”Uppfödarbevis” och ”föräldrardjursintyg”

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
973
1090
NellyNiklas:

Som några redan vet så har det hänt en del tråkiga händelser under året inom den herpetologiska hobbyn. Något gripande vid Norska gränsen, en razzia i Borås (vill jag minnas att det var) för att nämna några. Det visar sig att dessa personer är riktiga "kändisar" för både polis och inom hobbyn. 

Det har även framkommit att under senaste incidenten i Borås så har även detta forum varit i fokus och finns med i de 700+ sidorna av förundersökning. En fråga som lyfts är förutom uppfödarbevis på ungdjur är intyg på föräldrardjuren. Vart kommer föräldrardjuren ifrån? Är de uppfödda i Sverige eller i andra delar av EU eller utanför EU? Är de vildfångade? 

Det är på tok för tidigt att säga något definitivt än då domen får Boråsincidenten inte är satt ännu, MEN det kan vara något att ha i baktanken. 

Med detta i tanken så tog jag steget och vidareutvecklade det uppfödarbevis som TD tillhandahåller. Vi bör kanske utveckla denna ytterligare? Vi har ju många som använder sig av just journalfunktionen och i den så får djuren en identifikation. 

Jag lekte runt lite med den, lade till en ruta för föräldrar och jag tänkte använda den framöver när jag köper djur som inte kommer med uppfödarbevis på mässor och när jag säljer utanför mässor. Gjorde ett skarpt test idag när jag sålde en av mina kullar Phelsuma. Jag fyllde i alla fält på förhand och säljaren behövde enbart lämna signatur på respektive blad sen åkte de iväg via Mail till säljaren. Jag använde mig av iPad och "penna" och tog med mig allt till köparen. Han blev ganska nöjd faktiskt. "Enkelt och smidigt" sa han.


Synpunkter?

Mvh
Niklas


152
227
TowerOfGray:
Osäker på om jag har missat denna funktion här, men hur får föräldrardjuren ID här på TD?  

Jag tycker det är definitivt väldigt smidigt! 

Medlem i SkHF
973
1090
NellyNiklas:

TowerOfGray skrev:
Osäker på om jag har missat denna funktion här, men hur får föräldrardjuren ID här på TD?  

Jag tycker det är definitivt väldigt smidigt! 


Föräldrardjuren får inga ID om dessa inte fick ID som ungar. Om så är fallet så anser jag att man antingen noterar ID (om det finns) eller kopierar det dokument som kom med djuren och bifogar med uppfödarbeviset. 

På dagens försäljning skrev jag enbart att föräldrardjuren är CB 2017 men att externa dok inte finns tillgängliga. 


27
31
Calder:
Hade själv också gärna sett att man kan lägga in föräldradjur direkt här på sidan, och få spårbarheten precis som på gamla Repti.net. Även kul om man hade kunnat följa djuren hos framtida ägare genom sidan, om man har ID på dom...

60
40
bushman:

Jag ser det är en gammal tråd, men jag fösöker hitta uppfödarbeviset som ska finnas någon stans här på sidan/forumet, vart hittar jag det?

 

til inspill till trådstarter, så tycker jag det ser bra ut som et generellt uppfödarbevis med ett unntag.

uppfödarbevis följer djuret hela livet. Uppgifter på köpare borde inte vara där.

vad när det djuret eventuellt säljas vidare? vill första köpare att personlig information om sitt namn adress och telefonnummer ska följa djuret gennem 1-5-10 andra ägare?


Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:
bushman skrev:
Jag ser det är en gammal tråd, men jag fösöker hitta uppfödarbeviset som ska finnas någon stans här på sidan/forumet, vart hittar jag det?

 

til inspill till trådstarter, så tycker jag det ser bra ut som et generellt uppfödarbevis med ett unntag.

uppfödarbevis följer djuret hela livet. Uppgifter på köpare borde inte vara där.

vad när det djuret eventuellt säljas vidare? vill första köpare att personlig information om sitt namn adress och telefonnummer ska följa djuret gennem 1-5-10 andra ägare?



Under fliken uppfödning och min journal här på terrariedjur.se hittar du uppfödarbevis. Du måste dock skapa en kull och skriva ut bevisen på dom individer du kläckt fram/fött upp. 

60
40
bushman:
Jonas_ skrev:


Under fliken uppfödning och min journal här på terrariedjur.se hittar du uppfödarbevis. Du måste dock skapa en kull och skriva ut bevisen på dom individer du kläckt fram/fött upp. 

tackar
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild