jag håller på att sätta upp ett terrarium för en liten Phelsuma art, storleken på terrariet är 60x45x60, jag har ~7 cm bottensubstrat. Rumstemperaturen ligger på ca. 20-21 grader. Jag skulle vilja ha ~30 grader på den varma platsen, som är ~10cm från taket, men eftersom daggeckos gärna klättrar i taket så förstår jag ju att lampan måste sättas en bit upp. Ner mot botten vill jag gärna ha ~25 grader. Redan nu har jag en väldigt bra LED-lampa som växterna trivs i, så dagsljus är väl inte det viktiga för mig, utan värme och UVB.

När jag var in på min lokala djuraffär så pekade de på exo terras lampor UVB 100 + en sunglo, vilket jag förstått inte är det bästa? För 10 år sen när jag hade två skäggisar och P. Grandis så körde vi exo terra, men jag antar att utvecklingen har gått framåt idag?

Vad tror ni passar bäst för mig? Priset är inte det viktiga, utan jag vill ha något som funkar "felfritt" och är passande djuren :)  Förstår att ni inte kan ge mig ett definitivt svar, men vill gärna veta vad ni tror funkar bäst


Medlem i DHF
71
107
hansh:
Det har hänt mycket på lysrörsfronten. Ett t5horör av bättre märke ger betydligt stabilare uvi under längre tid än en hid. Däremot älskar daggeckos det starka ljuset och får ett naturligare solande under hiden. Har du tillgång till en uvimätare (solarmeter 6.5) kan du köpa en 35w hid först och sedan komplettera med ett uvbrör när den börjar tappa uvindex. Skulle aldrig rekommendera en hid utan en uvimätare. Utan tillgång till mätare skulle jag köra ett rör + en halogen som sollampa (eller en gammal hid, om du har en sådan över). Bästa uvbrören jag provat är Jbl och arcadia (tyskproducerade) de sämsta jag testat är reptile systems och solar raptor. 

/Hans

6
2
WeeWee:

Tack! Det är ju fantastiskt att utvecklingen går framåt, men lite jobbigt när senast jag köpte en lampa var för 10 år sedan, och många forumdiskussioner är från 2017 eller tidigare så det är inte helt lätt att hänga med. Det blir nog T5HO-rör + halogen.

Tänker att jag fortsätter ställa frågor när du ändå så vänligt svarat på de första. Är det för att HID-lampor tappar sitt UVindex snabbare som du inte rekommenderar dem utan mätare? Hur lång tid på ett ungefärsisådär är det? Hur är det med armatur till rören? Jag har fattat att T5 HO behöver ha en annan än "de vanliga" (HE?)-rören, men behövs det ytterligare en speciell för att det är UV-rör eller funkar en akvarieramp lika bra? För halogenlampan, 25W tror jag räcker för att få värmen på solplatsen till lagom, men är det bättre att gå upp i watt och sätta den högre upp för att få mer spritt ljus och värme? Vill samtidigt inte ha lampan uppe i taket i rummet heller, utan på lite lagom avstånd från burken.


Medlem i DHF
71
107
hansh:
Hej,
Hidarna tappar uvi skapligt fort, du kan själv se några av mina mätningar. Inte bara det utan de är väldigt ojämna, har mätt upp riktigt skadliga nivåer på dem också. Har man en uvimätare går det att korrigera med att höja/sänka dem, men utan mätare är det ingenting jag skulle rekommendera. Jag vet fler än jag som mätt upp riktigt skadliga nivåer av uvi och jag undrar hur många som grillar sina djur under allt för höga doser uvb i tron om att "HID är bäst".
Halogen ger ordentligt med IRA, vilket värmer på djupet och är närmast vi kan komma naturlig uppvärmning. I de bästa av världar skulle jag kombinera en gammal hid (för ljusstyrkan på solplatsen) halogen (för solplatsen) och t5ho (för uvb över solplats och en del av burken samt dagsljus) tyvärr svårt att få till i mindre burkar.
UVi mätare är det viktigaste hjälpmedlet du kan ha, tycker du att det är för dyrt i inköp kanske det går att gå ihop några vänner och dela på kostnaden, den används ju inte varje dag.
HIDen har tappat mycket UVi redan efter ett par månader medan ett bra uvrör bara tappar runt 1.0 på ett år.
Hela djuret skall få plats att sola, måste man höja avståndet för att få större solplats lär man öka effekten för att få samma värme.

Jag rekommenderar arcadias pro-t5kit, riktigt prisvärda armaturer med rör inkluderat. Annars fungerar många "växt"armaturer lika bra, men det blir dyrare att då köpa bra rör också.


6
2
WeeWee:

Ja, det blir lite väl dyrt just nu när jag bara ska ha en burk igång, och jag har inga vänner (med reptiler) så det är inte ett alternativ heller. Känner att jag då hellre "slösar" och byter den efter 12 månader helt enkelt och hoppas att röret inte tappat mer än så innan dess. Som jag läst så är det inte ens säkert att daggeckos behöver UVB i någon större utsträckning eftersom de lever under såpass mycket löv, men jag kör hellre det säkra före det osäkra. Nu är det ju ganska små geckos jag ska ha, P. Klemmeri, så tror att hela (två stycken till och med) får plats under lampan där jag tänkt mig göra min solplats.

Tack, verkligen supermycket hjälp och uppdatering. Hade nog blivit HID om du inte hade skrivit och berättat, så väldigt tacksam att du tagit dig tid att svara :) Nu beställer jag mina lampor och armaturer och sätter upp allt och hoppas det funkar felfritt innan ödlorna flyttar in om en månad :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild